Välkommen till min projekt-tråd till Audin!
Jag börjar med en liten saga: Eddy tar körkort vid 18. Eddy köper en Evo etta och är jätteklad. Evo får problem, Eddy tycker att det är dyrt. Eddy kör bilen ett och ett halvt år till och Evo har kostat 30 000 kr i lagning på den tiden. Eddy kör lite rejs på sommaren. Eddys bil bra, men 300 hästar räcker inte till längre. Eddy sälja Evo. Eddy har nu för mycket fritid och pengar.
------
Med det sagt så går vi in i projektet. Innan Evon blev såld så hade suget för ett ordentligt bil-bygge varit i mina tankar ett tag. Det var nämnligen så att vi också höll på med att bygga färdigt ett garage på tomten. Så då är det självklart att man ska bygga något i den! Det jag kom fram till var att jag ville ha fyrhjulsdrift och turbo då Evon trots sina bekymmer var jävligt kul när man bortser från rädslan av att något dyrt kommer gå sönder hela tiden. Jag var väldigt inne på att bygga en Golf 2:a med syncro, vr6 och turbo. Men det gick över då jag insåg att syncro linan är otroligt kass för sådana krafter man kan ens tänka sig som "mycket". Därför så blev det quattro. En quattro-lina innan haldex tog över är fruktansvärt hållbar, och jääävligt kul.
Men varför bygger jag då inte på den gamla hederliga Audi femman?
Kostnad helt enkelt. Jag hade en fast budget på 36 000 och jag ville få så mycket för pengarna. Då kom jag åter tillbaka till vr6:an.
Så varför vr6:an?
Det finns folk som har kört 800 stabila hästar på vr6:ans originalbotten! Jävligt konstigt tyckte jag. Det visar sig att när vr6:an låg på ritbordet så skulle det vara en diesel motor. Dock Ändrade sig VW och byggde om den till en bensinare. Därför är Vr6:ans botten otroligt bra men toppen håller standards VW kvalité på den tiden.
Så målen är:
prio nr 1: få bilen startad utan turbo och omreggad. Den ska bli omreggad under april.
2: ~450hk och hårdbantning
3: Väghållning!
4: 700hk!
[ ] Beställt och på väg
[/] har hemma/sätter på just nu
- påsatt
[/]VR6 2.8 AAA block som renoveras
-Specialbehandlade originalvevlager för turbokonvertering
[/]Megasquirt 2 V3 sprut
[/]EDIS-6 tändning
[/]Sachs Tryckplatta 465nm++
[/]Sachs 6-puckad Sinterlamell
[/]Custom 034Motorsport VR6 till Quattro transmission adapter-platta
[/]Custom 034Motorsport Aluminium svänghjul 1000nm+
[/]Custom 034Motorsport Urtrampningslager
[/]Custom 034Motorsport Svänghjulsbultar
[/]VR6 Extraktor grenrör som ska byggas om till turbo grenrör
[/]Holset HX50 Turbo från en Scania 12L
[/]38mm Wastegate (Ska köpa större)
Detta är bara trimmet jag har listat.
-----------------------
Nu när jag skapar tråden så har jag mer eller mindre bara hunnit montera bort det gamla och tagit en titt på motorn.
Jag kan skriva så jävla mycket mer men med tanke på att jag misstänker starkt att ni bara lusläst vad som står ovanför så får ni bilder istället!
Bilen!
motorn som ska i! Jävligt kasst skick är den i.
Ser okej ut?
Nope...
Mitten var fan inte fin heller.
Sönderbränd och rostad packning.
Deprimerande att se:
Som ni ser är motorn jävligt äcklig. Men den kostade 600kr. Dock kanske jag inte skulle lämnat den utomhus i en månad medans garaget byggdes klart.
Nu ska du se några bilder som gör motorälskare må bra:
Wadde på garaget var över för att hona cylinderloppen. Helt nöjd med resultatet. <3 Wadde.
Här har du adapter plattan. Jag köpte den av 034Motorsport men den ska tydligen sitta på någon transport-bil som original.
034Motorsport Custom Alu Racing-svänghjul på 1000nm+. Sachs platta som med organisk lamell ska klara 425nm+. Dock så sitter det en 6-puckad sinter nu. Ska bli kul att försöka hitta dragläge...
Ber om ursäkt för dåliga bilder förresten
Här blev det fel. Jag beställde ett gjutjärns rör för turbo, men fick ett extraktor. Det är schysst på ett sätt för nu kan jag bygga om detta sedan istället! Tur att man har duktiga och snälla kompisar.
Créme dé la créme: Holset Hx50. 16.8Kg av Scania snurra.
Här har vi en hög med grejor. Den enda bilden av tändningen jag har
Så ser det ut just nu! I helgen ska wadde komma över och förhoppningsvis min kompis mr_blueberriey som själv bygger en 1000 Hästars r32 skyline GT-R med en RB30. Jäveln orkar inte skapa tråd! Har beställt en ny topp då den gamla går inte att rädda. Även så kommer nya topp-bultar och lite småjox.
Jag börjar med en liten saga: Eddy tar körkort vid 18. Eddy köper en Evo etta och är jätteklad. Evo får problem, Eddy tycker att det är dyrt. Eddy kör bilen ett och ett halvt år till och Evo har kostat 30 000 kr i lagning på den tiden. Eddy kör lite rejs på sommaren. Eddys bil bra, men 300 hästar räcker inte till längre. Eddy sälja Evo. Eddy har nu för mycket fritid och pengar.
------
Med det sagt så går vi in i projektet. Innan Evon blev såld så hade suget för ett ordentligt bil-bygge varit i mina tankar ett tag. Det var nämnligen så att vi också höll på med att bygga färdigt ett garage på tomten. Så då är det självklart att man ska bygga något i den! Det jag kom fram till var att jag ville ha fyrhjulsdrift och turbo då Evon trots sina bekymmer var jävligt kul när man bortser från rädslan av att något dyrt kommer gå sönder hela tiden. Jag var väldigt inne på att bygga en Golf 2:a med syncro, vr6 och turbo. Men det gick över då jag insåg att syncro linan är otroligt kass för sådana krafter man kan ens tänka sig som "mycket". Därför så blev det quattro. En quattro-lina innan haldex tog över är fruktansvärt hållbar, och jääävligt kul.
Men varför bygger jag då inte på den gamla hederliga Audi femman?
Kostnad helt enkelt. Jag hade en fast budget på 36 000 och jag ville få så mycket för pengarna. Då kom jag åter tillbaka till vr6:an.
Så varför vr6:an?
Det finns folk som har kört 800 stabila hästar på vr6:ans originalbotten! Jävligt konstigt tyckte jag. Det visar sig att när vr6:an låg på ritbordet så skulle det vara en diesel motor. Dock Ändrade sig VW och byggde om den till en bensinare. Därför är Vr6:ans botten otroligt bra men toppen håller standards VW kvalité på den tiden.
Så målen är:
prio nr 1: få bilen startad utan turbo och omreggad. Den ska bli omreggad under april.
2: ~450hk och hårdbantning
3: Väghållning!
4: 700hk!
[ ] Beställt och på väg
[/] har hemma/sätter på just nu
- påsatt
[/]VR6 2.8 AAA block som renoveras
-Specialbehandlade originalvevlager för turbokonvertering
[/]Megasquirt 2 V3 sprut
[/]EDIS-6 tändning
[/]Sachs Tryckplatta 465nm++
[/]Sachs 6-puckad Sinterlamell
[/]Custom 034Motorsport VR6 till Quattro transmission adapter-platta
[/]Custom 034Motorsport Aluminium svänghjul 1000nm+
[/]Custom 034Motorsport Urtrampningslager
[/]Custom 034Motorsport Svänghjulsbultar
[/]VR6 Extraktor grenrör som ska byggas om till turbo grenrör
[/]Holset HX50 Turbo från en Scania 12L
[/]38mm Wastegate (Ska köpa större)
Detta är bara trimmet jag har listat.
-----------------------
Nu när jag skapar tråden så har jag mer eller mindre bara hunnit montera bort det gamla och tagit en titt på motorn.
Jag kan skriva så jävla mycket mer men med tanke på att jag misstänker starkt att ni bara lusläst vad som står ovanför så får ni bilder istället!
Bilen!
motorn som ska i! Jävligt kasst skick är den i.
Ser okej ut?
Nope...
Mitten var fan inte fin heller.
Sönderbränd och rostad packning.
Deprimerande att se:
Som ni ser är motorn jävligt äcklig. Men den kostade 600kr. Dock kanske jag inte skulle lämnat den utomhus i en månad medans garaget byggdes klart.
Nu ska du se några bilder som gör motorälskare må bra:
Wadde på garaget var över för att hona cylinderloppen. Helt nöjd med resultatet. <3 Wadde.
Här har du adapter plattan. Jag köpte den av 034Motorsport men den ska tydligen sitta på någon transport-bil som original.
034Motorsport Custom Alu Racing-svänghjul på 1000nm+. Sachs platta som med organisk lamell ska klara 425nm+. Dock så sitter det en 6-puckad sinter nu. Ska bli kul att försöka hitta dragläge...
Ber om ursäkt för dåliga bilder förresten
Här blev det fel. Jag beställde ett gjutjärns rör för turbo, men fick ett extraktor. Det är schysst på ett sätt för nu kan jag bygga om detta sedan istället! Tur att man har duktiga och snälla kompisar.
Créme dé la créme: Holset Hx50. 16.8Kg av Scania snurra.
Här har vi en hög med grejor. Den enda bilden av tändningen jag har
Så ser det ut just nu! I helgen ska wadde komma över och förhoppningsvis min kompis mr_blueberriey som själv bygger en 1000 Hästars r32 skyline GT-R med en RB30. Jäveln orkar inte skapa tråd! Har beställt en ny topp då den gamla går inte att rädda. Även så kommer nya topp-bultar och lite småjox.
Senast redigerat av Eddy (23 mars 2012)
0
0
0
0