3234
Sök

Vad tror ni jag skulle landa på med denna setupen på en b230?

266 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#21
har en 398 topp i garaget men stämmer detta jag hitta? satsa på att gräva i den kanske?

"160/398 och 530 har samma kanaler. Skillnaden ligger som sagt i annorlunda ventilkåpa, uttag för toppmonterad fördelare, samt att vissa modeller av de olika topparna kan ha uttag för mekaniska spridare. "

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

77 Inlägg
22 mars 2012
#22
Jag har för mig att det stämmer. 531 och 405 är dock väldigt mycket bättre men det är inte lönt om du inte har någon direkt vass kam. 531 och 405 är egentligen alldeles för stora original.

5 111 Inlägg
22 mars 2012
#23
strande skrev:
ekelund88 skrev:
elgh33 skrev:
med de mekaniska får man ju 131hk, och med F får man ju 115hk (unjefär)  och på de mekaniska kan man ju ställa in hur man vill ha de smile

men en trimmad bil som inte använder sej av styrboxen mer, borde ju aldrig få rätt lambda värden eller?

fast att den lämnar mer hästar beror väl mest på att e motorerna inte är försedda med en kat tex

Har nog inte mycket med saken att göra, tror inte att man tappar så mycket effekt på en kat som 16 hästar på en bil som har så lite effekt, blir ju ca 12%, känns mycket. Kan vara så att det är annan kam samt toppen kan vara en en annan modell än 530.

Kamaxeln är nog en stor bov i dramat då M-kammen är väldigt tam, E-motorn med 131 hk har väl V-kam om jag minns rätt (740, i 240 har den A-kam och 129 hk), dessutom är det väl högre komp i e-motorn och så.


266 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#24
chipat orginal sprut med garage portad 398 topp, med K-kam, extraktor 2.5"  hela vägen med en fullflödes dämpare i slutet blir de nog bara...

blir väll runt 150-160 häst?

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 mars 2012
#25
elgh33 skrev:
chipat orginal sprut med garage portad 398 topp, med K-kam, extraktor 2.5"  hela vägen med en fullflödes dämpare i slutet blir de nog bara...

blir väll runt 150-160 häst?

Detta är inte avancerad motorteknik, hör egentligen hemma i grundläggande.

Vad är det i för bil och vilken årsmodell pratar vi?
Senast redigerat av PHrnfeldt (22 mars 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

266 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#26
en 244 1988  jo jag kan väll hålla med om de

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 mars 2012
#27
Okej, på det blocket sitter fördelaren i blocket väl? Har du någon koll på om det är LH 2.2 eller LH 2.4 i den?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

266 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#28
fördelaren sitter i blocket ja, den har brytarlöst system tror jag (sitter en svart box nedanför höger fjäderben typ) aja de är en LH 2.2 tyvärr... fanns iaf ingen diagnosfunktion, så antar de är 2.2 då, har en 240 till den har 2.4 möjligt att skifta? eller är de mycke att göra?

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 mars 2012
#29
elgh33 skrev:
fördelaren sitter i blocket ja, den har brytarlöst system tror jag (sitter en svart box nedanför höger fjäderben typ) aja de är en LH 2.2 tyvärr... fanns iaf ingen diagnosfunktion, så antar de är 2.2 då, har en 240 till den har 2.4 möjligt att skifta? eller är de mycke att göra?

Skulle tro att du åker på att byta allt kablage som rör motorstyrningen, och sedan boxarna samt givarna till detta. LH 2.2 går inte att chippa så vitt jag vet och 2.4 vet jag bara av MPRE's grejer såvida du inte har boxar från en turbo eller 16v som du helt och hållet mappar om. Om det går att lägga in en grundmapp för det effektmål med de komponenter du tänkt använda vet jag heller inte.

Att bygga om till förgasare går inte att få lagligt, och att få till optimal förbränning behöver du då därför inte bry dej om heller. Bättre isf att satsa på optimal prestanda.

Frågan är ju om du anser att detta är värt det för den låga effekt du kommer uppnå. Du kan ju montera en portad topp, extraktor, vassare kam och större avgas ändå, men mkt mer än 135 - 140 hk kommer du inte att uppnå med det då LH 2.2 inte är speciellt bra på att optimera sej.
Senast redigerat av PHrnfeldt (22 mars 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

266 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#30
tack för svaren blev lite deprimerad nu ju smile jag hystar väll på grejerna allt har jag ju hemma och de skräpar så...

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

266 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#31
Vad är de LH2.2 som gör att de inte hänger med? Större spridare är inget alternativ?

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 mars 2012
#32
elgh33 skrev:
med de mekaniska får man ju 131hk, och med F får man ju 115hk (unjefär)  och på de mekaniska kan man ju ställa in hur man vill ha de smile

men en trimmad bil som inte använder sej av styrboxen mer, borde ju aldrig få rätt lambda värden eller?

Erhm......med 531an, större ventiler och bra kam (välj efter karaktär men tex. VX/VX3) så kliver man upp mot 135-140HK med F-grunden.

3CSi skrev:
Weber 45:or klarar max 180 hästar. Eftersom du har Mikuni som saknar spjäll borde dessa vara lika bra som Weber 45:orna eller snäppet sämre. 170 hästar är nog max med dessa förgasare, ungefär vad du kan få med bra portning och din kam. VX3 och 530 topp ger runt 150 hästar med bra portning och K-kammen är vassare samt att 531-toppen är bättre. Sen krävs det ju alltid bra insug och grenrör.

Rätt intressant uttalande då redan de gamla B20 med Weber 45or passerade 200-strecket på 60-talet....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

266 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#33
Jo javet att de inte är några problem att få upp dom i 130 häst med F, undrade mest om man skulle bygga vidare på sprutet från e motorn istället? Eftersom ja har lh 2.2, får väll bara skifta sprut imellan besiktning, jag vill nå runt 160 häst..

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 mars 2012
#34
elgh33 skrev:
Jo javet att de inte är några problem att få upp dom i 130 häst med F, undrade mest om man skulle bygga vidare på sprutet från e motorn istället? Eftersom ja har lh 2.2, får väll bara skifta sprut imellan besiktning, jag vill nå runt 160 häst..

Jag skulle kört på F-sprutet....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

216 Inlägg
23 mars 2012
#35
3CSi skrev:
Du har inte en aning om vad du pratar om håll dig till din 19mm dellorto förgasare på din moped motor istället.
Du har varken någon motivering till varför en 45 mm weber förgasare inte skulle räcka till över 180 hk. Jag har de svart på vitt på ett flertal bromspapper där jag har använt weber 45:or och har även varit i 3 olika bromsbänkar där mina motorer lämnat en bra bit över 200hk.

Då har du antagligen varit på bänkar som visar för mycket, det gör dom flesta. Flödet räcker inte i dom, men vill du inte tro på det så är det ditt problem. Det krävs mer än Dellorto 19 för att få någon effekt, verkar som om du ska gå tillbaka till det stadiet och lära dig något.

Vad exakt är de som gör att man inte får ut mer än 180hk med 45or? väldigt intresserad av att höra de.
Va hos trollspeed när kompisen skulle optimera sin Voc, bilen som stod i bänken innan var en rallycross 240  med 45or, 2,4l 531topp skelettsvänghjul den bromsades till 206 på HJULEN. Trollspeeds bänk visar lite jämfört med många andra. När du säger att bänkarna visar för mkt, var bromsar du bilar då å va visar dom? För om de inte ska ge 180hk på hjulen med 45or på motor som är schysst för övrigt så måste ju typ alla bänkar i Sverige visa för mkt
Senast redigerat av Grantomta (23 mars 2012)

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

266 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#36
Lonefox skrev:
elgh33 skrev:
Jo javet att de inte är några problem att få upp dom i 130 häst med F, undrade mest om man skulle bygga vidare på sprutet från e motorn istället? Eftersom ja har lh 2.2, får väll bara skifta sprut imellan besiktning, jag vill nå runt 160 häst..

Jag skulle kört på F-sprutet....

Men går inte nå 160 häst me LH 2.2? Vad någon sa här..

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 mars 2012
#37
elgh33 skrev:
Lonefox skrev:
elgh33 skrev:
Jo javet att de inte är några problem att få upp dom i 130 häst med F, undrade mest om man skulle bygga vidare på sprutet från e motorn istället? Eftersom ja har lh 2.2, får väll bara skifta sprut imellan besiktning, jag vill nå runt 160 häst..

Jag skulle kört på F-sprutet....

Men går inte nå 160 häst me LH 2.2? Vad någon sa här..

Inte?
Konstigtatt det harklivitöverdet........det handlar om anpassning av alltihop....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
24 mars 2012
#38
elgh33 skrev:
Lonefox skrev:
elgh33 skrev:
Jo javet att de inte är några problem att få upp dom i 130 häst med F, undrade mest om man skulle bygga vidare på sprutet från e motorn istället? Eftersom ja har lh 2.2, får väll bara skifta sprut imellan besiktning, jag vill nå runt 160 häst..

Jag skulle kört på F-sprutet....

Men går inte nå 160 häst me LH 2.2? Vad någon sa här..

160 hk är väldigt lite effekt så nej det är inte omöjligt för fem öre, du kommer säkert upp i över 200 om du vill, men man måste ju ha vissa kunskaper för att nå dit utan turbo med en grundeffekt som ligger på ca 115 hk. Sugtrimninng är dyrt och det sliter mer på motorn än turbotrimning.

Men ett alternativ för att komma upp till 160 hk är att köpa en b234 (16v, ligger på 159hk) Billigaste alternativet är nog att köpa en hel bil i det fallet, bara toppen brukar ligga på mellan 1500-3000, fick en hel bil för 2000 och i det fallet kan du ju plocka över styrsystem och kabelstam på en gång. Då kan du dessutom få det lagligt om du regbesiktar med en 16v motor!


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 mars 2012
#39
strande skrev:
elgh33 skrev:
Lonefox skrev:
Jag skulle kört på F-sprutet....

Men går inte nå 160 häst me LH 2.2? Vad någon sa här..

160 hk är väldigt lite effekt så nej det är inte omöjligt för fem öre, du kommer säkert upp i över 200 om du vill, men man måste ju ha vissa kunskaper för att nå dit utan turbo med en grundeffekt som ligger på ca 115 hk. Sugtrimninng är dyrt och det sliter mer på motorn än turbotrimning.

Men ett alternativ för att komma upp till 160 hk är att köpa en b234 (16v, ligger på 159hk) Billigaste alternativet är nog att köpa en hel bil i det fallet, bara toppen brukar ligga på mellan 1500-3000, fick en hel bil för 2000 och i det fallet kan du ju plocka över styrsystem och kabelstam på en gång. Då kan du dessutom få det lagligt om du regbesiktar med en 16v motor!

Problemet bottnar inte i om de är fysiskt möjligt eller ej. Det bottnar i vad kostnaden uppgår i och vad du får ut utav det. En volvo är en volvo och det krävs rätt mycket för att få en fyrkant att förflytta sej fort, luftmotståndsvärdet utgör en stor del i varför en gammal 240 GL eller 740 GL är så långsam. Jag har själv haft en gammal 740 -90 som jag bytte bl a kamaxel och topplock i, och även om bilen gick bättre så är den ingen match för en M50B20 i en E34, och då är ju kostnaderna för inhandlandet av bilarna ungefär desamma.

Varför jag tidigare tog upp att det blir problem med styrsystemet är just för att det inte finns några utvecklade alternativ som bara är plug and play för dessa bilar. Det går inte att chippa originalstyrenheten till en GL med LH2.2. LH2.4 kan man ju byta ut tänd- och bränslepromen på vilket gör en del, men inga supereffekter. Vettigaste för rätt pengar man kommer är väl MS kanske? Att förgasarkonvertera eller köra mekaniskt insprut finns inte på tapeten om du vill klara besiktningen utan en extra besiktningsmotor.

Kort sagt så är det inte värt problemen samt kostnaden av att trimma en b230f till några herrejösses effekter. Har du alla grejer så stoppa i dem, men utan optimering i bränslesystem och tändsystem så blir det tyngre att verkligen ta det sista. Enklare är ju att köpa sej en donatorbil, ex 940 med b230fk motor, kabelmatta och boxar. Ungefär samma pengar i slutänden som att byta styrsystem, men det ger mer med enkla medel i framtiden.
Senast redigerat av PHrnfeldt (24 mars 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

266 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#40
vad exakt gör ett chip till styrboxen? bara höjer varvstopp och ställer på soppa vid visst varvtal?  kan väll lika gärna klämma btr?  eller en riktig regulator, förutom att man kanske dränker motorn på låga varv...

förlåt om de börjar bli "bonntrimm" jag pratar om sad

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare


Sök