2473
Sök

Volvo 240 bygga i en volvo t5 lista på vad som krävs

14 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjena, har en gammal Volvo som är lite trött under huven så tänkte uppdatera den med ny spis.

Tänkte använda mig av en omsvetsad bmw zf-låda så vi utgår ifrån de också.

Jag har kollat runt och inte hittat någon bra lista på allt som krävs i delar och vad som krävs i ombyggnadsväg.

Det jag har lyckats komma fram till är:

* Motor från 94-96 med härva anpassad härva och styrboxar
* Annan tryckplatta lammel

Från 960:

* Oljetråg kortat
* Oljekylare och termostathus
* Vattenkylare med tillbehör
* Motorfästen
* Expansionskärl och hållare
* Generator och servopump med fästen

vad behövs mer göras och vilka delar tillkommer

513 Inlägg
29 januari 2012
#2
Vad är det för årsmodell? Tänkte på besiktning.

14 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
#3
84 men det ska väl vara okej om man byter till 1031 bakaxel och ventilerade skivor fram?

513 Inlägg
30 januari 2012
#4
Ska vi se det lagligt så tänker du på vv max effekt på en 240 som är 162 kw med vent bromsar och en 1031 axel, problemet är då att du bara får ha 275 nm och alla turbo femmor i 850 har mer än det. Tex T5 har 300nm. Det är därför du ser så många 740 som har femma, dom fixar effekten och vridet.
Växelådan ska du nog kunna fixa då den är en 84.
Har nämligen en 84 själv som jag bygger på och problemet är att man får inte göra ett smack med motorn när man väl bytt så det blir att köpa en -75 kaross och flytta över grejerna från -84.
Skulle du bygga om den som ombyggt fordon finns kanske en chans att dom godkänner vridet.
Men ring till någon på sfro och prata med någon, bra och duktiga som ger dig svar.

14 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#5
ja men tanken är att köra motorn original i alla fall det första året, tror du att det går att få igenom 850 t5 med original effekt och bytade skivor och bakaxel?

462 Inlägg
30 januari 2012
#6
Joul skrev:
ja men tanken är att köra motorn original i alla fall det första året, tror du att det går att få igenom 850 t5 med original effekt och bytade skivor och bakaxel?

Tar du motorn från en tidig v70 så finns dom ju med en lågtrycksturbomotor som du kan regga en 240 med smile tror den heter b5254t eller något tongue den har drygt 190 hk och ett vrid som iallafall är lägre än 275 smile


513 Inlägg
30 januari 2012
#7
Gå in på sfro.com och kolla deras lathund för motorbyte. Där har du allt du behöver veta.
Bla en pdf fil med olika bilars max tillåtna effekt.
Volvo 240 med vetilerade skivor fram och 1031 bakaxel får ha 162 kw och 275 nm.
Volvo 850 t5 har orginal 225 hk och 300 nm. Så du faller där även om det är snortajt.

Hoppas att du inte tror jag vill vara taskig, utan att du tänker på att det kan bli svårt att regga.
Har som jag sa vänt och skruvat på lagar ang motorbyte och det är inget kul.
Det som jag kan tänka mig att du kan göra är att regga som ombyggt fordon.
Alltså en annan bakaxel tex ford 9", annan vlåda tex zf bmw, bättre bromsar tex V70R. Och motor
Och då en t5. kanske även behöver du då etanolkonvertera och trimma ner effekten och på så sätt få den laglig.
Fast vad kostar en 940 i jämnförelse? Den kan ha en T5 direkt.

513 Inlägg
30 januari 2012
#8
grillchips skrev:
Joul skrev:
ja men tanken är att köra motorn original i alla fall det första året, tror du att det går att få igenom 850 t5 med original effekt och bytade skivor och bakaxel?

Tar du motorn från en tidig v70 så finns dom ju med en lågtrycksturbomotor som du kan regga en 240 med smile tror den heter b5254t eller något tongue den har drygt 190 hk och ett vrid som iallafall är lägre än 275 smile

Du tänker på 2.5 litaren och den var på 199 hk vilket skulle vara ok men hade 287 nm.
Fans en 2 liters turbo som klarar sig på s/v70 men var det inte en radfyra tro?
Tänk bara, hur många 740/940 ser man med t5? Hur många 240 ser man med t5.

8 250 Inlägg
30 januari 2012
#9
Melin82 skrev:
Du tänker på 2.5 litaren och den var på 199 hk vilket skulle vara ok men hade 287 nm.
Fans en 2 liters turbo som klarar sig på s/v70 men var det inte en radfyra tro?

Det finns fler varianter på lättryckare. Den förta lättrycksfemman som heter 2,5T utan att vara på 2,5 liter och hade 193hk/ 270nm och sedan kom den på 200hk / 285nm som dök upp i S60/V70N. Och nej, 2 litersmotorn var 5-cylindrig i V70.


462 Inlägg
30 januari 2012
#10
Marlboroman skrev:
Melin82 skrev:
Du tänker på 2.5 litaren och den var på 199 hk vilket skulle vara ok men hade 287 nm.
Fans en 2 liters turbo som klarar sig på s/v70 men var det inte en radfyra tro?

Det finns fler varianter på lättryckare. Den förta lättrycksfemman som heter 2,5T utan att vara på 2,5 liter och hade 193hk/ 270nm och sedan kom den på 200hk / 285nm som dök upp i S60/V70N. Och nej, 2 litersmotorn var 5-cylindrig i V70.

Då var det den motorn jag tänkte på! smile


14 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#11
usch vad tråkigt, men de är ju rätt många som har sänkt ner en t5 i just 240 hur har dessa burit sig åt ifall de är så stränga med reglerna?

462 Inlägg
30 januari 2012
#12
Joul skrev:
usch vad tråkigt, men de är ju rätt många som har sänkt ner en t5 i just 240 hur har dessa burit sig åt ifall de är så stränga med reglerna?

Många skiter nog i alla regler och kör lika glatt ändå smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
30 januari 2012
#13
är jhu ganska enkelt använd 2.0T motorn på 180hk  och sen reggar man och efteråt byter man till en t5 maskin

så skulle iallfall jag göra finns ingen som ser skillnad på dom när dom väl sitter monterade

använder man dessutom kamremskåpan från en 2.0t så är det garanterat att ingen fattar för motornummret är riktigt svårt att se och det är lätt att råka slipa bort motortypen eller ändra från B5234t till B5204t2 eller vad nu motorn kan tänkas heta

Kör fort så hinner inget hända...

513 Inlägg
30 januari 2012
#14
Marlboroman skrev:
Melin82 skrev:
Du tänker på 2.5 litaren och den var på 199 hk vilket skulle vara ok men hade 287 nm.
Fans en 2 liters turbo som klarar sig på s/v70 men var det inte en radfyra tro?

Det finns fler varianter på lättryckare. Den förta lättrycksfemman som heter 2,5T utan att vara på 2,5 liter och hade 193hk/ 270nm och sedan kom den på 200hk / 285nm som dök upp i S60/V70N. Och nej, 2 litersmotorn var 5-cylindrig i V70.

Ok, erkänner gärna om jag har fel. Då kan du regga med 2.5t, kolla bara lite snabbt och det stod mera vrid än 270, men är fallet så är det ju grej höjta.
Lagligt med t5? Nej, någon som ser om man fejkar lite mellan dom två. Skulle inte tro det.

329 Inlägg
30 januari 2012
#15
Du kan läsa väldigt mycket om T5 i dom senaste nummerna av Bilsport! där står att du får sätta en 2,5T i 240 utan någon förändrig! Större motor blir ombyggt fordon, och då är det 1031-bakaxel och ventilerade skivor fram som gäller! smile

513 Inlägg
30 januari 2012
#16
MeRoll88 skrev:
Du kan läsa väldigt mycket om T5 i dom senaste nummerna av Bilsport! där står att du får sätta en 2,5T i 240 utan någon förändrig! Större motor blir ombyggt fordon, och då är det 1031-bakaxel och ventilerade skivor fram som gäller! smile

Ja du kan läsa spoilernytt eller så ian du kolla på sfro.com och få fakta.
Volvo 240 med ventilerade skivor fram och en 1031 axel får ha 162kw 275nm.
Går du vägen som ombyggt fordon kan få ha 15kw/100kg.
Men det säger inget om vridet fast citerat.
Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.

Tolka det.
Sen kommer det ju till hur lagligt man vill köra, det funkar ju trots allt med en 2.5t men sen får du ju knappt byta stift eller än mindre trimma bilen. Sen alla som tror att det finns bmw turbo med 500-1000hk som går lagligt kanske ska tänka om. Hur laglig vill man vara, jag kör med trimmad motor vilket inte är ok enligt lag.
Finns många som byter motor i sin bmw till besiktningsmotor för att komma igenom. Tja vart drar du gränsen, jag har bara tagit upp den lagliga delen.

14 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#17
Men om man inte vill vara helt laglig är det möjligt att lägga i en t5a och påstå att det är en 2.5 turbo ? isåfall är det ju lagligt på pappret men igentligen ligger du över gränserna med en hårsmån.. om du nu bytar bakaxel till 1031 och ventilerade fram

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
30 januari 2012
#18
Joul skrev:
Men om man inte vill vara helt laglig är det möjligt att lägga i en t5a och påstå att det är en 2.5 turbo ? isåfall är det ju lagligt på pappret men igentligen ligger du över gränserna med en hårsmån.. om du nu bytar bakaxel till 1031 och ventilerade fram

fast när du reggar motorn så räcker det inte med att bara lossas dom kommer säkert stå och glo som en galning efter motorkoden
och dom ser den säkert om dom verkligen försöker

och då är det kört
bättre att regga den först med rätt motor och sen byta till en t5motor

är man lite smidig så bygger man 2st med 5:or och säljer ena med bes motorn smile så får man igen pengarna på byggena

Kör fort så hinner inget hända...

Jävel
2 018 Inlägg
30 januari 2012
#19
Ta den mindre motorn och borra upp o sätt i t5-grejer, då har man en med siffror på utsidan som stämmer med papprena, men med innamäte som en t5a, dessutom 100% lagligt.

Om nu nu inte klarar sig med något lite mindre smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

71 Inlägg
30 januari 2012
#20
förlåt att jag avbryter men jag har en 240 -89 kan jag ta chassit och sätta på en 70-tals ram och så får jag då byta till vilken motor jag vill ?


Sök