3249
Sök

XP låser sig

302 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
Någon som har ett bra tips hur man fixar detta.

När man startar en film (avi osv.) försvinner alla ikoner på skrivbordet samt start menyn längst ned i mitt XP. Mediaplayer fortsätter att spela upp filmen men datorn kommer man inte åt igen utan att starta om den.

Vad göra?

Miklen
5 september 2006
scanna efter virus smile

302 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
Miklen skrev:
scanna efter virus smile

Gjort det med dom flesta antivirus/spionprog m.m. Måste vara något systemfel, frågan är bara hur man fixar det.

Scania, javisst.
237 Inlägg
5 september 2006
är väl lättast att formatera om? om det funkar felfritt innan du öppnar nån film borde du ju hinna flytta över allt till en annan hårddisk. sen blir ju datorn snabb och glad när du har formaterat.

2 751 Inlägg
5 september 2006
formatera

Who Djaa bless no man curse

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
5 september 2006
Ja jag hade formarterat....gör de så kommer de funka fin fint igen smile

Allt för den där jävla hatten!

117 Inlägg
5 september 2006
uppdatera codec och kolla efter uppdateringar till operativsystemet.

302 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
Jag får väl fundera på det, fast det känns surt när datan bara är några månader gammal.

302 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
_Erre_ skrev:
uppdatera codec och kolla efter uppdateringar till operativsystemet.

Gjort men funkar ändå inte sad

117 Inlägg
5 september 2006
9-3 SS cab skrev:
Jag får väl fundera på det, fast det känns surt när datan bara är några månader gammal.

Då har du bara kvar att fromatera wink
Senast redigerat av _Erre_ (5 september 2006)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
6 september 2006
eller också gör du som de flesta andra: slänger windows mediaplayer åt helvete och kör på vlc media player istället, den helt klart bästa spelaren, tar i princip alla format (med undantag för några få, t.ex quicktime och real media) både ljud och videofiler spelas utan problem. testa vlc, om datorn låser sig då också så vete fasen... spelaren finns att hämta gratis från http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html lycka till!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 september 2006
Gör en fullständig avinstallation av dina grafikkortsdrivrutiner. Sen kör om nyaste drivrutinerna för ditt kort samt ta ner codec-pack för de vanligaste formaten.

Funkar inte det så testa med andra drivrutiner till grafikkortet.

Jag var väldigt fast för detta fenomen med andra datorn, ibland kunde den börja utan anledning sen var det omöjligt att uppdatera drivrutinerna utan det var riktig avinstallation och in med nyaste varje gång, vilket iofs alltid är rekomenderat.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 september 2006
Har du XP home?  Vi körde i 2000 Pro i våran burk eftersom den är säkrare. inte lika mycke buggar o skit..

Miklen
6 september 2006
finns inte så mycke buggar kvar i xp nu.. inte mer än vanligt iaf wink.. Media player kan säkert ställa till problem.. Testa köra VLC http://videolan.org sen så antar jag att du oxå scannat efter spyware me adaware eller spybot eller liknande.. Kolla sen vilka program som startar automatiskt..antingen kolla i registret (lite mer avancerat) eller gå in på START -> kör -> msconfig så får du upp en fönster.. där kan du kolla autostarten. Kolla även mappen autostart som ligger i startmenyn.. Sen kan du oxå kolla
processer.. d gör du i aktivitetshanteraren. högerklicka startmeny å tryck aktivitetshanteraren alternativt ctrl+alt+delete .. Leta där efter skumma program.. Skumma siffror,konstig stavning etc. sen googlar du på dom du tycker e misstänksamma.. brukar finnas bra information om dom flesta processer du e säkert inte ensam om att ha dom smile

lundwall
6 september 2006
GT90 skrev:
Har du XP home?  Vi körde i 2000 Pro i våran burk eftersom den är säkrare. inte lika mycke buggar o skit..

Nej, men åas så kommer det inga som helst uppdateringar till 2k sen över ett år tillbaka.. smile

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
6 september 2006
visst vlc är tusan så mycket bättre men jag råder dig att testa lite annat också för förmodligen är något fel och jag tror även på drivrutinerna till grafikkortet

1 453 Inlägg
6 september 2006
GT90 skrev:

Mm annars har XP en skitbra funktion som heter "systemåterställning" som brukar funka ypperligt i dessa situationer.

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 september 2006
sveddan skrev:
GT90 skrev:

Mm annars har XP en skitbra funktion som heter "systemåterställning" som brukar funka ypperligt i dessa situationer.

ASR och nätverksguiden är det absolut sämsta funktionerna i XP...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Miklen
6 september 2006
Martin 9-3 skrev:
sveddan skrev:
GT90 skrev:

ASR och nätverksguiden är det absolut sämsta funktionerna i XP...

Håller fullständigt med..

Rörpulare
1 453 Inlägg
6 september 2006
Formatera:)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Sök