2711
Sök

Kylaren "frusit" -5 en natt

46 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Allt antar jag hehe pissade ut som fan när jag lossade på slangen längst ner på kylet hehe

OUTLAW1
31 januari 2012
herregud människa*ler* ...vad har du för bil tillobörja med?

lossade du slangen i botten på kylet o tömde allt lär det inte bli fullt på två liter om du inte har en mopedbil...
Normalt rymmer ett kylsystem minst 8 liter..iaf dom bilar jag haft alltås MINST nu.

Töm som sagt ur hela kylet genom att ta loss den lägst sittande kylslangen..då kommer förmodligen allt vatten/glykol rinna ut på gatan..

Sedan kan du landa 50/50 glykol/vatten i en vattenkanna(10lit).
Fylldena kylet OM DET GÅR annars fyll på i expansionskärlet.
Nu när kärlet är fullt så starta bilen och låt den gå tills den är genomvarm,håll koll på nivån i expansionskärlet och fyll på vid behov då det kommer sjunka undan mer o mer tills systemet är fullt och luftat.

Kanske missat något men det lär ju moraltanterna härinne fixa till..

Varsågod!Hoppas du kommer ihåg detta tills nästa gång..
Kunskap är nyckeln till ett billigt bilägande.big_smile

46 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
blev ju fullt i behållaren antog bara att det var luft i eller något det pissade ut minst 8 liter kan jag lova hehe

318 Inlägg
31 januari 2012
Antagligen sitter det en ispropp ( eller flera) någonstans i systemet som hindrar vattnet från att rinna ut!

kom det ut ca 4-4,5 liter när du tappade av systemet? om inte så är det gammal kylarvätska/is kvar ..... av den anledningen rekommenderade jag att du skulle tappat i varmvatten några ggr:P

EDIT:

vänta och se ifall det sjunker så du kan fylla på mer då:)

8liter? vad har du för motor? cheva BB?big_smile
Senast redigerat av PartilleMalm (31 januari 2012)

21 761 Inlägg
31 januari 2012
Behövs minsann ingen cheva för att det ska gå 8 liter i kylsystemet. wink

OUTLAW1
31 januari 2012
PartilleMalm skrev:
Antagligen sitter det en ispropp ( eller flera) någonstans i systemet som hindrar vattnet från att rinna ut!

kom det ut ca 4-4,5 liter när du tappade av systemet? om inte så är det gammal kylarvätska/is kvar ..... av den anledningen rekommenderade jag att du skulle tappat i varmvatten några ggr:P

EDIT:

Tillexempel BMW 320 har 10,5 liter kylvätska

KHRacing
31 januari 2012
Ingen risk att köra sönder vattenpumpen då genom att starta en genomfrusen bil ? - hade iaf inte jag gjort utan att försöka töa upp den försiktigt först, kanske med en hårtork

318 Inlägg
1 februari 2012
OUTLAW1 skrev:
PartilleMalm skrev:

EDIT:

Tillexempel BMW 320 har 10,5 liter kylvätska

Där ser man:)

Är nog rätt dumt att köra vattenpumpen ja , men att låta start motorn "hosta" några gånger kan inte skada mycket. men Värm ett bra tag innan smile

21 761 Inlägg
1 februari 2012
För skojs skull kan jag väl säga att till och med en "fjuttig" Amazon med B18 har 8,5 liter i kylsystemet. smile

318 Inlägg
1 februari 2012
Drönirettab skrev:
För skojs skull kan jag väl säga att till och med en "fjuttig" Amazon med B18 har 8,5 liter i kylsystemet. smile

i Cherokee är det runt 14 liter:P

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
579 Inlägg
1 februari 2012
PartilleMalm skrev:

EDIT:

Häll inte skollhett vatten bara. Börja med lite halv varmt och häll i lite varmare efter det men fortfarande inte skollhett smile Mvh

1 624 Inlägg
2 februari 2012
Min primera har 46 liter.

2 405 Inlägg
2 februari 2012
careau skrev:

Lite mycket kanske? smile Annars skulle det vara en jävla massa vatten i en så pass liten motor

1 624 Inlägg
2 februari 2012
Nybergrobin skrev:
careau skrev:

Lite mycket kanske? smile Annars skulle det vara en jävla massa vatten i en så pass liten motor

Jag har ju V12 i den, eller? ne, de kanske va en v8.

318 Inlägg
2 februari 2012
careau skrev:
Nybergrobin skrev:
careau skrev:

Jag har ju V12 i den, eller? ne, de kanske va en v8.

Du menar 12v och 46 liter tank:D

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
2 februari 2012
KHRacing skrev:
Ingen risk att köra sönder vattenpumpen då genom att starta en genomfrusen bil ? - hade iaf inte jag gjort utan att försöka töa upp den försiktigt först, kanske med en hårtork

skulle tro det jävligt dumnt att starta en bil med kamremsdriven pump

en som är brevid händer det inget med den står bara stilla om det är så ihop fruset och remmen slirar smile

sen har jhu vissa bilar skovlar i plast då går dom sönder direkt

Kör fort så hinner inget hända...

2 405 Inlägg
2 februari 2012
Growe skrev:
KHRacing skrev:

skulle tro det jävligt dumnt att starta en bil med kamremsdriven pump

en som är brevid händer det inget med den står bara stilla om det är så ihop fruset och remmen slirar smile

sen har jhu vissa bilar skovlar i plast då går dom sönder direkt

Det var det jag ville komma fram till tidigare i tråden men jag var lite trött när jag skrev inlägget tongue

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
2 februari 2012
Häll ut så mycket det går och fyll på med riktigt varmt vatten med glykol i, det kommer lösa upp isen fort och se till att det inte blir mer is.

579 Inlägg
2 februari 2012
FL3JM skrev:
Häll ut så mycket det går och fyll på med riktigt varmt vatten med glykol i, det kommer lösa upp isen fort och se till att det inte blir mer is.

Inte riktigt varm utan bara lite mer än ljummet smile

Sök