2845
Sök

Köpråd Volvo T5

2 174 Inlägg
18 februari 2012
#21
t5 har man haft ett par st, men det är inget om man vill köra mycket och hårt, vill man skruva mycket och ha opålitlig skit så är det bara köra t5, stakarna håller inte ens för 300 ärliga hk, fick byta direkt när ja fick sponsring.

gött ljud är det, men dom är törstiga och ska du upp i effekt får du byta allt.

Har dom gått över 15 kommer turbo, ventiltätningar, oljeläckage, vevhusventilation m.m bara problem med dessa motorer. Köper man en org lågmilare 10 tusen mil och inte trimmar visst då håller det.

Haft säkert 10 FINA t5or och renoverat, följ mitt råd...köp inte volvo eller saab och trimma...bara skit i längden. DU kommer själv upptäcka samma sak.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 februari 2012
#22
hangman skrev:
t5 har man haft ett par st, men det är inget om man vill köra mycket och hårt, vill man skruva mycket och ha opålitlig skit så är det bara köra t5, stakarna håller inte ens för 300 ärliga hk, fick byta direkt när ja fick sponsring.

gött ljud är det, men dom är törstiga och ska du upp i effekt får du byta allt.

Har dom gått över 15 kommer turbo, ventiltätningar, oljeläckage, vevhusventilation m.m bara problem med dessa motorer. Köper man en org lågmilare 10 tusen mil och inte trimmar visst då håller det.

Haft säkert 10 FINA t5or och renoverat, följ mitt råd...köp inte volvo eller saab och trimma...bara skit i längden. DU kommer själv upptäcka samma sak.

Min turbo har gått 29900 mil problemfritt, och den är INTE lugnt körd cool Det enda som brukar läcka är oljereturen big_smile

Stakarna håller väl för ungefär 290-300whp eller 320bhp. Beror ju lite på vridet också!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 februari 2012
#23
Dansken- skrev:
Tycker inte 15500 kr är mycket för det med får.
Men det beror ju på vilken bil man har. K24 är också en bra turbo (men inte lika bra) och den passar på de gamla T5 motorerna, men inte på de nya. Så har man en ny T5 motor, finns där inte så många andra bra alternativ än K16, om man vill ha mer än typ 300 hk.
En C30 med 350 hk är ju helt säker snabbare än en S60 med samma effekt, för C30:n är 130 kg lättare.

Men det är ju fortfarande bara en turbo man får för 15500? En K24 kostar ju runt 9000 ny. Den sitter ju i de nyare "riktiga" T5orna. Så alternativet till en LTT-T5a är ju helt enkelt en HTT-T5a big_smile

Bra mycket mer bil för pengarna också om man väljer S60/V70. Alltså om man jämför C30/V50/S40 med en S60/V70 av samma årsmodell.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

140 Inlägg
18 februari 2012
#24
F4S4N skrev:
hangman skrev:
t5 har man haft ett par st, men det är inget om man vill köra mycket och hårt, vill man skruva mycket och ha opålitlig skit så är det bara köra t5, stakarna håller inte ens för 300 ärliga hk, fick byta direkt när ja fick sponsring.

gött ljud är det, men dom är törstiga och ska du upp i effekt får du byta allt.

Har dom gått över 15 kommer turbo, ventiltätningar, oljeläckage, vevhusventilation m.m bara problem med dessa motorer. Köper man en org lågmilare 10 tusen mil och inte trimmar visst då håller det.

Haft säkert 10 FINA t5or och renoverat, följ mitt råd...köp inte volvo eller saab och trimma...bara skit i längden. DU kommer själv upptäcka samma sak.

Min turbo har gått 29900 mil problemfritt, och den är INTE lugnt körd cool Det enda som brukar läcka är oljereturen big_smile

Stakarna håller väl för ungefär 290-300whp eller 320bhp. Beror ju lite på vridet också!

Nyare årsmodell isåfall.. krökte mina stakar precis innan vintern nu med s70in smile

Allt som rör bilen, och lite till.

313 Inlägg
18 februari 2012
#25
S70-T5 skrev:
F4S4N skrev:
hangman skrev:
t5 har man haft ett par st, men det är inget om man vill köra mycket och hårt, vill man skruva mycket och ha opålitlig skit så är det bara köra t5, stakarna håller inte ens för 300 ärliga hk, fick byta direkt när ja fick sponsring.

gött ljud är det, men dom är törstiga och ska du upp i effekt får du byta allt.

Har dom gått över 15 kommer turbo, ventiltätningar, oljeläckage, vevhusventilation m.m bara problem med dessa motorer. Köper man en org lågmilare 10 tusen mil och inte trimmar visst då håller det.

Haft säkert 10 FINA t5or och renoverat, följ mitt råd...köp inte volvo eller saab och trimma...bara skit i längden. DU kommer själv upptäcka samma sak.

Min turbo har gått 29900 mil problemfritt, och den är INTE lugnt körd cool Det enda som brukar läcka är oljereturen big_smile

Stakarna håller väl för ungefär 290-300whp eller 320bhp. Beror ju lite på vridet också!

Nyare årsmodell isåfall.. krökte mina stakar precis innan vintern nu med s70in smile

Va hade du för programvara/effekt ?

Visst har de nyare T5 fått bättre stakar men det är nog bara halva sanningen kring vevstaksdöden. Nästan uteslutande är det T5 med mitsuagg som krökts, dessutom har de gått längre. Får se hur länge min håller när allt e klart, kanske blir den första att hårdtesta gamla T5 med maxad K24, har förhoppningar att det kommer hålla pga senare vrid och lägre mottryck.


95 Inlägg
18 februari 2012
#26
hangman skrev:
t5 har man haft ett par st, men det är inget om man vill köra mycket och hårt, vill man skruva mycket och ha opålitlig skit så är det bara köra t5, stakarna håller inte ens för 300 ärliga hk, fick byta direkt när ja fick sponsring.

gött ljud är det, men dom är törstiga och ska du upp i effekt får du byta allt.

Har dom gått över 15 kommer turbo, ventiltätningar, oljeläckage, vevhusventilation m.m bara problem med dessa motorer. Köper man en org lågmilare 10 tusen mil och inte trimmar visst då håller det.

Haft säkert 10 FINA t5or och renoverat, följ mitt råd...köp inte volvo eller saab och trimma...bara skit i längden. DU kommer själv upptäcka samma sak.

Lite väl generaliserande tycker jag. Antar att du haft tidigare T5or och så värst fina kanske de inte var maskinellt? Har kört 17000 mil med min T5a och den har gått som trimmad sen dryga 9000 mil. Den är nyligen bromsad till 370 hk. Enda jag bytt i motorväg är tryckröret som läckte i skarven vid ett fäste. Måste säga att jag tycker att det är en grymt hållbar motor och drivlina. Jag kör en 2005a och det är möjligt att det är en betydligt bättre kvalitet på de nyare årsmodellerna.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 februari 2012
#27
Dansken- skrev:
En riktig T5? K16 sitter ju på Focus RS och det är ju en Volvomotor byggd i Skövde.

Klart att en K16 är dyrare än en K24, för det är en bättre turbo för mer effekt.

Ja, en riktig T5. Jag anser inte att lågtrycks-T5an bör kallas för T5, känns lite fusk utan htt.

Sen snackade väl TS om 350hk?
Senast redigerat av F4S4N (18 februari 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

2 174 Inlägg
18 februari 2012
#28
Sotam skrev:
hangman skrev:
t5 har man haft ett par st, men det är inget om man vill köra mycket och hårt, vill man skruva mycket och ha opålitlig skit så är det bara köra t5, stakarna håller inte ens för 300 ärliga hk, fick byta direkt när ja fick sponsring.

gött ljud är det, men dom är törstiga och ska du upp i effekt får du byta allt.

Har dom gått över 15 kommer turbo, ventiltätningar, oljeläckage, vevhusventilation m.m bara problem med dessa motorer. Köper man en org lågmilare 10 tusen mil och inte trimmar visst då håller det.

Haft säkert 10 FINA t5or och renoverat, följ mitt råd...köp inte volvo eller saab och trimma...bara skit i längden. DU kommer själv upptäcka samma sak.

Lite väl generaliserande tycker jag. Antar att du haft tidigare T5or och så värst fina kanske de inte var maskinellt? Har kört 17000 mil med min T5a och den har gått som trimmad sen dryga 9000 mil. Den är nyligen bromsad till 370 hk. Enda jag bytt i motorväg är tryckröret som läckte i skarven vid ett fäste. Måste säga att jag tycker att det är en grymt hållbar motor och drivlina. Jag kör en 2005a och det är möjligt att det är en betydligt bättre kvalitet på de nyare årsmodellerna.

stor skillnad på dom nyare motorerna, och att du haft den många mil.

Dom äldre t5 motorerna som satt i s,v,c70 är inget och hänga i granen och trimma, om du inte byter ut precis allt isånfall.


140 Inlägg
19 februari 2012
#29
volvodrajvor skrev:
S70-T5 skrev:
F4S4N skrev:
Min turbo har gått 29900 mil problemfritt, och den är INTE lugnt körd cool Det enda som brukar läcka är oljereturen big_smile

Stakarna håller väl för ungefär 290-300whp eller 320bhp. Beror ju lite på vridet också!

Nyare årsmodell isåfall.. krökte mina stakar precis innan vintern nu med s70in smile

Va hade du för programvara/effekt ?

Visst har de nyare T5 fått bättre stakar men det är nog bara halva sanningen kring vevstaksdöden. Nästan uteslutande är det T5 med mitsuagg som krökts, dessutom har de gått längre. Får se hur länge min håller när allt e klart, kanske blir den första att hårdtesta gamla T5 med maxad K24, har förhoppningar att det kommer hålla pga senare vrid och lägre mottryck.

Då endast steg3.. effekt är väl en bra bit under 300. (då jag inte tror på alla som skriver att dom har 300hk++ med endast chip och avgas, haha)

Kan ju ha varit ett "måndagsexemplar" men ändå. tror inte dom håller en längre tid med 300hk.

Stakarna och undersidan kolvarna tog i motvikten på veven(2st stakar).
Senast redigerat av S70-T5 (19 februari 2012)

Allt som rör bilen, och lite till.

3 354 Inlägg
19 februari 2012
#30
F4S4N skrev:
Dansken- skrev:
En riktig T5? K16 sitter ju på Focus RS och det är ju en Volvomotor byggd i Skövde.

Klart att en K16 är dyrare än en K24, för det är en bättre turbo för mer effekt.

Ja, en riktig T5. Jag anser inte att lågtrycks-T5an bör kallas för T5, känns lite fusk utan htt.

Sen snackade väl TS om 350hk?

uhm focus rs lågtrycks t5a? och focus rs med smma turbo 305 respektive 340hk med en k16
Senast redigerat av Seth (19 februari 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 638 Inlägg
19 februari 2012
#31
hangman skrev:
t5 har man haft ett par st, men det är inget om man vill köra mycket och hårt, vill man skruva mycket och ha opålitlig skit så är det bara köra t5, stakarna håller inte ens för 300 ärliga hk, fick byta direkt när ja fick sponsring.

gött ljud är det, men dom är törstiga och ska du upp i effekt får du byta allt.

Har dom gått över 15 kommer turbo, ventiltätningar, oljeläckage, vevhusventilation m.m bara problem med dessa motorer. Köper man en org lågmilare 10 tusen mil och inte trimmar visst då håller det.

Haft säkert 10 FINA t5or och renoverat, följ mitt råd...köp inte volvo eller saab och trimma...bara skit i längden. DU kommer själv upptäcka samma sak.

Skärp dig tongue . M.a.o så existerar det inga T5or som har gått längre än 10k mil. Knepigt då jag äger en som gått 20k och en som gått 29k, båda utan bekymmer ska tilläggas.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 februari 2012
#32
Seth skrev:
F4S4N skrev:
Dansken- skrev:
En riktig T5? K16 sitter ju på Focus RS och det är ju en Volvomotor byggd i Skövde.

Klart att en K16 är dyrare än en K24, för det är en bättre turbo för mer effekt.

Ja, en riktig T5. Jag anser inte att lågtrycks-T5an bör kallas för T5, känns lite fusk utan htt.

Sen snackade väl TS om 350hk?

uhm focus rs lågtrycks t5a? och focus rs med smma turbo 305 respektive 340hk med en k16

Läs om läs rätt smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

34 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#33
enligt autotech så kan man köra lite under 400hk tryggt då utan att byta kolvar/stakar osv eller att ens öppna motorn med motorn som kom 2005 då.

Jag kommer köra på en s60/v70 -05 upp. verkar vara en stabil och bra bil efter att ha hört sig för smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
23 februari 2012
#34
Kreftan skrev:
enligt autotech så kan man köra lite under 400hk tryggt då utan att byta kolvar/stakar osv eller att ens öppna motorn med motorn som kom 2005 då.

Jag kommer köra på en s60/v70 -05 upp. verkar vara en stabil och bra bil efter att ha hört sig för smile

Är ju en grymt tacksam bil att trimma smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2012
#35
Dansken- skrev:
F4S4N skrev:
Kreftan skrev:
enligt autotech så kan man köra lite under 400hk tryggt då utan att byta kolvar/stakar osv eller att ens öppna motorn med motorn som kom 2005 då.

Jag kommer köra på en s60/v70 -05 upp. verkar vara en stabil och bra bil efter att ha hört sig för smile

Är ju en grymt tacksam bil att trimma smile

Ja, det är bara förnamnet :-)
Snåla inte på LLK bara...

En redig IC och oljekyl är ju att föredra! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

95 Inlägg
24 februari 2012
#36
Dansken- skrev:
F4S4N skrev:
Kreftan skrev:
enligt autotech så kan man köra lite under 400hk tryggt då utan att byta kolvar/stakar osv eller att ens öppna motorn med motorn som kom 2005 då.

Jag kommer köra på en s60/v70 -05 upp. verkar vara en stabil och bra bil efter att ha hört sig för smile

Är ju en grymt tacksam bil att trimma smile

Ja, det är bara förnamnet :-)
Snåla inte på LLK bara...

Kika in på min sida här: http://www.garaget.org/?car=113309&image=1891268
Där har ni skillnaden i bromsbänk med och utan uppgraderad laddluftkylare. Med uppgraderad IC fick jag +30hk vid 6500varv och i kombination med AMS elevate-filter +45hk, på hjulen! Det kändes verkligen som att bilen gick och andades lättare med ny IC och skillnaden bakom ratten kändes större än jag trodde.

313 Inlägg
24 februari 2012
#37
Dansken- skrev:
F4S4N skrev:
Kreftan skrev:
enligt autotech så kan man köra lite under 400hk tryggt då utan att byta kolvar/stakar osv eller att ens öppna motorn med motorn som kom 2005 då.

Jag kommer köra på en s60/v70 -05 upp. verkar vara en stabil och bra bil efter att ha hört sig för smile

Är ju en grymt tacksam bil att trimma smile

Ja, det är bara förnamnet :-)
Snåla inte på LLK bara...

LLK för 8K som du nämnde kan vara i det högsta laget enligt mig.

Köp en helalu kinaIC för sisådär 2500kr och byta ut anslutningarna för de är bara på 55mm in och 45mm ut. Lite dumt att ha 45mm utgång från ic när insuget har 3" öppning. Lämna in till någon svetskunnig och kräng på 60-65mm anslutningar istället. Och visst, gavlarna är kanske inte "droppformade" men det bör inte skilja så mkt. Sen finns turbocenters egentillverkade för 5000kr, ska vara bättre form och dessutom sitter det 65mm ansl original på den.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2012
#38
volvodrajvor skrev:
Dansken- skrev:
F4S4N skrev:

Är ju en grymt tacksam bil att trimma smile

Ja, det är bara förnamnet :-)
Snåla inte på LLK bara...

LLK för 8K som du nämnde kan vara i det högsta laget enligt mig.

Köp en helalu kinaIC för sisådär 2500kr och byta ut anslutningarna för de är bara på 55mm in och 45mm ut. Lite dumt att ha 45mm utgång från ic när insuget har 3" öppning. Lämna in till någon svetskunnig och kräng på 60-65mm anslutningar istället. Och visst, gavlarna är kanske inte "droppformade" men det bör inte skilja så mkt. Sen finns turbocenters egentillverkade för 5000kr, ska vara bättre form och dessutom sitter det 65mm ansl original på den.

8000Kr för 30hk är ju jäkligt mycket effekt för pengarna dock smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

313 Inlägg
24 februari 2012
#39
F4S4N skrev:
volvodrajvor skrev:
Dansken- skrev:
Ja, det är bara förnamnet :-)
Snåla inte på LLK bara...

LLK för 8K som du nämnde kan vara i det högsta laget enligt mig.

Köp en helalu kinaIC för sisådär 2500kr och byta ut anslutningarna för de är bara på 55mm in och 45mm ut. Lite dumt att ha 45mm utgång från ic när insuget har 3" öppning. Lämna in till någon svetskunnig och kräng på 60-65mm anslutningar istället. Och visst, gavlarna är kanske inte "droppformade" men det bör inte skilja så mkt. Sen finns turbocenters egentillverkade för 5000kr, ska vara bättre form och dessutom sitter det 65mm ansl original på den.

8000Kr för 30hk är ju jäkligt mycket effekt för pengarna dock smile

Ingen som sagt att sotarn körde med fin-ic. Oavsett låter det otroligt med 45hk cool
Senast redigerat av volvodrajvor (24 februari 2012)


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 februari 2012
#40
volvodrajvor skrev:
F4S4N skrev:
volvodrajvor skrev:

LLK för 8K som du nämnde kan vara i det högsta laget enligt mig.

Köp en helalu kinaIC för sisådär 2500kr och byta ut anslutningarna för de är bara på 55mm in och 45mm ut. Lite dumt att ha 45mm utgång från ic när insuget har 3" öppning. Lämna in till någon svetskunnig och kräng på 60-65mm anslutningar istället. Och visst, gavlarna är kanske inte "droppformade" men det bör inte skilja så mkt. Sen finns turbocenters egentillverkade för 5000kr, ska vara bättre form och dessutom sitter det 65mm ansl original på den.

8000Kr för 30hk är ju jäkligt mycket effekt för pengarna dock smile

Ingen som sagt att sotarn körde med fin-ic. Oavsett låter det otroligt med 45hk cool

Låter otroligt ja. Fast har man en flaskhals där så kan det säkert stämma!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök