LeafBox skrev:
Rquired skrev:
LeafBox skrev:
Får man fråga varför? Finns ju absolut ingenting att tjäna på en SUV
Det finns flera fina fördelar med en SUV; Bra sikt (Hög sittposition), bra insteg, bättre egenskaper utanför asfalterad väg (Slår moderna låga personbilar i alla fall, men "terrängegenskaperna" kan variera) och så vidare!
Bra sikt - beror ju på
Bra insteg - tolkningsfråga
(är dessa 2 verkligen en lämplig anledning till att köpa en?)
Bättre egenskaper utanför asfalterad väg - tveksamt om dom är bättre på att ta sej fram, dom är ju lite högre, men däcken är ju lika värdelösa ändå. Sure, en RangeRover vs en Volvo V40 klart det blir bättre, men RangeRover vs en Subaru Legacy Outback tex. Bättre framkommlighet i normala förhållanden. Näe.
Och om man bor i en del utav Sverige där man inte tar sej fram med en vanlig 4wd personbil(?), tror ni verkligen en SUV hjälper?
Seriöst, det finns inte ett ända bra argument till varför man _behöver_ en SUV.
Det är klart det finns SUV med bra och dålig sikt, på samma sätt som det finns personbilar med bra och dålig sikt. Men i en SUV (Eller högbyggd bil) med bra sikt har du en överblick av trafiken ingen vanlig låg bilmodell kan matcha på något vis, enligt min erfarenhet i alla fall.
Bra insteg är kanske en tolkningsfråga, men det är i mångas ögon enklare att kliva rakt in i en högbyggd bil jämfört med att kliva ner i en låg personbil och det finns andra exempel som att det är enklare att spänna fast ett barn i bilstol i en SUV istället för att låta ryggen ta smällen och böja sig ner i en låg personbil.
En SUV har ofta, inte alltid men oftast, mer markfrigång än motsvarande personbil och det är en viktig faktor för att ta sig fram. Åter igen får man jämföra motsvarande modeller, och hos de flesta om inte alla biltillverkare så tar deras SUV sig fram bättre än deras lågbyggda modell med samma 4WD-system.
En annan fördel med SUV är vid släpvagnsdragning, det är dels mycket enklare att koppla på en trailer på en högre bil men framför allt är det nästan så att en del släp lutar framåt om de kopplas till moderna låga bilar. Det är lagom roligt för Brunte som skall stå bakom bilen i en hästtrailer till exempel.
Även säkerheten kan argumenteras för i rätt fall av SUV-modell, vad tror du är trevligast vid en sidokollision? Att motpartens front träffar i höjd med ditt bäcken eller att dennes front träffar i höjd med dina fötter? Att man sedan kan krocka med en annan SUV eller till och med en lastbil känns inte som ett argument, framför allt för att risken är absolut störst att man krockar med en vanlig låg personbil (Överrepresenterad i trafiken) och dels för att man sitter bättre till i en SUV än en personbil vid krock med annan SUV/lastbil oavsett, om ovanstående fördel förverkats.
Och om inget annat gav Minister ett utmärkt skäl, man köper en sådan för att man vill och kan köra SUV. Tycker du motsatsen så har jag ett exempel jag tycker är intressant, vad skall man med en sportbil till? Det finns knappast några vettiga skäl till att ha en sådan, att busköra är ett roligt argument men knappast vettigt om det skall hållas hårt. Så alla SUV och sportbilar är alltså korkade köp om vi resonerar vidare på ditt spår?