3330
Sök

Byte av motor gle till t5

16 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
Tjena !!  jag och en polare hade tänkt byta en gle motor till en t5 (850 =93a // t5 = random (ev en 95a ) ... grejjen är att vi är inga höjdare på el så ja tänkte fråga ... Vad behövs bytas till elsystemet ?? Om man får med all el som sitter på motorn, räcker det att byta t.e.x styrbox ?? (seriösa svar tack)

8 250 Inlägg
21 januari 2012
Man lär byta hela kabelhärvan som är till motorn från säkringsboxen och utåt inklusive styrboxen.

EDIT: eventuellt innan någon annan påpekar det: är bilen inreggad 93 så blir det omöjligt att besikta med bytt motor på ett enkelt sätt.
Senast redigerat av Marlboroman (21 januari 2012)

16 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
vet du om det finns ngn årsm från t5 som har samma elsystem elr är jävligt likt en gles elsystem ?? ursäkta om ni inte vet vad jag pratar om för de gör inte jag heller big_smile är kass på el

bilen är först trafikerad i sverige 1992-12-21
Senast redigerat av boville (21 januari 2012)

3 Inlägg
21 januari 2012
hela motor kabel härvan å box sen kontakt stycken ut från boxen som du skarvar in i ditt el system. finns 100 trådar på tpc inge svårt alls

8 250 Inlägg
21 januari 2012
boville skrev:
vet du om det finns ngn årsm från t5 som har samma elsystem elr är jävligt likt en gles elsystem ??

GLE, GLT och Turbo har varsitt elsystem.

16 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
tackar för svar smile jag kollar tpc lite och hör av mej senare igen tongue

16 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
är detta en hel kabelhärva + styrbox ??

http://image.fbt.se/global/images/image … mp;height=

3 Inlägg
16 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
nej men är det asså ungefär hur mycket kablar där är ?? plus minus

16 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
kan någon länka ett kopplingsschema till en GLE och till t5 ?? något i stil med :

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Där det förklarar vad sakerna är. Jag kan läsa av sådana schema rätt bra.

Smålänning
7 883 Inlägg
22 januari 2012
Alltså, GLE antar jag att det är en 740 innan -88?

Eller är det en 850 GLE?

Men som sagt, de flesta 850 har olika kabelhärvor, finns väll säkert 5 olika motorstyr genom åren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

16 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
japp det är en 850 gle -93

Men hur gör man med boxarna ?? GLE har ju 2 boxar, t5 har ju bara en ? ska det skarvas ihop på någon vänster ?

4 822 Inlägg
22 januari 2012
du får ju ta rätt motorkabelmatta till rätt motor.

så här ser motorkabelmattan ut till en 850 turbo/T5 (lånad bild)
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/81/bil/lgnr/5270(1).jpg&width=&height=

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

16 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
sladdarna från motorn, kopplar man det i säkringboxen ?? är det mer än så elr ? kan någon ta den bilder han ovan skicka och rita pilar elr nått och skriva var allt går sen skicka ??

Forummoderator
26 341 Inlägg
22 januari 2012
boville skrev:
sladdarna från motorn, kopplar man det i säkringboxen ?? är det mer än så elr ? kan någon ta den bilder han ovan skicka och rita pilar elr nått och skriva var allt går sen skicka ??

Inget illa menat, men är du helt säker på att du/ni ska ge er på denna operation?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

16 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
tvivla redan från start big_smile

309 Inlägg
22 januari 2012
Du måste väll ta HELA el systemet för att få det att funka. Och det är bra mkt mer än bilden du visade smile som någon mer skrev, se till att ni klarar innan ni ger er in på det. Så slipper ni stå med en nerplockad bil som inte går att göra något av smile

4 822 Inlägg
22 januari 2012
boville skrev:

ingenting går till säkringsboxen utan den stora kontakten sitter i boxen (styrenheten) till motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

16 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
fixat en som sköter elen åt oss så slipper vi att tjabba om den mer men då kan jag passa på att fråga .. går den igenom besiktning/reg om den är först trafikerad i sverige 1992-12-21 ??

3 Inlägg
22 januari 2012
ja så länge den har vart i trafik innan 93.01.01 så ja de gör den

Sök