Webrex skrev:
Melin82 skrev:
Webrex skrev:
Har reggat om 2 bilar. De jag träffat på har inte haft en aning va dom skall titta efter. Båda volvo. Sen när du väl fått "Utbytt motor" i reggbeviset kan du stoppa i princip vad som helst, för dom kommer aldrig orka kolla upp til vad för motor det är bytt till.
Min gamla bil 960 3.0a, reggades som till B230FT med 194 häst av mig. Fick skriva ett intyg på ett bankt papper på vad som sitter i bilen. och att det är rätt gjort. Kunde skrivit vad som hellst på de pappret egentligen. Även motorer som inte existerar. Detta beror ju iofs på hur duktig besiktningsgubben är. Men det är ju billigt att försöka.
Min kompis som äger den960in nu, och har T5a i och besiktar den som vanligt utan problem.
Kul att du att besiktningsmänen är okunniga idioter som inte bryr sig, klart att du kan lyckas få igenom en bil och få det som motor ändrad, fortfarande inte laglig, skit sak samma vad som satt i vid reggningen. Vad händer den dagen du möter en besiktningsman som kan sin sak, som har tid och vill jävlas med dig? Vad händer när du smäller med bilen i en ny bmw och försäkringsbolaget säger att dom inte vill betala för du kört med fel motor i?
Säger inte att det kommer ske, men det har hänt. Vist som du skriver beror det på besikrnings man om man får igenom bilen men vi pratar om den lagliga aspekten på reggning.
Går att köra en avställd, obesiktigad, oförsäkrad, modifierad osv.
Ovesäntligt. Är bilen godkänd på besiktningen så är det prövarens fel, inte ditt.
Att försäkringsbolaget skulle ha koll eller ens bry sig är i min mening trams. Trafikförsäkringen gäller ju tom om du kört full och krockat med nån annan. Du kanske inte får pengar för din egen bil, men det är en annan sak.
Skulle du åka på en flygande besiktning och dom skulle mot alla odds se att det är fel motor (I detta fallet så skulle de aldrig hända så länge de står utbytt motor i pappren) så får du bara en ny regbesiktning. Har bara hört detta hända med riktigt ombyggda bilar, som uppenbart varit ändrade. har du en volvo motor med 5 cylindrar, som ser standard ut, (å de står de i pappren) så har dom ingen anlending att undersöka vidare.
Står de utbytt motor, så är de allt besiktningmannen ser under besiktningen. Han ser inte uppgifterna om vilken motor.
Jag har byggt om fler bilar å bara åkt å besiktat. 9 av 10 av bilprovarna har mindre kundskap än en 16 årig bilintresserad grabb. Dom letar farliga defekter, inte utbytta motrer.
Såå, gör de snyggt, så de ser orginal ut, så får man aldrig problem.
Är bilen godkänd på besiktningen så är det prövarens fel, inte ditt. förklara!
Menar du att du har inget ansvar för bilen så länge den gått igenom besiktningen?
Att alla som kör bmw e30 turbo kan besiktiga utan turbo och sen hänka på skiten och det är lagligt?
Eller att om besiktningsmannen missar, blir lurad, eller inte förstår att man tex inte får ha en T5 i en 240.
Så är det hans fel, och att bilen då blir laglig.
kan hålla med om att försäkringsbolagen inte letar efter ursäkter att betala,
samma med flygande bes, dom letar mest efter hobbyraggare med kapade fjädrar och dåliga däck.
Att du sen tycker att 90% av landets besiktningsmän har en 16 årings bilkunskaper säger mer om dig
än alla dom som du rackar ner på.
Tyvärr har jag varit en del i att denna topic seglat iväg, hoppas du kör dit race och stoppar i en femma i din 240.
Sen vilken väg som du väljer, laglig eller olaglig är upp till dig. Bara du har kul längs vägen.