2692
Sök

Kylaren "frusit" -5 en natt

46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej hoppas på hjälp..

Som sagt, om man öppnar kylarbehållaren så är det som "blöt snö" där i och slangarna har inte spruckit eller ngt sånt men det kanske är samma sak i dom. Den har ju bara stått ute 1 natt men vet fortfarande inte om jag vågar starta den eller vad jag ska göra ..
Kom med tips smile

2 405 Inlägg
30 januari 2012
#2
Dra på motorvärmaren bra länge och ställ gärna in en kupévärmare på motorn. Sedan när "snön" är borta så kan du starta motorn och byt vattnet mot glykolblandning


46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#3
har ingen kupevärmare .. och motorvärmaren har jag ingen kabel till, eller vad är det för kabel man ska ha? går det med en vanlig förlängsningkabel eller är det ngn speciell?

2 405 Inlägg
30 januari 2012
#4
startrukk skrev:
har ingen kupevärmare .. och motorvärmaren har jag ingen kabel till, eller vad är det för kabel man ska ha? går det med en vanlig förlängsningkabel eller är det ngn speciell?

Motorvärmarsladd antar jag? Sen om du inte har någon stolpe kan du dra en förlängningssladd fram till motorvärmarsladden.


46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#5
Har tyvär ingen sån sladd hmm fan också.. vad ska jag göra? låten bilen stå till sommaren hehe?

747 Inlägg
30 januari 2012
#6
Låt den stå i något varmgarage över natten och byt sedan ut kylvätskan du har i bilen.

/ Toni Larsson

46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#7
Har inget garage.. och menar du att jag ska ta bort hela kylaren eller?

747 Inlägg
30 januari 2012
#8
Lossa nedre kylarslang t.ex. och töm ut så mkt som möjligt eller om du har någon speciell avtappningskran, du kan även ta och dra igång motorn så den får spotta ut det sista med slangen borttagen för sedan fylla systemet på nytt med rätt blandad kylarvätska.

Du känner ingen som har garaget eller lokal där bilen kan stå över natten för tina?

/ Toni Larsson

46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#9
nja tyvär ingen i närheten men det är bara -5 ute och det är ju iaf ganska mkt glykol i visserligen för lite men alltid ngt, men hur kan jag se om blocket spruckit eller om ngt annat gått åt helvete då?

2 405 Inlägg
30 januari 2012
#10
startrukk skrev:
nja tyvär ingen i närheten men det är bara -5 ute och det är ju iaf ganska mkt glykol i visserligen för lite men alltid ngt, men hur kan jag se om blocket spruckit eller om ngt annat gått åt helvete då?

Det spricker inte om det bara är lite sörja i kylaren tongue Det ska vara riktig kärnis om blocket ska frysa


2 024 Inlägg
30 januari 2012
#11
startrukk skrev:
nja tyvär ingen i närheten men det är bara -5 ute och det är ju iaf ganska mkt glykol i visserligen för lite men alltid ngt, men hur kan jag se om blocket spruckit eller om ngt annat gått åt helvete då?

Om vattnet börjar bli trögflytande redan vid -5 så har du näst intill ingen glykol i.....
Se till att fixa det snarast för enligt vädertjänsten är det kallare väder på väg över hela landet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#12
Nybergrobin skrev:
startrukk skrev:
nja tyvär ingen i närheten men det är bara -5 ute och det är ju iaf ganska mkt glykol i visserligen för lite men alltid ngt, men hur kan jag se om blocket spruckit eller om ngt annat gått åt helvete då?

Det spricker inte om det bara är lite sörja i kylaren tongue Det ska vara riktig kärnis om blocket ska frysa

hmm okej men vad kan ha hänt nu då?

2 405 Inlägg
30 januari 2012
#13
startrukk skrev:
Nybergrobin skrev:
startrukk skrev:
nja tyvär ingen i närheten men det är bara -5 ute och det är ju iaf ganska mkt glykol i visserligen för lite men alltid ngt, men hur kan jag se om blocket spruckit eller om ngt annat gått åt helvete då?

Det spricker inte om det bara är lite sörja i kylaren tongue Det ska vara riktig kärnis om blocket ska frysa

hmm okej men vad kan ha hänt nu då?

Inget egentligen tongue  Värsta som kan hända är att vattenpumpen får stryk om du startar den. Försök att värma upp motorn med extern värmekälla innan du startar den


46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#14
hmm lär bli svårt men får fixa de så fort jag vaknar imorgon har ganska hög feber just nu så orkar faktiskt inte hehe.

318 Inlägg
30 januari 2012
#15
Ta en byggfläkt eller vad som helst och låt blåsa på motorrummet några timmar:)

Annars är ju en ide att tappa av så mycket du kan och fylla på med varmvatten och göra så några gånger för att tillslut hälla i glykolblandat!smile


46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#16
menar ni slangen som går från behållaren till kylet?

318 Inlägg
30 januari 2012
#17
nä, lossa den som sitter underkylaren och går till motorn!

den från behållare sitter långt upp och du vill lossa en slang så långt ner som möjligt för då rinner mest vatten ut!


46 Inlägg
30 januari 2012
Trådstartare
#18
Ahh får går ut och kolla på det imorn borde ju inte vara allt för svårt..

46 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
#19
Sådär gjort som ni sa nu, men när jag skulle fylla på nytt vatten och glykol så blev det "fullt" efter bara 2 Liter, antar att det är luft i eller? hur löser jag detta nu då hehe

2 024 Inlägg
31 januari 2012
#20
Hur mycket har du tappat ut då?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök