9Femma skrev:
Snygga bakljus.
Gillas! Men ...
Det dyra är inte produktionen av sådana bakljus, utan utvecklingen och certifieringar för att få dem godkända. Saab är en så smal aktör att ingen hittills varit redo att ta den utvecklingskostnaden.
De företag som har bäst förutsättningar och intresse att ta fram detta bör vara Speedparts eller Realcar (som ju är på fötter igen). Och jag är rätt säker på vad deras svar blir, eventuella upprop och intresseanmälningar till trots.
Utomlands är intresset för utvecklingsarbetet nog väldigt marginellt, eftersom 9-3 betraktas som en rätt liten volym.
Däremot finns det självklart företag med full kapacitet att ta fram liknande bakljus, men just utvecklingsfasen riskerar att bli alltför dyr, även om det sker i ett lågprisland som Kina (vilket är det utfall som är mest troligt att ske om någon bara står för utvecklingskostnaden).
Tyvärr är det nog ett fall där själv är bäste dräng, vilket i sig lär innebära hemmaknåp och därmed ej certifierade och godkända resultat.
Finns ju privatpersoner som gjort egna vita bakljus till og900 (sedanversionens bakljus).
9-3 bör gå att forma efter delvis samma princip. Dock lär man få göra gjutformar först, för de bakljusen håller ju inte en enda plan linje (till skillnad från nämnda og900-bakljus).
Sedan blir resultatet inte lika fabriksmässigt och det ställer krav på rätt färgfilm på glasens insida för att få rätt färger på belysningen.