Iaf på min 850 glt 96a så är det enkelt kan dock bli lite trångt nere vid remskivan på vevaxeln:
Du har en automatisk rem spännare som du ser längst upp, på sidan mot fronten sitter det som en klack, ta en lämplig ring nyckel och sätt den över klacken och tryck nedåt, nu försvinner spänningen från remmen och du kan plocka av den.
Sedan när du skall sätta på den nya remmen börjar du nere vid vevaxelns remskiva och går sedan uppåt
OBS: titta innan hur remmen sitter och hur den löper, rita helst på ett papper så du inte glömmer!
En bra beskrivning, dock på engelska, lägg märke till att de finns 2 olika remmar=2 olika sätt att dra den på. Remspännaren (tensioner) släpper du enklast med en avsågad insexnyckel i passande storlek, eller som de står i heynes handboken, ett fyrkantigt järn i passande storlek som du sågar i en längd så du får in de i centrum på spännaren och en skiftnyckel att bända med så spännaren släpper. Själv använder jag biltemas multinyckel för oljepluggar, där finns en storlek som passar skitbra.. När du hittat nåt som passar är de bara att kränga spännaren åt sidan så remmen slackar och plocka väck remmen.
Senast redigerat av nesum (29 januari 2012)
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance