3258
Sök

Volvo 740 trasig soppapump?

Sierrafreaket
56 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Köpte en 740 här om veckan med besiktnings anmärkningar, en anmärkning var bränsleläckage vid tanken, så böt slangarna från armaturen, passade även på att byta armaturen då retur röret var avrostad..

efter det så började bilen dumma sig, bilen går igång, i någon minut, sen dör och går ej igång på ett tag..

så jag plockade bort höljet till soppapumps relät så jag kunde köra pumpen manuellt, släppte även anslutningen vid spridarbryggan, och när jag kör pumpen på skickar den stundvis upp soppa, tyckte de verkade jävligt skumt, soppan ska ju komma regelbundet och inte spotta fram, men kollat över slangar så inget läckage finns, bytte även bränslefilter utan någon förbättring..

är de möjligt att pumpen är dålig fast den går? "surrar när jag kör relät manuellt"

driving my sierra sideways like its supposed to!

19 Inlägg
31 januari 2012
har du kollat så matarpumpen i tanken funkar?

Filmdokumenterare

Sierrafreaket
56 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
prövade att koppla ström på pumpen i gamla armaturen då de blev samma fenomen med gamla armaturen, där gick pumpen med direktström, så har funderingar på om de är kabelbrott / dålig jord till den pumpen! har dock hört att bilen ska gå även om den pumpen är död?

21 761 Inlägg
1 februari 2012
På E-motorn går det iaf att köra utan fungerande tankpump, åtminstone med minst halva tanken fylld (har provat själv med min 240 B230E). F-motorn har ju klenare huvudpump, jag vet inte hur det funkar då. smile

Sierrafreaket
56 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
kom på att de är dålig jordning på bilen, ägarn innan tog en startkabel mellan batteri till godset på bilen, men jag tycker inte de borde ha någon inverkan på tank pumpen, dock så kan de vara dålig jordning till pumpen å tankgivaren, då den får lite frispel och slår fram och tillbaka när jag vrider på tändningen! skall mäta mig fram idag och se om jag hittar någon lösning på problemet!

21 761 Inlägg
1 februari 2012
Då kan du börja med att fixa till den jorden, även kolla upp andra jordkabeln till motorn så att den inte är dålig också. Säkert finns det en massa rost där den korta jordkabeln sitter vid karossen, slipa i så fall helt plåtrent och putsa till kabelskon innan den sätts fast igen.

Såna där saker är alltid bra att gå igenom, annars får man förr eller senare diverse konstiga problem. smile

Sierrafreaket
56 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då kan du börja med att fixa till den jorden, även kolla upp andra jordkabeln till motorn så att den inte är dålig också. Säkert finns det en massa rost där den korta jordkabeln sitter vid karossen, slipa i så fall helt plåtrent och putsa till kabelskon innan den sätts fast igen.

Såna där saker är alltid bra att gå igenom, annars får man förr eller senare diverse konstiga problem. smile

Jo dedär men jordning är ju ett erlände när de väl börjar krångla.. har ju hänt på gamla sierrorna man haft ett antal gånger smile flätorna börjar bli lite frasiga så tänkte byta dom när man ändå håller på ! smile

135 Inlägg
1 februari 2012
Emeizter skrev:
Köpte en 740 här om veckan med besiktnings anmärkningar, en anmärkning var bränsleläckage vid tanken, så böt slangarna från armaturen, passade även på att byta armaturen då retur röret var avrostad..

efter det så började bilen dumma sig, bilen går igång, i någon minut, sen dör och går ej igång på ett tag..

så jag plockade bort höljet till soppapumps relät så jag kunde köra pumpen manuellt, släppte även anslutningen vid spridarbryggan, och när jag kör pumpen på skickar den stundvis upp soppa, tyckte de verkade jävligt skumt, soppan ska ju komma regelbundet och inte spotta fram, men kollat över slangar så inget läckage finns, bytte även bränslefilter utan någon förbättring..

är de möjligt att pumpen är dålig fast den går? "surrar när jag kör relät manuellt"

740 brukar bara "spotta fram" soppan

sätt i ett helt relä så ska du se att bilen går perfa

varför är alla så dryga?

Sierrafreaket
56 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
har prövat med ett helt relä

Sök