3401
Sök

Kamrelaterade tändningsprolle - Wv Jetta cl 1.6

37 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjenna. har lite tändnings problem sedan kamremmen har hoppat efter lite på kugghjule som sköter tändningen.

Vi fixade detta genom att justrera rotorn eftersom att kåpan över remmen rostat fast och vi inte gärna sågar loss den.
Nu går bilen hackigt å jävligt. svarar dåligt på gasen. har tappat effekt å e väldigt tung på låga varv samt gått upp från 0.7 till över 1.0 liter milen.
vi tänkte försöka justrera detta men vi har ju svårt att se några markeringar till remmen.
min fader resonerar på deta vis:
citerar''
----------------------
Vi har två alternativ:

1.       Tändningen flyttar på sig, nått drev glider/rappar efter. Detta är svårt att åtgärda om intermediate shaft måste tas ur = måste lyfta ur motorn.

2.       Vi ställde tändningen fel, vilket jag tror på. Vi har troligen ställt tändningen på 0 grader vilket är TDC alltså då kolven är i sitt högsta läge. Enligt boken skall tändningen vara 18grader BTDC alltså B-efore TDC. Det märket finns kanske inte utmärkt på kamrem-kåpan. Utan kanske finns under ”TDC blanking plug” eller under kamrem-kåpan.

Kan du kolla lite i ditt forum vad som är ”tändningsmärket” på din motor/bil?
-----------------------------------
och detta är då min fråga. Var är markeringen?
måste vi ta borra lös kåpan för att ställa remmen rätt efter markeringen eller kan vi fuska oss förbi detta?


Mvh


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 januari 2012
#2
Vad är det som får er att tro att remmen inte hoppat även nere vid vev resp kam? Jag skulle definitivt byta rem + spännrulle, rätt spänning är viktigt för annars lär remmen hoppa "hela tiden". Har för mig att ventilerna klarar sig vid ett eventuellt kamremsbrott på din motor så det borde inte röra sig om krökta ventiler, oavsett om remmen hoppat "jättemycket" eller gått av. Att byta rem på din bil är busenkelt, tar kanske 2-3 timmar 1:a gången, har man gjort det några gånger fixar man det på 1 timme.
Minns jag rätt så har du dels ett märke på remskivan (den som driver vattenpump mm) samt motsvarande märke på kamremskåpan. Dessa två märken markerar den korrekta dynamiska tändningspunkten vid ett givet varvtal (tomgång vanligast), med pluggade vakuumslangar till/från fördelaren!. Du bör även ha en lucka mellan motor/vlåda där man kan se märket för TDC, dvs det märke man ställer motorn efter när remmen monteras, Motsvarande märke för kammen lär du hitta på kamdrevet (ofta markerat med "OT") samt ett streck eller liknande i godset på topplocket...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

37 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
#3
okej tack. då ska vi försöka hitta markeringar så ska vi se. angående rem, ser den väldigt fresh ut. spännrullen, nja. duger iaf.
det vi misstänker har hänt från början är att oljepumpen möjligtvis har gått för segt. å därvid har remmen hoppat. men vi bara gissar. lekmän emellan...
Men vi fick aldrig lös kåpan helt, drog bultarna runda utan resultat... därav osäkerheten på tändningen när vi bara trolla runt rotorn någotsånär på måfå,,,,,

nu ska vi ut i garage! tagga!

mvh

mvh


37 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#4
jo, nu skare va fixat då smile snurra rotorn motsvarande ca 18grader på kamremmen. nu går bilen som en katt igen smile



Sök