Lonefox skrev:
Firetunez skrev:
offfroad skrev:
sjunker volten = stegen drar ännu mera ampere
sjunker spänningen så sjunker strömmen.
ström (ampere) = spänning (volt) delat på resistans (ohm)
Går du däremot in på effektlagen så ser du att Offroad tänker rätt....
Vid lägre spänning krävs mer ström för att få samma effekt. Även vid samma belastning
![wink](img/smilies/wink.png)
Det finns en anledning till varför lastbilar har klenare kablar vid samma säkringstal, det finns en anledning till varför gamla 6V-bilar har grövre kablar än dagens 12V-bilar
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Ja fast i rent resistiva kretsar så är det ju spänningen som "driver på" strömmen, alltså kommer det gå mindre ström genom ett motstånd om spänningen sjunker.
Ohms lag säger I=U/R, alltså Strömmen = Spänningen / Motståndet
Om vi då säger att vi har ett motstånd 3ohm då får vi 12V/3ohm=4A
Om vi däremot sänker Spänningen till 6V får vi 6V/3ohm=2A alltså halva strömmen.
Vi har dessutom enbart en fjärdedel av effekten, P=UxI.
12Vx4A=48W
6Vx2A=12W
Det behöver alltså gå 4ggr så mycket ström i en bil som har 6V-elsystem för att få ut samma effekter.
Vi kan även dra slutsatsen att hade detta varit fallet i ett slutsteg så skulle de bildas 1/4 så mycke värme om spänningen sjunker till hälften.
Nu är det så att ett slutsteg är inte rent resistivt och därför kan strömmen öka även om spänningen sjunker. Mäter du på ett steg när det är avstängt så är där ett helt extremt motstånd, detta motståndet sjunker sedan ju mer du höjer volymen just för att steget ska hämta mer ström. Sjunker då spänningen till hälften så kommer steget försöka dra mer ström för att kompensera detta. Säg att spänningen sjunker från 14V ner till 10V, då kommer steget försöka hämta 40% mer ström. Detta kommer påfresta stegets delar betydligt mer och plötsligt så brinner det.
Detta är hur jag har fått lära mig det..