25 januari 2012
Trådstartare
Började få lite problem med min 940 GL -91 här om dagen, först märkte jag att den helt plötsligt hade väldigt orolig tomgång men jag körde vidare och tänkte inte mer på det (Och då gick den helt normalt). Jag åkte runt och sladdade hela kvällen, pressade bilen ganska hårt. Men på vägen hem igen så gick bilen väldigt konstigt, när man låg konstant i någon hastighet så hacka den lite (Kändes orklös också), inte mycket men lite gran och när den hackade så om man tryckte gasen i botten så vägra den varva, den bara hacka värre och kom massa avgasknaller. Dock om man höll inne gasen typ 10 sec så varvade den upp fullt och gick normalt på högre varv.
Efter nån mils körning så var den helt normal igen, tomgången var hur fin som helst och den gick inte ryckigt eller något men sen återkom felet eften nån till mils körning.
Har testat att rycka LMMn, hände ingenting, den gick precis likadant, helt normal ibland och skit ibland. Det var som jag tyckte var konstigt dock att motorfels lampan började inte lysa trotts att jag kört med urdragen LMM ett antal mil. Katalysatorn kan det inte vara, för den finns helt enkelt inte men lambdasonden e kvar. Luftfiltret kan det inte heller va för det sitter nå öppet filter där och det är inte tätt iallafall.
LMM tror jag att felet kan va men då borde den ju gå bättre utan LMM, iallafall anorlunda. Fasst mest troligt så känns det som att det är något med tändingen. Skall iallafall börja med att testa en annan LMM och byta tändstift.