3937
Sök

Volvo 850 t5/turbo trycker ur sig olja i vevhusventilation

4 586 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#21
Drunk skrev:
Har nog aldrig varit med om att det inte står olja i insugningsröret på dom här bilarna.Men jag kanske bara har skruvar i dom slitna smile

Blir såklart så under en längre tid körning. Men jag har olja i luftrör till turbo så ska det inte vara.

kompprov kommer att göras idag


12 Inlägg
7 februari 2012
#22
Hej igen!
Det är spel i turbon åt sidan (radiellt) det är normalt.
Om du känner något om du trycker axiellt då är den dålig.
Men detta händer väldigt sällan.


4 586 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#23
ogga41 skrev:
Hej igen!
Det är spel i turbon åt sidan (radiellt) det är normalt.
Om du känner något om du trycker axiellt då är den dålig.
Men detta händer väldigt sällan.

Hade inte någon olja alls i tryckrören men gamla turbo och den var glappt axiellt. Tror mycket på dålig kvalitet på nya lagerhuset som jag köpt.
Senast redigerat av jocke_gronberg (7 februari 2012)


4 586 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#24
Nu är kompprovet gjort.

nr1: 13
Nr2: 12
Nr3: 13
Nr4: 13
Nr5: 12

Nu kan man utesluta att motorn skulle skicka kompet i oljan ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (7 februari 2012)


12 Inlägg
7 februari 2012
#25
Men nu har du höjt laddtrycket.
Och då ökar trycket i cylindrarna.
Och när den inte är fräst i vevhusventen så händer det mycket.
Även om den är ren gjord så är den inte bra.
Det är bara bra på 2 cylinder.
Ta 5an cyl som exempel när den är på väg ner så är det massa luft
som måste bort under kolven.
Då måste det gå via sumpen och upp genom hålet till vevhusventen.
Och i den kanalen ska olja som kommer ifrån fällan rinna tillbaka till sumpen.
Men om det är för mycket mot-tryck så tar luften med sig oljan och då hamnar det i slangen.
Så är det på alla cyl utom tvåan
Skulle gjort ett leak down test säger mycket mer än ett kompprov.
Kommer det någon blårök?
Kolla så returröret från turbo så det inte är blockerat.
Är oljefällan ny?


4 586 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#26
ogga41 skrev:
Men nu har du höjt laddtrycket.
Och då ökar trycket i cylindrarna.
Och när den inte är fräst i vevhusventen så händer det mycket.
Även om den är ren gjord så är den inte bra.
Det är bara bra på 2 cylinder.
Ta 5an cyl som exempel när den är på väg ner så är det massa luft
som måste bort under kolven.
Då måste det gå via sumpen och upp genom hålet till vevhusventen.
Och i den kanalen ska olja som kommer ifrån fällan rinna tillbaka till sumpen.
Men om det är för mycket mot-tryck så tar luften med sig oljan och då hamnar det i slangen.
Så är det på alla cyl utom tvåan
Skulle gjort ett leak down test säger mycket mer än ett kompprov.
Kommer det någon blårök?
Kolla så returröret från turbo så det inte är blockerat.
Är oljefällan ny?

Oljefällan är bytt för 2 år sen.
Nej ingen blå rök.
Returöret är ej tät.

Fick svar på en annan tråd att ifall man har mer än 1 bar i skillnad mellan cylindrarna så måste motorn renoveras stämmer det ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 februari 2012)


4 586 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#27
felsökning idag 2st av slangarna satt fel

Såhär såg burken ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-837472bb66906d8c7870d65d49093e27.jpg


12 Inlägg
8 februari 2012
#28
Ett kompprov säger inte så mycket visar bara om det är något som är jätte fel.
Gör ett läcktest (leakdown) det visar mer.
//Martin


4 586 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
#29
kollade även på övre slangen till vevhusventilation den var nästan helt ihopklämd på ett ställe. sad

Intercoolern rengjord idag även tryckslangar och rör.

nya slangar, oljefälla och olja o filter ska monteras imorgon.

Även rätt nivå denna gång på oljan då den stog 5mm över max när jag kollade idag

Sist bilen var inne på byte av olja på verkstad varför ska dom alltid fylla på för mycket. Kan mycket väl ha haft 4-5 dl för mycket olja innan jag ens såg oljan i luftröret.

Innan jag var där så var det enbart en lätt dimma av olja i tryckrören
Senast redigerat av jocke_gronberg (9 februari 2012)


4 586 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#30
Nu har bilen fått ny olja,oljefälla även slangen bytt.

Bilen går fint nu tider får utvisa ifall det gjort någon skillnad


4 586 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#31
Drar liv i tråden igen

Ska snart göra ett leak down test. Kommer även bilder


820 Inlägg
12 mars 2012
#32
hur ser stiften ut?


4 586 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#33
masseT5R skrev:
hur ser stiften ut?

Dom hade en del sot på sig annars rätt färg

Har även ställt ner laddet till max 1.0 bar får då inget övertryck i vevhuset

Böt även alla tänddelar inkl stift och lamda efter återkommande felkod på den

Bilen verkar gå bra nu och billigare än tidigare. Hade även tidigare en baktändning vid växling den är helt borta.
Senast redigerat av jocke_gronberg (13 mars 2012)


820 Inlägg
13 mars 2012
#34
hm ja du..en av mina gamla block koksa oljeringarna på två burkar, ettan å femman..gjorde typ samma som din..


4 586 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#35
masseT5R skrev:
hm ja du..en av mina gamla block koksa oljeringarna på två burkar, ettan å femman..gjorde typ samma som din..

med oljeringar menar du kolvringar då ?

Ditt gamla blocket så inget vidare ut..vad laddade du  ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (13 mars 2012)


820 Inlägg
13 mars 2012
#36
jocke_gronberg skrev:
masseT5R skrev:
hm ja du..en av mina gamla block koksa oljeringarna på två burkar, ettan å femman..gjorde typ samma som din..

med oljeringar menar du kolvringar då ?

var blocket så dåligt att det inte gick att rädda eller böt du bara motor ?

nä på varje kolv sitter en oljering som förhindrar att olja från vevhus tas upp fel väg, och bränsleblandning likaså..sen kan det sitta olika mängder med oljeringar beroende på vad man kör med för sorts kolvar etc..
blocket är oki, testade att fylla loppen med diesel, fungerade en vecka..blev bara värre så jag bytte motor, hade inte tid för nån renovering, den motorn kör jag med nu inga problem med nåt...

MEN den motorn gick oki från början, sen den börja muppa så drog den olja som fan, men rök inget, tryckte ur sig en massa i den öppna vevhusventen jag montera för att se vad som pågick. på slutet käka den stift som fan.

grymt svårt att svara på när man inte får glo på det själv...


4 586 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#37
masseT5R skrev:
jocke_gronberg skrev:
masseT5R skrev:
hm ja du..en av mina gamla block koksa oljeringarna på två burkar, ettan å femman..gjorde typ samma som din..

med oljeringar menar du kolvringar då ?

var blocket så dåligt att det inte gick att rädda eller böt du bara motor ?

nä på varje kolv sitter en oljering som förhindrar att olja från vevhus tas upp fel väg, och bränsleblandning likaså..sen kan det sitta olika mängder med oljeringar beroende på vad man kör med för sorts kolvar etc..
blocket är oki, testade att fylla loppen med diesel, fungerade en vecka..blev bara värre så jag bytte motor, hade inte tid för nån renovering, den motorn kör jag med nu inga problem med nåt...

MEN den motorn gick oki från början, sen den börja muppa så drog den olja som fan, men rök inget, tryckte ur sig en massa i den öppna vevhusventen jag montera för att se vad som pågick. på slutet käka den stift som fan.

grymt svårt att svara på när man inte får glo på det själv...

Jag behöver max fylla på 2-3 dl mellan min oljebyten så motorn är rätt frisk. Annars så kan dessa femmor dra en del olja


820 Inlägg
13 mars 2012
#38
jocke_gronberg skrev:
masseT5R skrev:
jocke_gronberg skrev:

med oljeringar menar du kolvringar då ?

var blocket så dåligt att det inte gick att rädda eller böt du bara motor ?

nä på varje kolv sitter en oljering som förhindrar att olja från vevhus tas upp fel väg, och bränsleblandning likaså..sen kan det sitta olika mängder med oljeringar beroende på vad man kör med för sorts kolvar etc..
blocket är oki, testade att fylla loppen med diesel, fungerade en vecka..blev bara värre så jag bytte motor, hade inte tid för nån renovering, den motorn kör jag med nu inga problem med nåt...

MEN den motorn gick oki från början, sen den börja muppa så drog den olja som fan, men rök inget, tryckte ur sig en massa i den öppna vevhusventen jag montera för att se vad som pågick. på slutet käka den stift som fan.

grymt svårt att svara på när man inte får glo på det själv...

Jag behöver max fylla på 2-3 dl mellan min oljebyten så motorn är rätt frisk. Annars så kan dessa femmor dra en del olja

hur långt är det mellan bytena?..för min nya tar inget å jag laddar runt 1,3 bar..oljan är gyllenbrun hela tiden.


4 586 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#39
masseT5R skrev:
jocke_gronberg skrev:
masseT5R skrev:

nä på varje kolv sitter en oljering som förhindrar att olja från vevhus tas upp fel väg, och bränsleblandning likaså..sen kan det sitta olika mängder med oljeringar beroende på vad man kör med för sorts kolvar etc..
blocket är oki, testade att fylla loppen med diesel, fungerade en vecka..blev bara värre så jag bytte motor, hade inte tid för nån renovering, den motorn kör jag med nu inga problem med nåt...

MEN den motorn gick oki från början, sen den börja muppa så drog den olja som fan, men rök inget, tryckte ur sig en massa i den öppna vevhusventen jag montera för att se vad som pågick. på slutet käka den stift som fan.

grymt svårt att svara på när man inte får glo på det själv...

Jag behöver max fylla på 2-3 dl mellan min oljebyten så motorn är rätt frisk. Annars så kan dessa femmor dra en del olja

hur långt är det mellan bytena?..för min nya tar inget å jag laddar runt 1,3 bar..oljan är gyllenbrun hela tiden.

brukar köra en 1000 mil


820 Inlägg
13 mars 2012
#40
på slutet tog min typ 1 liter på 500 mil hehe....måste fundra lite på det hära..ska läsa tråden från början igen så jag ser vad du hade gjort igen..smile



Sök