Vad är det som får er att tro att remmen inte hoppat även nere vid vev resp kam? Jag skulle definitivt byta rem + spännrulle, rätt spänning är viktigt för annars lär remmen hoppa "hela tiden". Har för mig att ventilerna klarar sig vid ett eventuellt kamremsbrott på din motor så det borde inte röra sig om krökta ventiler, oavsett om remmen hoppat "jättemycket" eller gått av. Att byta rem på din bil är busenkelt, tar kanske 2-3 timmar 1:a gången, har man gjort det några gånger fixar man det på 1 timme.
Minns jag rätt så har du dels ett märke på remskivan (den som driver vattenpump mm) samt motsvarande märke på kamremskåpan. Dessa två märken markerar den korrekta dynamiska tändningspunkten vid ett givet varvtal (tomgång vanligast), med pluggade vakuumslangar till/från fördelaren!. Du bör även ha en lucka mellan motor/vlåda där man kan se märket för TDC, dvs det märke man ställer motorn efter när remmen monteras, Motsvarande märke för kammen lär du hitta på kamdrevet (ofta markerat med "OT") samt ett streck eller liknande i godset på topplocket...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure