2776
Sök

Köpråd Volvo T5

34 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#1
Går i tankarna att skaffa ny bil, de modellerna jag har kollat in är s70 t5, v70 t5 och uppåt, v50 t5 och s60 t5, och undrar vilken av alla dess modeller som har den bästa motorn, hade tänkt köra runt med ca350 hk och helst då utan att öppna motorn. min budget ligger runt 120k.

mvh

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 februari 2012
#2
Om du inte vill öppna motorn så kanske det är läge att köpa en färdigbyggd? smile

Nyare T5orna går ju att pressa bra. Kolla s60ARR och salle1 här på gorg så hittar du fina siffror. Sedan kan du ju kanske lägga dig en bit under deras siffror så har du en stabil driftsäker kärra med bra krut i! wink

Dock löser du nog inte detta med 120k som budget, men du kanske kan utöka budgeten något?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

A.Sörman
1 299 Inlägg
3 februari 2012
#3
Alla bilar du nämner är bra bilar å trimma sen står du ju för valet behöver du en kombi eller är det okej med en sedan.funkar det med sedan så väljer man ju det lite roligare på bana smile (tramp på tårna)


95 Inlägg
3 februari 2012
#4
Kreftan skrev:
Går i tankarna att skaffa ny bil, de modellerna jag har kollat in är s70 t5, v70 t5 och uppåt, v50 t5 och s60 t5, och undrar vilken av alla dess modeller som har den bästa motorn, hade tänkt köra runt med ca350 hk och helst då utan att öppna motorn. min budget ligger runt 120k.

mvh

Då är det s60/v70 T5 från -05 och framåt som gäller. Titta på exempelvis Salles eller min bil. S60arr har också fin effekt men har fått byta turbo för att komma över 350hk. Jag vet inte hur kolvar och stakar är i 2,5t och var gränsen går men tror inte att det är samma.

För 120k får du en -05a med lite mil på mätaren (och min för en bit under det) men det känns som att motorn är skottsäker.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 februari 2012
#5
Sotam skrev:
Kreftan skrev:
Går i tankarna att skaffa ny bil, de modellerna jag har kollat in är s70 t5, v70 t5 och uppåt, v50 t5 och s60 t5, och undrar vilken av alla dess modeller som har den bästa motorn, hade tänkt köra runt med ca350 hk och helst då utan att öppna motorn. min budget ligger runt 120k.

mvh

Då är det s60/v70 T5 från -05 och framåt som gäller. Titta på exempelvis Salles eller min bil. S60arr har också fin effekt men har fått byta turbo för att komma över 350hk. Jag vet inte hur kolvar och stakar är i 2,5t och var gränsen går men tror inte att det är samma.

För 120k får du en -05a med lite mil på mätaren (och min för en bit under det) men det känns som att motorn är skottsäker.

Det är ju mycket bil och effekt för pengarna smile

Vill man bara ha effekten så är det ju mer värt att köpa en äldre t.ex S70 som är färdigskruvad till 350hk. Men det är ju långt ifrån samma bil wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

34 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#6
ok, så s60 t5 från 05 och v70 t5 från 05 har samma motor?

vad skiljer en v70 t5 från typ 02 och en v70 t5 från 06 motormässigt? sen undrar jag också vad som skiljer en s40n t motor mot en s60 t5 från 05 och uppåt motor?

tack för svaren än så länge i alla fall smile

4 822 Inlägg
4 februari 2012
#7
Kreftan skrev:
ok, så s60 t5 från 05 och v70 t5 från 05 har samma motor?

vad skiljer en v70 t5 från typ 02 och en v70 t5 från 06 motormässigt? sen undrar jag också vad som skiljer en s40n t motor mot en s60 t5 från 05 och uppåt motor?

tack för svaren än så länge i alla fall smile

ja det är exakt samma motorer i alla P2 bilar (S60,V70,XC70,S80,XC90) förutom kylarslangarna och värmeslangarna.

mellan 02 och 05 skiljer det en jävla massa då det är helt olika motorer. T5 motorn som kom 05 är mer eller mindre identisk med R motorn fast är på 2,4 liter istället för 2,5 liter.

T5 motorn som sitter i C30/S40/V50 är helt annorlunda jämfört med dom som sitter i S60/V70 T5, dom är inte lika någonstans.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

34 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#8
ok, men dom som sitter i c30/s40/v50 har dom de "sämsta" t5 motorerna? dom verkar inte leverera lika bra effekt alls som de andra?

men en v70 t5 från 02 står den motorn pall för 350hk utan att öppna motorn, turbo byte antar jag lär vara aktuellt på den om man vill upp i den effekten också.

vad sitter det för turbo på dom nyare s60/v70 t5 motornerna? och vilken sitter de på de äldre v70/s60 t5?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 februari 2012
#9
Kreftan skrev:
ok, men dom som sitter i c30/s40/v50 har dom de "sämsta" t5 motorerna? dom verkar inte leverera lika bra effekt alls som de andra?

men en v70 t5 från 02 står den motorn pall för 350hk utan att öppna motorn, turbo byte antar jag lär vara aktuellt på den om man vill upp i den effekten också.

vad sitter det för turbo på dom nyare s60/v70 t5 motornerna? och vilken sitter de på de äldre v70/s60 t5?

Ska du upp i 350 utan att öppna motorn, och du vill att det ska hålla, så är det 05- som gäller. Det sitter samma snurra i dessa som en R, KKK24.

Det enda som skiljer T5 och R är väl tryckrör och spridare(blå?) om jag inte minns fel.
Senast redigerat av F4S4N (4 februari 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

34 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#10
okok då förstår jag, får sikta in mig på en v70 från 05 då smile

men typ som du har då en s60 2,4t vad skiljer den motorn från dom nya t5 orna då?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 februari 2012
#11
Kreftan skrev:
okok då förstår jag, får sikta in mig på en v70 från 05 då smile

men typ som du har då en s60 2,4t vad skiljer den motorn från dom nya t5 orna då?

Man kan väl kort och gott säga att allt är snäppet vassare i dom nya motorerna (eller två snäpp vassare).

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

34 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#12
okok tack för svaren då siktar jag in mig på en sådan

95 Inlägg
4 februari 2012
#13
Kreftan skrev:
ok, men dom som sitter i c30/s40/v50 har dom de "sämsta" t5 motorerna? dom verkar inte leverera lika bra effekt alls som de andra?

men en v70 t5 från 02 står den motorn pall för 350hk utan att öppna motorn, turbo byte antar jag lär vara aktuellt på den om man vill upp i den effekten också.

vad sitter det för turbo på dom nyare s60/v70 t5 motornerna? och vilken sitter de på de äldre v70/s60 t5?

Den T5a som sitter i c30/s40/v50 är en lättrycksturbo och är att jämföra med s60/v70 2,5t.

Jag vet inte om jag sett någon T5a fram till -04 som levererat "ärliga" 350hk på ett vanligt steg3. Jag körde ifrån äldre s60t5 steg3 när jag körde med steg1 i min T5a från -05.

34 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#14
ok tack för ännu ett bra svar , då förstår jag lite mer smile

313 Inlägg
4 februari 2012
#15
Sotam skrev:
Kreftan skrev:
ok, men dom som sitter i c30/s40/v50 har dom de "sämsta" t5 motorerna? dom verkar inte leverera lika bra effekt alls som de andra?

men en v70 t5 från 02 står den motorn pall för 350hk utan att öppna motorn, turbo byte antar jag lär vara aktuellt på den om man vill upp i den effekten också.

vad sitter det för turbo på dom nyare s60/v70 t5 motornerna? och vilken sitter de på de äldre v70/s60 t5?

Den T5a som sitter i c30/s40/v50 är en lättrycksturbo och är att jämföra med s60/v70 2,5t.

Jag vet inte om jag sett någon T5a fram till -04 som levererat "ärliga" 350hk på ett vanligt steg3. Jag körde ifrån äldre s60t5 steg3 när jag körde med steg1 i min T5a från -05.

Gammla T5 har 16T!! en markant skillnad mot K24 som du har i din. Sätt en K24 på gammla T5 så ska du få se på fan!big_smile


925 Inlägg
18 februari 2012
#16
Min är till salu

Feel The Difference

313 Inlägg
18 februari 2012
#17
Dansken- skrev:
Sotam skrev:
Kreftan skrev:
ok, men dom som sitter i c30/s40/v50 har dom de "sämsta" t5 motorerna? dom verkar inte leverera lika bra effekt alls som de andra?

men en v70 t5 från 02 står den motorn pall för 350hk utan att öppna motorn, turbo byte antar jag lär vara aktuellt på den om man vill upp i den effekten också.

vad sitter det för turbo på dom nyare s60/v70 t5 motornerna? och vilken sitter de på de äldre v70/s60 t5?

Den T5a som sitter i c30/s40/v50 är en lättrycksturbo och är att jämföra med s60/v70 2,5t.

Jag vet inte om jag sett någon T5a fram till -04 som levererat "ärliga" 350hk på ett vanligt steg3. Jag körde ifrån äldre s60t5 steg3 när jag körde med steg1 i min T5a från -05.

Absolut inget fel på motorn i c30/s40/V50/c70, men originalturbon är inte så stor. Om du byter till en Focus RS turbo, så är 350 hk inget problem. Turbon passer bolt-on. Personligt tycker jag att de är världens bästa turbo.

K16, kostar en bit över 20k om du köper den ny av Ford.


313 Inlägg
18 februari 2012
#18
Dansken- skrev:
volvodrajvor skrev:
Dansken- skrev:
Absolut inget fel på motorn i c30/s40/V50/c70, men originalturbon är inte så stor. Om du byter till en Focus RS turbo, så är 350 hk inget problem. Turbon passer bolt-on. Personligt tycker jag att de är världens bästa turbo.

K16, kostar en bit över 20k om du köper den ny av Ford.

Och? Kvalitet kostar. En S40 T5 går på 70K, K16 25K, Avgassystem 12K, LLK 8K, Spridare 4K och luftfilter 1K = 120K vilket var budgeten. Sen är det bara att spara ihop lite pengar för en mapping :-)

Vad är så speciellt med K16 att den skulle vara värd 25 tusen ?

Finns en del fina Garretts för halva priset.
Senast redigerat av volvodrajvor (18 februari 2012)


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 februari 2012
#19
Dansken- skrev:
volvodrajvor skrev:
Dansken- skrev:

Och? Kvalitet kostar. En S40 T5 går på 70K, K16 25K, Avgassystem 12K, LLK 8K, Spridare 4K och luftfilter 1K = 120K vilket var budgeten. Sen är det bara att spara ihop lite pengar för en mapping :-)

Vad är så speciellt med K16 att den skulle vara värd 25 tusen ?

Finns en del fina Garretts för halva priset.

Att en K16 passar rakt på en s40/v50/c30/c70 motor och så laddar den jättetidigt, samtidigt med att du kan plocka ut mycket effekt. Har inte sett något Garrett aggregat om bara kommer i närheten. Tror faktisk det går att få ett K16 lite billigare nu.

Det är klart att det finns billigare än 20k. Varför skulle någon plocka så mycket pengar på en turbo? På GIK ligger den på ungefär 12k. Men varför inte köpa en k24 istället då? Kostar under 7k och lär ju knappast ge mindre g-krafter.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 februari 2012
#20
Dansken- skrev:
Det är ett jättejobb att få en K24 på en s40/v50/c30/c70. Vet att AutoTech har byggd en V50 med K24. Den blev riktigt bra, men det var jättekrånligt, så de tänker inte gör om det. Därför är K16 en mycket bättre och billigare lösning till denna motor.
Kollade precis på GIK. 15500 kr med moms. Det är ett bra pris.

15500 låter ju fortfarande sjukt dyrt för en turbo i den klassen...

Då är det ju bra mycket mer värt att köpa en S60 T5 med K24 och lägga den på ~350hk.

Alternativt köpa en fas 1 S60 för runt 60-70 och göra en liten BPU på den, 320hk.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök