3230
Sök

Vad tror ni jag skulle landa på med denna setupen på en b230?

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2012
#61
Tuggummimannen skrev:
Xuri skrev:
en vass topp å så snälla kamaxlar gör ju ingen nytta.... på min snälla turbomaskin har jag vassare kammar....

Klart det gör, de är ju vassare än orginal. Avgasvärdena blir problem vid besiktning om man har vassare. Du har ju bara en kam, alltså två ventiler per cylinder, då har du naturligt mer lyft, tror det är runt 9,5mm orginal, och det är ganska lite för att vara 8v. Hade det varit 16v så hade det varit mycket mer, då har du ju två ventiler som öppnar så mycket lixom... Sen att du har turbokam gör att din nockvinkel är större och därmed överlappningstiden kortare. Därför går din motor mycket renare på lägre varv än min och du får inte samma problem vid besiktningen  smile.

Mvh
/T

Ja man får mer effekt men de gäller ju å ha en bra kombo. har man snällare kamaxel är de bättre med snäll topp. de blir ju en halvkompromiss me topp för 500 hk men en kamaxel för 300

Me ordentligt portad topp och 4 olika kamaxlar testade jag å de lirade väl hyffsat. men

i dagsläget kör jag med en topp och kamaxel som i stort  är uträknade efter varandra. de lirar grymt mycke bättre.


Jo jag vet. men jag har även besiktat min turbobil  med vassare sugmotorkamaxel me mindre överlapp än jag har i dagsläget med ruggigt bra avgasvärden.  då var de rätt mycke skit på den men bara ett vanligt steg 3 chip.

I min värld tycker jag att med den bättre grundmotorn du hade, ommappat sprut så borde avgasvärden me  snäll kamaxel inte ge så stora problem, men kan vara fel.

Mvh


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2012
#62
ekelund88 skrev:
Xuri skrev:
elgh33 skrev:
hmm har en  tanke till, angående sprutet...

svetsa i spridar hylsor i ett k-jet sprut, altså bara använda  kjets "hals" sen sätta spjället och spridarna från lh? ser ut som att de kan va gött flöde i dom "halsarna"?  eller kan man änns göra så? smile

hade jag varit du å velat haft mest bang for the buck.

Plana toppen.
stoppa i k / H kamaxel, eller värre eftermarknadskamaxel, dom kostar runt 900kr. de tar dom flesta för ORG kammar 15 år gammla...
Ställ på tändningen 3-6 grader.
öka på soppatrycket något.
Org grenrör funkar hyffsat, fixa resten av avgasystemet.
ev porta insuget lite,
ev porta toppen lite.
plocka bort kamaxeln.

tuta å kör.... de borde kunna lämna 140-160 hästar.

fast plockar man bort kamaxlen lär det inte bli många hästar alls

Jag menar givetvis katalysatorn sorry för den :p

Min hjärna slant lite :p


1 507 Inlägg
28 mars 2012
#63
Xuri skrev:
Ja man får mer effekt men de gäller ju å ha en bra kombo. har man snällare kamaxel är de bättre med snäll topp. de blir ju en halvkompromiss me topp för 500 hk men en kamaxel för 300

Me ordentligt portad topp och 4 olika kamaxlar testade jag å de lirade väl hyffsat. men

i dagsläget kör jag med en topp och kamaxel som i stort  är uträknade efter varandra. de lirar grymt mycke bättre.


Jo jag vet. men jag har även besiktat min turbobil  med vassare sugmotorkamaxel me mindre överlapp än jag har i dagsläget med ruggigt bra avgasvärden.  då var de rätt mycke skit på den men bara ett vanligt steg 3 chip.

I min värld tycker jag att med den bättre grundmotorn du hade, ommappat sprut så borde avgasvärden me  snäll kamaxel inte ge så stora problem, men kan vara fel.

Mvh

Körde ju inte med 500hk heller tongue. Toppen var bra portad, men inge större ventiler och så, bara omslipade orginalventiler. Så den var ju inte extrem i förhållande till kammarna, så det lirade bra smile.
Angående besiktningen så var jag tvungen att ställa kammarna (nockvinkeln) som orginal inför bes och kunde ställa på de efter igen, fick skyhöga avgasvärden när de stod på 1,8/1,5 insug/avgas. Men kanske var något annat som inte lirade då, vem vet smile.

Mvh
/T


One Man Clan
4 287 Inlägg
28 mars 2012
#64
Tuggummimannen skrev:
Xuri skrev:
Ja man får mer effekt men de gäller ju å ha en bra kombo. har man snällare kamaxel är de bättre med snäll topp. de blir ju en halvkompromiss me topp för 500 hk men en kamaxel för 300

Me ordentligt portad topp och 4 olika kamaxlar testade jag å de lirade väl hyffsat. men

i dagsläget kör jag med en topp och kamaxel som i stort  är uträknade efter varandra. de lirar grymt mycke bättre.


Jo jag vet. men jag har även besiktat min turbobil  med vassare sugmotorkamaxel me mindre överlapp än jag har i dagsläget med ruggigt bra avgasvärden.  då var de rätt mycke skit på den men bara ett vanligt steg 3 chip.

I min värld tycker jag att med den bättre grundmotorn du hade, ommappat sprut så borde avgasvärden me  snäll kamaxel inte ge så stora problem, men kan vara fel.

Mvh

Körde ju inte med 500hk heller tongue. Toppen var bra portad, men inge större ventiler och så, bara omslipade orginalventiler. Så den var ju inte extrem i förhållande till kammarna, så det lirade bra smile.
Angående besiktningen så var jag tvungen att ställa kammarna (nockvinkeln) som orginal inför bes och kunde ställa på de efter igen, fick skyhöga avgasvärden när de stod på 1,8/1,5 insug/avgas. Men kanske var något annat som inte lirade då, vem vet smile.

Mvh
/T

Haha nej, men bmw spisarna räcker väl nästan för de orginal om man jämnför me volvo gjutjärn :p

vem vet :p


266 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#65
nu sitter jag här och drömmer igen.............. smile

Throttle bodies, från en MC 40mm spjäll, borde väll fungera att sätta spridar brygga från volvo (gröna spridare kanske) och åka, alla värden lär väll stämma och så?

en sådan kostar ju inte mer än 2000 begangnad, någon som har byggt något liknande?, och ja, jag älskar att exprimentera:)


http://image.superstreetbike.com/f/how_to_installation/1107_sbkp_throttle_body_upgrade_mod_of_the_month/33108349+pheader_460x1000/1107-sbkp-01-o+july-mom-throttle-upgrade+.jpg

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

21 Inlägg
2 april 2012
#66
hmm, vad ändrar de när de utför en mappning på en b230? lite fundersam då bilarna har fördelare som man kan ställa själv. varvstoppet är väll en sak men vad mer?

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 april 2012
#67
b230F motorerna med VR givare på svänghjulet reglerar inte tändningen om du vrider fördelaren.

de gör dock dom äldre med motronic/ lh 2.2 sprut.

allt är elektroniskt på b230f med lh 2.4 sprut.


21 Inlägg
2 april 2012
#68
aha, tack för upplysning trodde alla hade fördelare med rotor.

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 april 2012
#69
ja alla b230 motorer har fördelare å rotor.

vissa tar dock varvtalsignalen från svänghjulet å fördelarn fördelar bara ut gnistorna.

på äldre bilar så födelar den gnistorna och säger även till när den ska tända.


21 Inlägg
2 april 2012
#70
där ser man.

266 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#71
Jag ringde nyss och snacka med någon skön kille på Bilprovningen, hade hört lite rykten om att katten INTE behöver vara i fungerande skick på en -88, och de sa han att de stämde, (kasta åt fan!)

Sen så  frågade jag ochså om de skulle vara möjligt att sätta förgasare på en -88 han sa att de INTE skulle vara några svårigheter med besiktning om allt ser bra ut, och CH halten är bra, men dom kollade tydligen inte varken HC värdet eller Lamda värdet på 88or

Stämmer detta börjar bli skeptisk? smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

438 Inlägg
17 april 2012
#72
helt rätt, katalysatorn ska sitta där men behöver inte fungera, så länge co halten är ok,

MEN, dock så är jag lite skeptisk till att dom godkänner förgasare på en insprutar motor,
ska höra med min lokala station när jag är där nästa gång, så kanske vi kan få det bekräftat det hela??

MVH Vand3rsson

EDIT : Stavfel
Senast redigerat av VAnd3rsson (17 april 2012)


266 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#73
Tack för svaret då blir de att bygga 2.5" avgas öppna katten och dra 2.5 rakt igenom den med smile jag ska ringa runt lite mera om förgasare med smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

5 111 Inlägg
17 april 2012
#74
Du får inte ändra motorn från det avgascertifierade utförandet på bilar av 1976 års modell och senare. Att köra förgasare på en motor som haft insprutning är det blankt nej på.


266 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#75
Hur ska jag få fart i denna bilen? känner mej så begränsad med LH2.2...

Turbo konvertera, med större spridare? (hemmaportad 398 och K-kam)

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

77 Inlägg
17 april 2012
#76
398 är ingen bra topp, det är föregångaren till 530. 405 eller 531 är mycket bättre.

266 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#77
3CSi skrev:
398 är ingen bra topp, det är föregångaren till 530. 405 eller 531 är mycket bättre.

har ju samma  kanaler som 530 så borde vara lika bra som den tycker väll jag:) vet att 405 eller 531 är bättre men

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
19 april 2012
#78
elgh33 skrev:
3CSi skrev:
398 är ingen bra topp, det är föregångaren till 530. 405 eller 531 är mycket bättre.

har ju samma  kanaler som 530 så borde vara lika bra som den tycker väll jag:) vet att 405 eller 531 är bättre men

jag tror att du redan fått de bästa tipsen om du letar hk.. köp en turbobil..

~Andy~

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
20 april 2012
#79
Andyy90 skrev:
elgh33 skrev:
3CSi skrev:
398 är ingen bra topp, det är föregångaren till 530. 405 eller 531 är mycket bättre.

har ju samma  kanaler som 530 så borde vara lika bra som den tycker väll jag:) vet att 405 eller 531 är bättre men

jag tror att du redan fått de bästa tipsen om du letar hk.. köp en turbobil..

Det skulle ju vara kul om han lyckas få ut mycket sugeffekt också, och han ville ju inte ha några monstereffelter, han skrev att han skulle vara nöjd med 170hk.


Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
20 april 2012
#80
strande skrev:
Andyy90 skrev:
elgh33 skrev:

har ju samma  kanaler som 530 så borde vara lika bra som den tycker väll jag:) vet att 405 eller 531 är bättre men

jag tror att du redan fått de bästa tipsen om du letar hk.. köp en turbobil..

Det skulle ju vara kul om han lyckas få ut mycket sugeffekt också, och han ville ju inte ha några monstereffelter, han skrev att han skulle vara nöjd med 170hk.

Det är ju dock dyrare att få ut 170hk ur sugisen han har än att sälja den och delarna o köpa en turbo bil istället..

~Andy~


Sök