2402
Sök

Volvo 240 bygga i en volvo t5 lista på vad som krävs

Jävel
2 018 Inlägg
30 januari 2012
#21
sprint skrev:
förlåt att jag avbryter men jag har en 240 -89 kan jag ta chassit och sätta på en 70-tals ram och så får jag då byta till vilken motor jag vill ?

om du kollar under bilen en snabbis kommer du snart att inse att du inte har någon ram och därför inte kan göra det.

You got to risk it, to get the biscuit :)

71 Inlägg
30 januari 2012
#22
hahaha juste bara gamla bilar som har det tongue

14 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#23
2.5t är ju redan större behöver inte borra upp då t5 är en 2,3 liters. men det är en trevligare motor helt enkelt. haha detta blev ju inget sommar projekt längre sad

513 Inlägg
30 januari 2012
#24
Plankpojk skrev:
Ta den mindre motorn och borra upp o sätt i t5-grejer, då har man en med siffror på utsidan som stämmer med papprena, men med innamäte som en t5a, dessutom 100% lagligt.

Om nu nu inte klarar sig med något lite mindre smile

Borra till t5 mått?
Dålig på cylinderdia på femman men t5 är ju mindre slagvolym.
Bättre att ha två block.

513 Inlägg
30 januari 2012
#25
Plankpojk skrev:
sprint skrev:
förlåt att jag avbryter men jag har en 240 -89 kan jag ta chassit och sätta på en 70-tals ram och så får jag då byta till vilken motor jag vill ?

om du kollar under bilen en snabbis kommer du snart att inse att du inte har någon ram och därför inte kan göra det.

Det vissa gör är att svetsa -75 nummren på en bra -80 tals kaross

513 Inlägg
30 januari 2012
#26
sprint skrev:
förlåt att jag avbryter men jag har en 240 -89 kan jag ta chassit och sätta på en 70-tals ram och så får jag då byta till vilken motor jag vill ?

Även tillägga att även om man tar en -75 kaross eller tidigare så har man fortfarande effektkraven kvar.
Sen att man kan i stort sett laborera hur som helst, som tex jag som kommer sätta i en 230fk med 16 ventilare och utbytt sprut. Skulle kunna slänga i en bmw turbo motor om det inte hade varit för effekten.
Samma med en t5. Effekten är för stor.

Jävel
2 018 Inlägg
31 januari 2012
#27
Melin82 skrev:
Plankpojk skrev:
Ta den mindre motorn och borra upp o sätt i t5-grejer, då har man en med siffror på utsidan som stämmer med papprena, men med innamäte som en t5a, dessutom 100% lagligt.

Om nu nu inte klarar sig med något lite mindre smile

Borra till t5 mått?
Dålig på cylinderdia på femman men t5 är ju mindre slagvolym.
Bättre att ha två block.

Om man köper en italien t5a borde de gå iaf smile dom är ju 2.0 och borde gå igenom med effektkraven. En sån kan man borra tilll 2.3 som vanliga t5an. Då har man det helt lagligt utan att byta motor.

You got to risk it, to get the biscuit :)

379 Inlägg
31 januari 2012
#28
Eller så tar man vilken motor man vill, å säger att det är en 2.0a, eller en 2.5 lättryckare. Svårare än så är det inte. Bilprovningen har inte så bra koll att dom vet va skillnaden är.

14 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#29
Webrex skrev:
Eller så tar man vilken motor man vill, å säger att det är en 2.0a, eller en 2.5 lättryckare. Svårare än så är det inte. Bilprovningen har inte så bra koll att dom vet va skillnaden är.

I så fall är de ju kannon! big_smile då kan man slänga i vilken t5 som helst egentligen...

men har du gjort de eller de är bara som du tror ?

379 Inlägg
31 januari 2012
#30
Joul skrev:
Webrex skrev:
Eller så tar man vilken motor man vill, å säger att det är en 2.0a, eller en 2.5 lättryckare. Svårare än så är det inte. Bilprovningen har inte så bra koll att dom vet va skillnaden är.

I så fall är de ju kannon! big_smile då kan man slänga i vilken t5 som helst egentligen...

men har du gjort de eller de är bara som du tror ?

Har reggat om 2 bilar. De jag träffat på har inte haft en aning va dom skall titta efter. Båda volvo. Sen när du väl fått "Utbytt motor" i reggbeviset kan du stoppa i princip vad som helst, för dom kommer aldrig orka kolla upp til vad för motor det är bytt till.
Min gamla bil 960 3.0a, reggades som till B230FT med 194 häst av mig. Fick skriva ett intyg på ett bankt papper på vad som sitter i bilen. och att det är rätt gjort. Kunde skrivit vad som hellst på de pappret egentligen. Även motorer som inte existerar. Detta beror ju iofs på hur duktig besiktningsgubben är. Men det är ju billigt att försöka.

Min kompis som äger den960in nu, och har T5a i och besiktar den som vanligt utan problem.

513 Inlägg
31 januari 2012
#31
Webrex skrev:
Joul skrev:
Webrex skrev:
Eller så tar man vilken motor man vill, å säger att det är en 2.0a, eller en 2.5 lättryckare. Svårare än så är det inte. Bilprovningen har inte så bra koll att dom vet va skillnaden är.

I så fall är de ju kannon! big_smile då kan man slänga i vilken t5 som helst egentligen...

men har du gjort de eller de är bara som du tror ?

Har reggat om 2 bilar. De jag träffat på har inte haft en aning va dom skall titta efter. Båda volvo. Sen när du väl fått "Utbytt motor" i reggbeviset kan du stoppa i princip vad som helst, för dom kommer aldrig orka kolla upp til vad för motor det är bytt till.
Min gamla bil 960 3.0a, reggades som till B230FT med 194 häst av mig. Fick skriva ett intyg på ett bankt papper på vad som sitter i bilen. och att det är rätt gjort. Kunde skrivit vad som hellst på de pappret egentligen. Även motorer som inte existerar. Detta beror ju iofs på hur duktig besiktningsgubben är. Men det är ju billigt att försöka.

Min kompis som äger den960in nu, och har T5a i och besiktar den som vanligt utan problem.

Kul att du att besiktningsmänen är okunniga idioter som inte bryr sig, klart att du kan lyckas få igenom en bil och få det som motor ändrad, fortfarande inte laglig, skit sak samma vad som satt i vid reggningen. Vad händer den dagen du möter en besiktningsman som kan sin sak, som har tid och vill jävlas med dig? Vad händer när du smäller med bilen i en ny bmw och försäkringsbolaget säger att dom inte vill betala för du kört med fel motor i?
Säger inte att det kommer ske, men det har hänt. Vist som du skriver beror det på besikrnings man om man  får igenom bilen men vi pratar om den lagliga aspekten på reggning.
Går att köra en avställd, obesiktigad, oförsäkrad, modifierad osv.

3 354 Inlägg
31 januari 2012
#32
Plankpojk skrev:
Melin82 skrev:
Plankpojk skrev:
Ta den mindre motorn och borra upp o sätt i t5-grejer, då har man en med siffror på utsidan som stämmer med papprena, men med innamäte som en t5a, dessutom 100% lagligt.

Om nu nu inte klarar sig med något lite mindre smile

Borra till t5 mått?
Dålig på cylinderdia på femman men t5 är ju mindre slagvolym.
Bättre att ha två block.

Om man köper en italien t5a borde de gå iaf smile dom är ju 2.0 och borde gå igenom med effektkraven. En sån kan man borra tilll 2.3 som vanliga t5an. Då har man det helt lagligt utan att byta motor.

Är redan samma Borr. Det som skiljer en B5234T och en B5204T är slaglängden 90mm på 2,3an och 77mm på 2,0an

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

379 Inlägg
31 januari 2012
#33
Melin82 skrev:
Webrex skrev:
Joul skrev:

I så fall är de ju kannon! big_smile då kan man slänga i vilken t5 som helst egentligen...

men har du gjort de eller de är bara som du tror ?

Har reggat om 2 bilar. De jag träffat på har inte haft en aning va dom skall titta efter. Båda volvo. Sen när du väl fått "Utbytt motor" i reggbeviset kan du stoppa i princip vad som helst, för dom kommer aldrig orka kolla upp til vad för motor det är bytt till.
Min gamla bil 960 3.0a, reggades som till B230FT med 194 häst av mig. Fick skriva ett intyg på ett bankt papper på vad som sitter i bilen. och att det är rätt gjort. Kunde skrivit vad som hellst på de pappret egentligen. Även motorer som inte existerar. Detta beror ju iofs på hur duktig besiktningsgubben är. Men det är ju billigt att försöka.

Min kompis som äger den960in nu, och har T5a i och besiktar den som vanligt utan problem.

Kul att du att besiktningsmänen är okunniga idioter som inte bryr sig, klart att du kan lyckas få igenom en bil och få det som motor ändrad, fortfarande inte laglig, skit sak samma vad som satt i vid reggningen. Vad händer den dagen du möter en besiktningsman som kan sin sak, som har tid och vill jävlas med dig? Vad händer när du smäller med bilen i en ny bmw och försäkringsbolaget säger att dom inte vill betala för du kört med fel motor i?
Säger inte att det kommer ske, men det har hänt. Vist som du skriver beror det på besikrnings man om man  får igenom bilen men vi pratar om den lagliga aspekten på reggning.
Går att köra en avställd, obesiktigad, oförsäkrad, modifierad osv.

Ovesäntligt. Är bilen godkänd på besiktningen så är det prövarens fel, inte ditt.

Att försäkringsbolaget skulle ha koll eller ens bry sig är i min mening trams. Trafikförsäkringen gäller ju tom om du kört full och krockat med nån annan. Du kanske inte får pengar för din egen bil, men det är en annan sak.

Skulle du åka på en flygande besiktning och dom skulle mot alla odds se att det är fel motor (I detta fallet så skulle de aldrig hända så länge de står utbytt motor i pappren) så får du bara en ny regbesiktning. Har bara hört detta hända med riktigt ombyggda bilar, som uppenbart varit ändrade. har du en volvo motor med 5 cylindrar, som ser standard ut, (å de står de i pappren) så har dom ingen anlending att undersöka vidare.
Står de utbytt motor, så är de allt besiktningmannen ser under besiktningen. Han ser inte uppgifterna om vilken motor.

Jag har byggt om fler bilar å bara åkt å besiktat. 9 av 10 av bilprovarna har mindre kundskap än en 16 årig bilintresserad grabb. Dom letar farliga defekter, inte utbytta motrer.

Såå, gör de snyggt, så de ser orginal ut, så får man aldrig problem.

513 Inlägg
1 februari 2012
#34
Webrex skrev:
Melin82 skrev:
Webrex skrev:

Har reggat om 2 bilar. De jag träffat på har inte haft en aning va dom skall titta efter. Båda volvo. Sen när du väl fått "Utbytt motor" i reggbeviset kan du stoppa i princip vad som helst, för dom kommer aldrig orka kolla upp til vad för motor det är bytt till.
Min gamla bil 960 3.0a, reggades som till B230FT med 194 häst av mig. Fick skriva ett intyg på ett bankt papper på vad som sitter i bilen. och att det är rätt gjort. Kunde skrivit vad som hellst på de pappret egentligen. Även motorer som inte existerar. Detta beror ju iofs på hur duktig besiktningsgubben är. Men det är ju billigt att försöka.

Min kompis som äger den960in nu, och har T5a i och besiktar den som vanligt utan problem.

Kul att du att besiktningsmänen är okunniga idioter som inte bryr sig, klart att du kan lyckas få igenom en bil och få det som motor ändrad, fortfarande inte laglig, skit sak samma vad som satt i vid reggningen. Vad händer den dagen du möter en besiktningsman som kan sin sak, som har tid och vill jävlas med dig? Vad händer när du smäller med bilen i en ny bmw och försäkringsbolaget säger att dom inte vill betala för du kört med fel motor i?
Säger inte att det kommer ske, men det har hänt. Vist som du skriver beror det på besikrnings man om man  får igenom bilen men vi pratar om den lagliga aspekten på reggning.
Går att köra en avställd, obesiktigad, oförsäkrad, modifierad osv.

Ovesäntligt. Är bilen godkänd på besiktningen så är det prövarens fel, inte ditt.

Att försäkringsbolaget skulle ha koll eller ens bry sig är i min mening trams. Trafikförsäkringen gäller ju tom om du kört full och krockat med nån annan. Du kanske inte får pengar för din egen bil, men det är en annan sak.

Skulle du åka på en flygande besiktning och dom skulle mot alla odds se att det är fel motor (I detta fallet så skulle de aldrig hända så länge de står utbytt motor i pappren) så får du bara en ny regbesiktning. Har bara hört detta hända med riktigt ombyggda bilar, som uppenbart varit ändrade. har du en volvo motor med 5 cylindrar, som ser standard ut, (å de står de i pappren) så har dom ingen anlending att undersöka vidare.
Står de utbytt motor, så är de allt besiktningmannen ser under besiktningen. Han ser inte uppgifterna om vilken motor.

Jag har byggt om fler bilar å bara åkt å besiktat. 9 av 10 av bilprovarna har mindre kundskap än en 16 årig bilintresserad grabb. Dom letar farliga defekter, inte utbytta motrer.

Såå, gör de snyggt, så de ser orginal ut, så får man aldrig problem.

Är bilen godkänd på besiktningen så är det prövarens fel, inte ditt. förklara!
Menar du att du har inget ansvar för bilen så länge den gått igenom besiktningen?
Att alla som kör bmw e30 turbo kan besiktiga utan turbo och sen hänka på skiten och det är lagligt?
Eller att om besiktningsmannen missar, blir lurad, eller inte förstår att man tex inte får ha en T5 i en 240.
Så är det hans fel, och att bilen då blir laglig.

kan hålla med om att försäkringsbolagen inte letar efter ursäkter att betala,
samma med flygande bes, dom letar mest efter hobbyraggare med kapade fjädrar och dåliga däck.

Att du sen tycker att 90% av landets besiktningsmän har en 16 årings bilkunskaper säger mer om dig
än alla dom som du rackar ner på.

Tyvärr har jag varit en del i att denna topic seglat iväg, hoppas du kör dit race och stoppar i en femma i din 240.
Sen vilken väg som du väljer, laglig eller olaglig är upp till dig. Bara du har kul längs vägen.

14 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
#35
Ja det får nog bli att ja tummar lite på reglerna, så tillbaks till det igentliga ämnet...

vad som mer krävs för att få in motorn i bilen och få det att fungera, har hört att man måste bygga om kopplingen så att de funkar med bmw lådan vad menas med detta och hur går man till väga?

379 Inlägg
1 februari 2012
#36
Melin82 skrev:
Webrex skrev:
Melin82 skrev:

Kul att du att besiktningsmänen är okunniga idioter som inte bryr sig, klart att du kan lyckas få igenom en bil och få det som motor ändrad, fortfarande inte laglig, skit sak samma vad som satt i vid reggningen. Vad händer den dagen du möter en besiktningsman som kan sin sak, som har tid och vill jävlas med dig? Vad händer när du smäller med bilen i en ny bmw och försäkringsbolaget säger att dom inte vill betala för du kört med fel motor i?
Säger inte att det kommer ske, men det har hänt. Vist som du skriver beror det på besikrnings man om man  får igenom bilen men vi pratar om den lagliga aspekten på reggning.
Går att köra en avställd, obesiktigad, oförsäkrad, modifierad osv.

Ovesäntligt. Är bilen godkänd på besiktningen så är det prövarens fel, inte ditt.

Att försäkringsbolaget skulle ha koll eller ens bry sig är i min mening trams. Trafikförsäkringen gäller ju tom om du kört full och krockat med nån annan. Du kanske inte får pengar för din egen bil, men det är en annan sak.

Skulle du åka på en flygande besiktning och dom skulle mot alla odds se att det är fel motor (I detta fallet så skulle de aldrig hända så länge de står utbytt motor i pappren) så får du bara en ny regbesiktning. Har bara hört detta hända med riktigt ombyggda bilar, som uppenbart varit ändrade. har du en volvo motor med 5 cylindrar, som ser standard ut, (å de står de i pappren) så har dom ingen anlending att undersöka vidare.
Står de utbytt motor, så är de allt besiktningmannen ser under besiktningen. Han ser inte uppgifterna om vilken motor.

Jag har byggt om fler bilar å bara åkt å besiktat. 9 av 10 av bilprovarna har mindre kundskap än en 16 årig bilintresserad grabb. Dom letar farliga defekter, inte utbytta motrer.

Såå, gör de snyggt, så de ser orginal ut, så får man aldrig problem.

Är bilen godkänd på besiktningen så är det prövarens fel, inte ditt. förklara!
Menar du att du har inget ansvar för bilen så länge den gått igenom besiktningen?
Att alla som kör bmw e30 turbo kan besiktiga utan turbo och sen hänka på skiten och det är lagligt?
Eller att om besiktningsmannen missar, blir lurad, eller inte förstår att man tex inte får ha en T5 i en 240.
Så är det hans fel, och att bilen då blir laglig.

kan hålla med om att försäkringsbolagen inte letar efter ursäkter att betala,
samma med flygande bes, dom letar mest efter hobbyraggare med kapade fjädrar och dåliga däck.

Att du sen tycker att 90% av landets besiktningsmän har en 16 årings bilkunskaper säger mer om dig
än alla dom som du rackar ner på.

Tyvärr har jag varit en del i att denna topic seglat iväg, hoppas du kör dit race och stoppar i en femma i din 240.
Sen vilken väg som du väljer, laglig eller olaglig är upp till dig. Bara du har kul längs vägen.

Klart den är laglig, har den gått igenom besiktningen, så är den godkänd av provaren. Att du sen åker dit på en flygande ger dig inga böter. Föreläggande för regbesiktning kan du få, men det är en annan sak.
Gör man så här, så vet man iaf att man har en säker bil. Att köra helt obesiktat tycker jag är en mycket sämmre lösning. Och som sagt, det är deras egna dumma regler som gör att vi måste lura dom.

Ja står fast vid att dom är mycket okunniga ja. De som jobbar där får vad jag vet bara en internutbildning. Inga krav alls på djupare fordonskundskap. Har väl mött en eller 2 killar som verkar ha lite koll där. Men resten 30-40 av de man träffat genom åren har haft mycket dålig koll. Kan ju va jag som kör ovanliga bilar?

Åter till topic. Nu har TS iaf ett par alternativa åsikter och tillvägagångsätt.

513 Inlägg
1 februari 2012
#37
Vad det gäller konverteringen ska du nog fråga webrex då han gjort en del enligt egen utsago.
Är ingen expert på byte till bmw låda, men förutom att man ska ha adapter mellan låda/sprängkåpa alt svetsa ihop sprängkåporna, så har bmw lådorna grövre ingående axel, så lamell och tryckplatta måste funka både mot svänghjul och ingående axel. Kl racing har många färdiga lösningar, som tex lamell.

379 Inlägg
1 februari 2012
#38
Vi kör bmw getrag, ZF lådan är samma sak. De du behöver är ett plant svänghjul 850 tex. Sen en start tryckplatta, kommer inte ihåg va den heter som alla kör med nu.. Sen kör du med en lamell till BMW som har samma diameter som volvo. Sen omvetsad låda då förståss och ett lager i vevaxeln plus en hylsa på växellådans axel som passar i lagret i vevaxeln.

14 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#39
vad menar du med lagret och hyylsan kan du förklara lite mer ingående?
vad använder man för kardan måste man korta en själv eller finns det någon som passar med den omsvetsade lådan?

Webrex vilket var de största problemet din kompis hade när han skulle få i t5an?

214 Inlägg
11 juli 2012
#40
Om man redan har en 240 med ventilerade skivor och 1031 bakaxel och vill stoppa i t5a (225hk) samt regga som ombyggt fordon, är det klart allt dedär med att bilen är anpassad för effekten?
så att det bara är att besikta trots effekten?



Sök