2587
Sök

Lura besiktningsmännen

DEVIL
1 171 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
siiimooon skrev:
Legosoldaten skrev:
evilaudio skrev:

Att trimma bilar är inget brott.

Så att turbokonvertera bilar som inte har turbo är fullt lagligt? För det är ju trimmning?

Det betyder ju inte att man ska använda den på väg bara för det.

Men för det är det ju inte lagligt?

bmw m power

Påstängd
1 197 Inlägg
30 januari 2012
Legosoldaten skrev:
siiimooon skrev:
Legosoldaten skrev:

Så att turbokonvertera bilar som inte har turbo är fullt lagligt? För det är ju trimmning?

Men för det är det ju inte lagligt?

Det är lagligt om man skall ha den till tävlingsbruk eller liknande.

16 197 Inlägg
30 januari 2012
siiimooon skrev:
Legosoldaten skrev:
evilaudio skrev:

Exakt. själva trimmningen i sig är inte olaglig utan de är brukadet på allmän väg som är olaglig.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

679 Inlägg
30 januari 2012
evilaudio skrev:
Bompeman skrev:
Dom har aldrig kollat chassi numret på dom bilarna ja besiktat, eller så plockar du av turbo kittet, åker in och besiktar?

å den dagen olyckan e framme så gäller inte försäkringen å man får stå för allt själv.

Det är jag medveten om, men det var inte ts fråga, försäkringen gäller inte heller vid chassi fuskning så lika illa båda 2 ?

2 230 Inlägg
30 januari 2012
Legosoldaten skrev:
evilaudio skrev:
Legosoldaten skrev:

+1

ja det är helt lagligt att trimma och konvertera osv... men det är en helt annan 5a att få den besiktad lagligt 2 olika saker.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 januari 2012
Legosoldaten skrev:
evilaudio skrev:
Legosoldaten skrev:

+1

finns ingen lag som säger att man inte får trimma bilen

därimot finns det regler för hur en bil som körs i trafik är

tex att den ska vara godkänd tex avgasrening bromsar lås osv
men detta betyder inte att det är Olagligt att trimma en bil

men sen att bruka den på vägen gör att den då inte uppfyller vissa krav
men det finns ingen paragraf som säger att du bryter mot lagen när du trimmar den

du kan aldrig få böter för att du har trimmat bilen
inte få fängelse eller någon annan påföljd

det enda dom kan göra är att skriva ett föreläggande om regbesiktning som ska ske inom en månad från utfärdandet smile

Kör fort så hinner inget hända...

DEVIL
1 171 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
Legosoldaten skrev:
evilaudio skrev:

men det finns ingen paragraf som säger att du bryter mot lagen när du trimmar den

det enda dom kan göra är att skriva ett föreläggande om regbesiktning som ska ske inom en månad från utfärdandet smile

Bra att veta, håller inte koll på regler så mycket, men tacksam för informationen :-)

bmw m power

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 januari 2012
Legosoldaten skrev:
Growe skrev:
Legosoldaten skrev:

Bra att veta, håller inte koll på regler så mycket, men tacksam för informationen :-)

jag personligen skulle hellre ta 5000kr i böter om jag slapp förläggande om regbesiktning för det är betydligt mycket jobbigare och troligen mer kostsamt =/

Kör fort så hinner inget hända...

DEVIL
1 171 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
Legosoldaten skrev:
Growe skrev:

jag personligen skulle hellre ta 5000kr i böter om jag slapp förläggande om regbesiktning för det är betydligt mycket jobbigare och troligen mer kostsamt =/

Förmodar jag också, plocka ur allt m.m, tid och pengar.

bmw m power

Självlärd
3 083 Inlägg
30 januari 2012
Legosoldaten skrev:
Volvo142_73a skrev:
Att inte admins har låst tråden. Med tanke på "planering till brott"

Det är ingen planering till brott, läs hela tråden vettja innan du yttrar dig.

Ta reda på fakta innan DU yttrar dig istället. Jag har följt tråden sen den startade. Men vissa säger "gör så, gör så" Vilket är "planering till brott"

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

DEVIL
1 171 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
Legosoldaten skrev:
Volvo142_73a skrev:
Att inte admins har låst tråden. Med tanke på "planering till brott"

Ta reda på fakta innan DU yttrar dig istället. Jag har följt tråden sen den startade. Men vissa säger "gör så, gör så" Vilket är "planering till brott"

Tråden handlar fortfarande inte om planering till brott. Vi diskuterar följder, som tydligen inte du förstår meningen av.

bmw m power

2 656 Inlägg
30 januari 2012
Legosoldaten skrev:
evilaudio skrev:
Legosoldaten skrev:

+1

ja de e de väl smile men inte köra dom på väg

Självlärd
3 083 Inlägg
30 januari 2012
Legosoldaten skrev:
Volvo142_73a skrev:
Legosoldaten skrev:

Tråden handlar fortfarande inte om planering till brott. Vi diskuterar följder, som tydligen inte du förstår meningen av.

Jo det gör jag. Men om du lär dig läsa så sklriver folk "gör så" "såhär gör man"

DEVIL
1 171 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
Legosoldaten skrev:
Volvo142_73a skrev:

Jo det gör jag. Men om du lär dig läsa så sklriver folk "gör så" "såhär gör man"

Och det är bevis på att man ska planera brott?

bmw m power

Självlärd
3 083 Inlägg
30 januari 2012
Legosoldaten skrev:
Volvo142_73a skrev:
Legosoldaten skrev:

Bevis o bevis. Det tas som "planering till brott" av moderatorerna på gorg. Om du hängt med lite så har du nog sett vad lite som krävs för att en tråd ska bli låst för just det.

DEVIL
1 171 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
Volvo142_73a skrev:
Legosoldaten skrev:
Volvo142_73a skrev:

Bevis o bevis. Det tas som "planering till brott" av moderatorerna på gorg. Om du hängt med lite så har du nog sett vad lite som krävs för att en tråd ska bli låst för just det.

Konstigt att dem inte låst denna då, t.o.m en moderator har skrivit i tråden.

bmw m power

Sothora <3
1 201 Inlägg
30 januari 2012
Har man nitade chassiplåtar står både chassinummer och motornummer där.. Så flyttar man över dom till Bes. bilen o sen tillbaka (samt regskyltar då) så ser jag inte varför inte försäkräkringen skulle gälla?? Då bilprovningen tror dom besiktigar Den ursprungliga bilen??

Sen kollar dom chassinummer varje gång.. Fast när man läst av ett x antal tusen plåtar så blir man nog skaplig på att memorera och knappa in.. Så de är inget vi reflekterar över.

För övrigt finns de ju en hel drös med "papprade" veteran bilar (skattebefriade) Då dom gjort likadant. Även Epa traktorer o så..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

12 086 Inlägg
30 januari 2012
Det gäller ju att tänka till grabbar.

Man har en besiktad bil helt i sin ordning, sen sätter man på dessa skyltar på en obesiktad bil med turbo.
Du kan ju givetvis åka dit av snuten istället.

Ang chassinumret så har de kollat varje gång jag kan minnas.
Föreläggande om regbesiktning är inget man vill ha kan jag meddela, det betyder ofta i praktiken att bilen (identiteten) är skrot då det ofta är mycket svårt att få obligatoriska intyg.
Senast redigerat av JapMax (30 januari 2012)

782 Inlägg
30 januari 2012
Men krångla inte till det för dig .. bara häng av turbon en gång om året .. då åker du iallfall lagligast. ioförsig är du inte rätt försäkrad eller rätt reggad  men jag tror du slipper undan lättare vid en ev flygande bes

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

SKANK Performence
272 Inlägg
31 januari 2012
Känner att jag måste berätta om min flygande bess jag fick i sommras... Jag har runt 300hk i min 940, på papprett står det 135hk. Polisen trod;e först inte bilen var reggad med turbu, efter en förklaring från mig ang ltt (lätt trycks turbo) så var det inget mer snack om saken. När polisen sedan provkörde bilen så yttra dom sig inte äns effekten... Och jag kan garantera alla här att han hadde tung höger fot wink har någon bild från den gången bland bilderna på bilen ifall någon vill titta smile

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Sök