På vintern när det kryper ner mot -10 så dör gärna min gamla Volvo v40 2.0T några minuter efter man har tankat. Jag gissar att det skapas ett undertryck i tanken som gör att pumpen inte orkar pumpa fram bensinen. En lösning är att åka omkring med ett icke åtskruvat tanklock dom första milen dock är jag lite för nyfiken och vill veta vad felet kan ligga egentligen (Tanklocket känns mer som en tillfällig lösning).
Är det ngn som har ngn ide var man skall börja leta?
Som Andreas säger. Dock brukar det sitta en luftning bakom hjulhuset på Volvo. Hade samma på min S70. En luftning med en backventil satt i slutet av slängen som är 0.9 mm i diameter. Den kan kärva så plocka bort den och lägg den i lösningsmedel ett par minuter, sedan i med en droppe olja..
Skall försöka kolla om jag får tag i ett garage. Lätt jobbigt att försöka greja det på parkeringen hemma i -10. Man skulle kunna misstänka is i slangen då det inte inträffar i + plusgrader