2659
Sök

"Mint Condition-projektet" - BMW M3 E36 3.0 - 1994. Update 2012-08-29.

Är nu äntligen ägare till en av mina absoluta drömbilar! Efter att ha dregglat över M3 E36:or sedan 17 års ålder så är jag nu äntligen ägare till ett oerhört fint exemplar! Målet med bilen är att den ska bli i mint... Visa mer

146 132 Visningar
Projektet avslutat 13 juni 2019
3 627 Inlägg
21 juni 2012
#341
D_Nilsson skrev:
CarpeDiem skrev:
Kör på med en liten sänkning smile

Yes! Snackar med Viktor på Schmiedmann om detta just nu smile

Och han rekommenderar 40/25 sänkningen va? Var den han rekommenderade mig iaf ^^

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

754 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
#342
ToXtreme skrev:
D_Nilsson skrev:
CarpeDiem skrev:
Kör på med en liten sänkning smile

Yes! Snackar med Viktor på Schmiedmann om detta just nu smile

Och han rekommenderar 40/25 sänkningen va? Var den han rekommenderade mig iaf ^^

Det var den jag tänkte själv smile Fast jag tror att jag kör på 40/15 istället, känns som att det kanske blir för lågt med 25mm bak? Hade 30/15mm-sänkning på min gamla 328:a, bak var jag supernöjd med höjden, men fram ville jag haft ner den lite till smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

3 627 Inlägg
21 juni 2012
#343
fast du får ju ha i åtanke att din bil har sportchassi så du får ju dra av 15mm, om man tänker sänkningsmässigt. Dvs att med en 40/15 sänkning så blir din bil 25mm lägre fram och oförändrad bak smile Så tar du 40/25 får du 25mm fram och 10mm bak smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

754 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
#344
ToXtreme skrev:
fast du får ju ha i åtanke att din bil har sportchassi så du får ju dra av 15mm, om man tänker sänkningsmässigt. Dvs att med en 40/15 sänkning så blir din bil 25mm lägre fram och oförändrad bak smile Så tar du 40/25 får du 25mm fram och 10mm bak smile

Jao, fast det är speciella fjädrar till M3:an när man kollar på Schmiedmanns hemsida. Så jag chansar på att om det står att fjädrarna (till M3) ska sänka 40/15mm, så bör dom göra det wink Fast jag ska kolla med Viktor på Schmiedmann för säkerhetsskull. Vet att jag klurade på det när jag skaffade fjädrar till 328:an smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

3 627 Inlägg
21 juni 2012
#345
Aha, såpass ^^ My bad wink

Kan kolla med honom imon annars när jag åker in dit för 3de gången denna veckan tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

754 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
#346
ToXtreme skrev:
Aha, såpass ^^ My bad wink

Kan kolla med honom imon annars när jag åker in dit för 3de gången denna veckan tongue

Haha smile

Haha det är lugnt! Vill inte stressa han för mycket wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

3 627 Inlägg
21 juni 2012
#347
Haha det är lugnt, jag stressar skiten ur alla där just nu så big_smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

754 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
#348
ToXtreme skrev:
Haha det är lugnt, jag stressar skiten ur alla där just nu så big_smile

Hahah wink

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

German Engineering
9 083 Inlägg
21 juni 2012
#349
Kul att det går framåt med M3an big_smile smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

152 Inlägg
21 juni 2012
#350
Namen namen vill inte verka som någon viktigpetter men för fan bilen är ju mer än helt ok som den är i dagsläget, se nu för fan till att det inte blir massa eftermarknads tjosans på bilen som sänkningssatser och gt läppar mm. hmm

För då är det ju ingen originalbil!

Mvh NK

Ps men det är klart är du inte nöjd med den så!


2 Inlägg
25 juni 2012
#351
Behåll bilen med originalhöjden för tusan smile Det är ju det som gör bilen unik att den är helt i originallook.. Avgassystemet får man ju blunda för men gör inte mer nu... Finns så få fina originalbilar.


German Engineering
9 083 Inlägg
26 juni 2012
#352
Hur går det, grabben? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

754 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#353
CarpeDiem skrev:
Hur går det, grabben? smile

Det går brao! Fast jag får vänta lite med nya saker till bilen, måste fixa lite andra saker först hmm

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

754 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#354
mrjohn skrev:
Behåll bilen med originalhöjden för tusan smile Det är ju det som gör bilen unik att den är helt i originallook.. Avgassystemet får man ju blunda för men gör inte mer nu... Finns så få fina originalbilar.

Originalhöjden är ju skyhög! wink Jag ska avvakta med att göra något med bilen. Men om något skulle göras så blir det såklart inget som gör att den inte kan återställas till 100% original smile

Men tjusningen med att den är helt original är mycket trevlig såklart smile Fast att få ner den lite lite grann framtill hade varit underbart!

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

754 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#355
Idag har motorrummet fått sig lite puts! Såg riktigt tråkigt ut innan, men nu börjar jag få ordning på det smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-f95a5798c25c1499c097e872192eb2b2.jpg
Här har det putsats! smile


Började även fixa "BMW M POWER"-texten lite smått, blir ju skillnad! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-3a0b61a27d75b577def86323cbbe746c.jpg
Testade på "W:et" att våtslipa och sedan polera med autosol, blev skillnad! smile Ska färdigställa detta med dremeln inom kort... var lite segt att fixa för hand tongue


Min tanke är att lacka om alla mattsvarta "motordelar" till vintern. Ska bli tipptopp! smile


/David
Senast redigerat av D_Nilsson (2 juli 2012)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Yawn...
3 151 Inlägg
28 juni 2012
#356
Åh, nu får du tvätta mitt motorrum med..!

Vad använde du för medel? smile

754 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#357
Mervolic skrev:
Åh, nu får du tvätta mitt motorrum med..!

Vad använde du för medel? smile

Haha, där ser man! wink
* Körde med Autoglym:s motorrengöring, (köpte på mekonomen).
* Polerade och vaxade alla lackade delar.
* Avslutade med Autoglym Bumber Care på alla svarta detaljer.

Ska fortsätta putsandet inom kort smile

/David
Senast redigerat av D_Nilsson (28 juni 2012)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

German Engineering
9 083 Inlägg
28 juni 2012
#358
Nice work smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

754 Inlägg
28 juni 2012
Trådstartare
#359
CarpeDiem skrev:
Nice work smile

Tackar! smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

754 Inlägg
2 juli 2012
Trådstartare
#360
Liten uppdatering -

Åkte ner till KR Lackcenter i Torslanda förut och kollade med lackeraren Kjell om han kunde snygga till mina galet slitna lister samt frontläppen. Det kunde han! Check this out! wink
Han skulle även fixa höger bakfälg där det hade blivit lite klarlackrinn sen renoveringen smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-f9a99d17040afd190b946d1878ee0700.jpg
Innan - Skrapmärken sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-873bfefbf09a68d223c6eec947b30100.jpg
Då var listerna av fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-cd0a208fe94c7dea1d171d22ca475c16.jpg
Innan - Den här frontläppen har sett bättre dagar! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-e609a157e0db244619b7659ac235cb61.jpg
Då var lister av bak också. Dags för tvätt och sedan ska den lämnas in hos KR Lackcenter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-ac05a3a5d079d223f7462ed449a44c89.jpg
Efter - Som nytt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-c7451aa6170bc73fa91517e69c71fdb6.jpg
Efter - Blev galet snyggt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-c122d999f166f59430e9554f8a73e49b.jpg
Efter - wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/103/102182/102182-45e9a4f81dc7f1b862b287bdffd83ca9.jpg
Efter - Klar att hämtas hos KR Lackcenter i Torslanda. Höger bakfälg blev vattenslipad och polerad (nu är den fläckfri). Listerna på stötfångarna samt M3-läppen blev lackade i mattsvart.


Jag är riktigt nöjd med resultatet! Sparade in några tusenlappar på att lacka om listerna istället för att köpa nya runt om smile


/David
Senast redigerat av D_Nilsson (2 juli 2012)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson


Sök