1 februari 2012
Trådstartare
Det hela började när jag var på jobbet, kom ut och skulle låsa upp bilen med dosan. Inget händer, finns inte ett liv i bilen, inga lampor inget, stendöd. Funkat felfritt innan och samma morgon. Startar den med startkablar och åker hem, stänger av den och startar igen. Inga problem. Åker en sväng och stänger av låter den stå 15 minuter och startar igen, inga problem.
Ställer den med en liten batteriladdare på över natten på "min" läge, på morgonen är bilen stendöd. Inget funkar.
Startar bilen med kablar igen och sätter i en enkel batteritestare från biltema för 40kr i ciggaretuttaget.
"Ansluts till cigarettändaruttaget. Ger besked om batteriets laddningstillstånd samt generatorns och laddningsreläets funktion. " Den visade på max, grönt. Så jag antog att generatorn funkar med detta avancerade test, åkte och köpte ett nytt batteri, körde med bilen under kvällen. Imorse, stendöd. Inget funkar.
Nått drar ur batteriet, vad kan ha hänt? Bara sådär, jag har inte installerat nått eller gjort något alls. Det enda jag kan komma på är att innan det hände första gången på jobbet så backade jag lite för långt så jag backade på trotoarkanten rakt bakifrån så bilen hoppa upp lite på den sen körde jag fram. Om nått kan hoppat ur då?
Edit, jag kom på nu att när jag bytte batteri gnistrade det när jag koppla in det nya så att något drar ström är ett faktum.
Uppskattar tipps på hur jag ska felsöka detta nu? Jag har ingen multimeter eller liknande men det kanske är första steget att mäta hur mycket batteriet drar när bilen är avstängd.
Bilen är en MB 270 diesel, batteriet är ordentligt för diesel.
Senast redigerat av Wiktor (1 februari 2012)