Ombyggt är kan man säga när man byter motor, växelåda, bromsar, bakaxel, hjulupphängning kan det inte exakt men låt oss säga att du tar en 940 och byter till en t5, moterar dit en bmw låda på den och byter till tex en ford bakaxel. och sen hänger du dit ett par s60/v70R bromsar så kan du boka tid hos sfro.
Det som ställer till det så du inte kan göra en vanlig reggbesikting på denna 940 är att du inte får byta växelåda efter -88 och 940 är lite yngre tyvärr, klart du kan ju göra en framhjulsdriven 940 T5. och det är pågrund av denna regeln du ser så många 740 T5 och inte så många 940 T5.
Amatörbyggt kan tex vara en chopper som du bygger, en super 7 eller där du bygger ett eget chassi eller delar av det med egna hjulupphängningar osv. alltså kraftiga ingrepp på bilen eller istort helt nya grejer.
Sen ska ju alla sfro besiktigade bilar göra en vanlig reg bes och en vanlig bes.
Det du kan göra om du vill ha en femma i din 240 är att du tar en 2.5t för den har tillräckligt lite effekt för en vanlig reggbes, och då kan du köra med vent bromsar och 1031 axel. sen om du trimmar den blir den ju enligt lagen olaglig men det blir ju en t5 med, fast vi pratar ju om vad lagen säger och vad som är möjligt innom dess ramar för ärligt hur många 240/740/940 T5 är orginal efter en regbes