3039
Sök

Kapning av fjädrar

1 231 Inlägg
28 april 2007
#81
hade jag vart du hade jag oxå satsat på nya fjädrar ... känns lite bättre på nått sätt smile

fattar inte varför det inte finns 40mm sänkning itll en audi a3 sad man blir ju förbannad

128 Inlägg
28 april 2007
#82
Mitt tips är från erfarenhet... kapa inte fjädrarna... de tappar stabiliteten och sjunker mycket efter ett tag.... ett sett med sänkningsfjädrar kostar runt 2000-3000kr beroende på vilken bil det är..

---2Fast 2Furious---
Clio V6

171 Inlägg
28 april 2007
#83
Kapa fjädrarna gjorde de på min 240 borrade 1 hål i varje fjäder tallrik å drog fast fjädern med ett slanklammer inga problem på SBP  har bessat min på samma station ui 3 år inga problem wink

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
28 april 2007
#84
Tjänar mer på att köpa sänkfjädrar... Kapade fjädrar ger ju ingen komfort eller väghållning.
En polare studsade av vägen med sin Mondeo kombi eftersom han skulle ha så låg bil som möjligt.
Ett bra tips: Spara till riktiga fjädrar om du inte har råd på en gång. Gjorde jag. Klart bättre! smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

12 086 Inlägg
28 april 2007
#85
Fjädern är ju konstruerad för att fungera bäst i sin ursprungsform. Men jag har kapat flertal fjädrar och vill inte påstå att bilen får sämre vägegenskaper, därimot så blir den ofta jävligt stötig.. beror på hur mkt du kapar förståss.

43 Inlägg
28 april 2007
#86
Om man köper sänknings sats med fjäder och dämpare är väll dämparen anpassad efter fjädern så de blir bättre. Eller har jag fel?


.......
2 655 Inlägg
28 april 2007
#87
Tigertoffel skrev:
Om man köper sänknings sats med fjäder och dämpare är väll dämparen anpassad efter fjädern så de blir bättre. Eller har jag fel?

helt rätt. kör på orginal dämpare me sänk fjädrar på min, de går men de funkar sämmre, så ja ska byta till andra fjädrar...

782 Inlägg
28 april 2007
#88
har du lite tid över så kan du ju kapa fjädrarna och kolla om du är nöjd annars är det bara att köpa en sänksats och klämma dit. har du kollat på dina fjädrar så dom inte är koniska i båda ändarna för då får du nog köpa en sänksats eller värma ihop fjädrarna men det är inte någon bra ide om du har tänkt köra på vintern (går lätt av då).


bilmekaniker
121 Inlägg
28 april 2007
#89
jag tycker att du ska kapa. har några polare som kör kapat, och de e då lika stöttigt och så som mina sänkfjädrar.

582 Inlägg
28 april 2007
#90
Håller på o kapar mina fjädrar just nu! he he... förlåt då! men har inte råd att köpa sänksats just nu, men det kommer! (på Focus kombin, ej online än)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Värmlänning
172 Inlägg
29 april 2007
#91
Tjena killar. Jag funderar på (eller måste ha)  sänkningsfjädrar på min golf 3:a. Men grejen e den att de sänkfjädrar som finns sänker 40mm o jag vill int eha den så låg. kankse bara 10-20mm. Hur ska jag göra då? Jag funderar på att kapa o köpa hårdare dämpare. Funkar? funkar inte?


213 Inlägg
29 april 2007
#92
Jag kör med kapade sänkningsfjädrar, det blev lagom.

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
29 april 2007
#93
haha mja e man oserigös åh skiter i väghållning så kan man ju kapa men du sabbar väghållningen totalt.. åh får 0 komfort i bilen åh kapar du 1 eller 4 varrv spelar ingen soll du förstör lika mycke.. e lätt värt dom där ynka 2000-3000:- e min erfaren het åh kört kapat på 4 bilar åh riktiga fjädrar dämpare på 2 nu går inte jämföra tongue


1 231 Inlägg
29 april 2007
#94
beemern skrev:
Tigertoffel skrev:
Om man köper sänknings sats med fjäder och dämpare är väll dämparen anpassad efter fjädern så de blir bättre. Eller har jag fel?

helt rätt. kör på orginal dämpare me sänk fjädrar på min, de går men de funkar sämmre, så ja ska byta till andra fjädrar...

jag ska köra på orginal tils dom inte pajjar , sen köpeer jag nya=)

328 Inlägg
20 december 2007
#95
någon som har kapat fjädrarna på en e30? och kan berätta hur de blir?

7 Inlägg
20 december 2007
#96
ja har alltid åkt kapat på mina volvo å ja trivs då bättre i en kapad bil än okapad... 760in ja hade va original från början men ja kapa tillslut å trivdes mycke bättre.. sänksats blir då minst lika stötigt som kapat....  sen vill man skryta så ska man ha sänksats... e man inte så noga så kapa....  it´s no big deal... finns folk som gör fjädrar hela dagarna om du inte skulle bli nöjd....   /ida


orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
20 december 2007
#97
fins ju alltid bosh sänknings satts och då kan man få bilen så låg man vill...och den är fan inte dyr heller

hellre pallbocks kung än trailer queen

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
20 december 2007
#98
joockee skrev:
någon som har kapat fjädrarna på en e30? och kan berätta hur de blir?

om detär samma som dom nyare modellerna så går det inte att kapa bak, bar fram, då det sitter dubbelkoniska fjädrar bak, som går ihop i båda ändarna! isf får du värma och böjja in, men d e inget jag skulle göra iaf!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

328 Inlägg
20 december 2007
#99
båge skrev:
joockee skrev:
någon som har kapat fjädrarna på en e30? och kan berätta hur de blir?

om detär samma som dom nyare modellerna så går det inte att kapa bak, bar fram, då det sitter dubbelkoniska fjädrar bak, som går ihop i båda ändarna! isf får du värma och böjja in, men d e inget jag skulle göra iaf!

tänkte bara kapa fram ändå ^^ de ska inte vara nå problem eller? tänkte på om man ska sätta fast dom på nåt sätt så de inte hoppar ur skålarna?


Sök