2852
Sök

Bmw 318 e36 -92 Väldigt ostabil på motorväg !

31 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej har en bmw 318 som beter sig lite underligt, det började när jag skulle till jobbet en morgon
då bilen började vobbla på motorvägen som om ena hjulet höll på att lossna.

När jag kom hem kollade jag alla stag i framvangnen,bakvagnen och däcken (halvår gammla) som verkar ok, det enda jag kunde hitta var att fjädern bak gått av, cirka 1.5 varv längst ner

Kan detta göra att bilen vobblar, inte hänger med i svängarna ?
Dagen innan detta hände så hade jag sladdat lite med bilen

Mvh Robin
Tacksam för svar

Drive it like you stole it !

498 Inlägg
3 februari 2012
#2
Vet en gång på farsans bil så hade det kommit massa snö i fälgen och under natten hade det frysigt på och när man skulle ut och köra med den nästa dag var det obalans i hjulen tack vare snö/isen i hjulen.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

31 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#3
Okej, har varmgaraget så är nog inte det som är felet

Drive it like you stole it !

3 235 Inlägg
4 februari 2012
#4
Klart kan en brusten fjäder påverka väghållningen negativt.


31 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#5
Kan bli guppit och så men om det är det som gör att bilen vobblar är svårt att säga..
Var i garaget idag och kände att båda hjullagerna är fram är slut, kanske det som orsakar vobblingen ?

Drive it like you stole it !

379 Inlägg
6 februari 2012
#6
Hur vobblar den? Vibrerar, eller svår att hålla rak på vägen?

31 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
#7
Webrex skrev:
Hur vobblar den? Vibrerar, eller svår att hålla rak på vägen?
Svänger med bakänden fram och tillbaka när jag svänger minsta lilla på motorväg, fast det har blivit betydligt bättre nu när jag plockade bort framdäcken, låg nått metall skrot från bromsskölden men gunget finns fortfarande kvar
Senast redigerat av R-O (6 februari 2012)

Drive it like you stole it !

3 235 Inlägg
6 februari 2012
#8
Slitna hjullager får ju framhjulen att glappa=ändrade vinklar,  då kan bilen börja vandra lite.
Byt lagren och fjädern och gor en hjulinstallning.


31 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#9
Får se om det är värt att kosta på bilen, Om jag byter lager återkommer jag med svar om det hjälpte
Tack så mycket för alla svar / Robin

Drive it like you stole it !

379 Inlägg
7 februari 2012
#10
E36 har dålig plåt i golvet. Så har du otur kan hela bakvagnen och/eller bakrelänkarmarna lossna ur golvet. Å då får du sånna kostiga egenskaper.. kolla om de omgående, för du vill inte va med om att dom lossnar helt. Dåliga bussnigar kan oxå vara orsaken. Även en dålig hjulinställning orsakar detta.

Tror inte på hjullager, så som du beskriver det. Då brukar man kunna höra ett ylande ljud när man svänger oxå.

31 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#11
Webrex skrev:
E36 har dålig plåt i golvet. Så har du otur kan hela bakvagnen och/eller bakrelänkarmarna lossna ur golvet. Å då får du sånna kostiga egenskaper.. kolla om de omgående, för du vill inte va med om att dom lossnar helt. Dåliga bussnigar kan oxå vara orsaken. Även en dålig hjulinställning orsakar detta.

Tror inte på hjullager, så som du beskriver det. Då brukar man kunna höra ett ylande ljud när man svänger oxå.
Har kollat nästan alla stag men ska ta mig en titt vid infästningen på stagen bak då jag har endel rost i golvet på förarsidan så det är inte helt omöjligt. Återkommer med svar

Drive it like you stole it !

31 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#12
Webrex skrev:
E36 har dålig plåt i golvet. Så har du otur kan hela bakvagnen och/eller bakrelänkarmarna lossna ur golvet. Å då får du sånna kostiga egenskaper.. kolla om de omgående, för du vill inte va med om att dom lossnar helt. Dåliga bussnigar kan oxå vara orsaken. Även en dålig hjulinställning orsakar detta.

Tror inte på hjullager, så som du beskriver det. Då brukar man kunna höra ett ylande ljud när man svänger oxå.
Har kollat dom och det verkar sitta fint,  bilen går betydligt bättre nu när jag lossade framhjulen och nån metall bit ramla ner var troligen det som var felet

Drive it like you stole it !


Sök