3733
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
516 156 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
#101
RobbanForsell skrev:
blir det garaget för dig i helgen?? smile

Aa jag hade tänkt det. Ska fixa lite grejjer till kopplingen och montera wg och lite annat:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#102
Det blev lite mek i veckan men pga en riktigt kämpig tenta blev det lite fokus å bilen. Fixade dock grejjer kopplingen. Måste ju köra med en sån där strypbackventil så att ingreppet på kopplingen blir lite snällare. Annars lär min koppling döda bakvagnen typ direkt. Har även fixat en slang till WGn. Vet inte vafan man ska göra av den bara. Man vill ju ha så kort som möjligt men ändå funktionellt. Ska man dra ut skiten genom skärmen? Den är ju ffs nylackad?!? roll Hur skulle ni gjort?

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b1caa40470599265175f671a0765049f_large.jpg
Lindade dpn och fixade flänsen till röret som går ut från WGn. Det är lite långt som sagt men skall försöka få det så kort som möjligt... Provtryckte wgn också, den var tät och funkade som den skulle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-52e97f2be00ecc96d9177cab9135fbae_large.jpg
Satte nippeln till wg-styrningen i kompressorhuset. Ska ju tydligen va bäst där. Borrade 8,5mm och gängade 1/8R.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-e2fa79626ee6fe715bddd166567bf057_large.jpg
Har köpt alla prylar till kopplingen på hydroscand. Stålomspunnen slang, kopplingar och strypbackventilen. Det passade inte riktigt pga utrymmesbrist. Får åka tillbaka och visa bilden så får de lösa problemet åt mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-419ba361f0441b961888886a381b8151_large.jpg
Har fått en "sponsor" på däck. Snackade ihop mig med en däckfirma i närheten av där jag bor. De skulle rikta en fälg gratis och så ficka jag plocka alla skrotdäck plus att de lägger undan alla 17" som är något att ha till mig. Detta blev dagens fynd. Såg dock att det satt en spik i det ena när jag kom hem...

Det var väl allt för nu. Håller på för fullt med allt möjligt. Snart startdags!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

292 Inlägg
29 april 2012
#103
Shysst med Scania turbo.. tongue vad är art nr?? smile (har monterat deras turbos i 2år)


Industritekniker
433 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#104
RobbanForsell skrev:
Shysst med Scania turbo.. tongue vad är art nr?? smile (har monterat deras turbos i 2år)

Garrett gt 3782 är det. Har ine artnummret i huvudet:P

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 419 Inlägg
29 april 2012
#105
Du kan ju dra in wg röret i dpn! men då får du ju inte lika skönt ljud dock wink


Industritekniker
433 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
#106
strandberg31 skrev:
Du kan ju dra in wg röret i dpn! men då får du ju inte lika skönt ljud dock wink

Asså det går typ inte. Det är för tight med utrymme. mellan wg och dp är det typ 2cm, vilket innebär att passformen när man ska montera allt måste stämma perfekt. Finns ingen utrymme att få dit nån flexslang eller likn. + att där manb skulle dra in den hamnar rakt på lambdasonden:( Vi får se hur det blir.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#107
http://youtu.be/TIm3bBIZRV8

Provade att starta idag. Det ville sig inte. Det läcker olja mellan topp och block också. Måste va packningen som inte satt sig ordentligt. Vi provar igen på fredag. Då borde batteriet vara laddat och mekhumöret på topp igen.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

7 Inlägg
2 maj 2012
#108
Alltså pumparna låter brutalt. Hoppas att tätningen blir bättre på fredag så vi kan smälla igång aset!

snickare
612 Inlägg
2 maj 2012
#109
den lät lite trött lycka till i helgen,hoppas allting går bra o du får ordning på maskin,tat lugnt bara på första provturen wink

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

159 Inlägg
5 maj 2012
#110
Tråkigt att den inte startade men det där löser ni!! hoppas på en ny film snart när den startar smile

HOLSET ÄLSKARE
53 Inlägg
5 maj 2012
#111
du skulle kanske inte lagt i så mycket skit i diffen när du svetsade den.
blir lite jävligt när drivaxlarna går av. sitter ju kvar en bit av axeln i diffen när axeln knäcks


Industritekniker
433 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#112
Det där med drivaxeltappen löser jag med ett hemmagjort verktyg för att knacka ut den. Så det löser sig nog. Startade motorn och varmkörde idag. Gick rätt okej även om vi fick montera min gamla lilla kylare provisoriskt som fan. http://www.youtube.com/watch?v=yRgStZ-u … re=mh_lolz

har jag köpt en kylare som kommer från en 960 aut. problemet är att den inte har nån nippel för påfyllningen från expansionskärlet. Kan man använda den ändå? Nån som har en bra bild på motorrummet på en 960?

Min tanke är att koppla påfyllningen från expansionskärlet på ett tkors till övre kylarslangen som kommer från termostathuset.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 122 Inlägg
6 maj 2012
#113
Är de en sån här som jag har? Min har 2 nipplar för automaten och sen i mitten på kylaren på passagerare sidan har den en plats för expansionkärlet. Sen högst upp har den en liten för övertrycket

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Industritekniker
433 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#114
Kirre skrev:
och sen i mitten på kylaren på passagerare sidan har den en plats för expansionkärlet.

Det är den nippeln jag saknar. Pallar inte fixa en ny kylare:( Kan man inte bara koppla kärlet till den nedre slangen vid vattenpumpen eller den andra slangen mellan termostathuset och kylaren(måste då givetvis flytta kärlet till förarsidan)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 122 Inlägg
6 maj 2012
#115
Jag skulle nog köpa en ny kylare istället för att riskera att koka ett sånt här åk smile Det låter konstigt att du inte har den som är i mitten, då de är en plast anslutning på min kylare.

Dock kör ju volvo 140 med bara den "lilla nippeln" högst upp till höger och ett lock. Så rent tekniskt sett borde du kunna fylla upp de mesta via översta kylarslangen och sen de sista via den lilla nippeln och sen bara ha kärlet så pass högt upp så att de alltid fyller på vatten och släpper ut övertrycket från kylaren till kärlet via den lilla nippeln. Hoppas du förstod hur jag menar

längst ner av mina bilder har du en på min kylare
http://www.garaget.org/?car=103286

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Industritekniker
433 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#116
Kirre skrev:
Jag skulle nog köpa en ny kylare istället för att riskera att koka ett sånt här åk smile Det låter konstigt att du inte har den som är i mitten, då de är en plast anslutning på min kylare.

Dock kör ju volvo 140 med bara den "lilla nippeln" högst upp till höger och ett lock. Så rent tekniskt sett borde du kunna fylla upp de mesta via översta kylarslangen och sen de sista via den lilla nippeln och sen bara ha kärlet så pass högt upp så att de alltid fyller på vatten och släpper ut övertrycket från kylaren till kärlet via den lilla nippeln. Hoppas du förstod hur jag menar

längst ner av mina bilder har du en på min kylare
http://www.garaget.org/?car=103286

Vet inte hur fan man ska göra. Funderar på att bygga ett t-kors på den övre slangen och sätta expansionskärlet där styrservoburken sitter. Då borde ju vattnet rinna in på rätt sätt. Den lilla nippeln för avluftning har jag ju.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 122 Inlägg
6 maj 2012
#117
gå på biltema och köp en ny kylare för 900 spänn. Annars kan du ju testa och funkar de så funkar de, funkar de inte så får du kanske riva loss toppen igen och plana den.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

675 Inlägg
6 maj 2012
#118
Annars tar du bara en kylare från en 940 med AC? Den är lika stor som en 960 kylare. Så slipper du hålla på med att plugga oljekylningen på 960 kylaren med smile


Industritekniker
433 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#119
Kirre skrev:
gå på biltema och köp en ny kylare för 900 spänn. Annars kan du ju testa och funkar de så funkar de, funkar de inte så får du kanske riva loss toppen igen och plana den.

Är dom lika stora som orginalet då?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

7 Inlägg
8 maj 2012
#120
oljekylningskretsen är ju separat så det är ingen fara.
Men det är ju bara att göra annars som Kirre skrev. Borde ju faktiskt funka också, bara att montera behållaren vinklad så att det blir fall i den lilla slangen för övertrycket.


Sök