3452
Sök

Varför drar volvo så mycket bensin?

145 Inlägg
8 februari 2012
#101
jag vet inte vad du har haft/hur du kört men jag vet att det har iaf varit garanterat det dubbla förbrukningen på mina

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 februari 2012
#102
endorfinslaven skrev:
Thunderbird88 skrev:
endorfinslaven skrev:
Hade en BMW E28a med stora sexan för en herrans massa år sedan...
Låg och rejsade mot en Merca från jönköping och norrut vi hade precis tankat när leken började och höll på en 10 mil. Av intresse till bränsleförbrukningen så tankade vi efter nästan prick 10 mil.
Snittet blev 0,82 lit mil och då hade jag legat på fulla varv på 4an mestadels och då o då låtit motorn vila genom att lägga i 5an som den inte orkade hålla farten på. Så vi låg mellan 180-215 på sträckan.
Ps
På slutet av sträckan började oljelampan lysa men när jag checkade oljenivån så var den OK.... ?
Den gick nog rätt varmt och snålt på soppa därav tröttheten och oljekollaps...


Snålasta jag kört en RWD volvo var vid extremt lugn landsvägskörning i en importvolvo från italien.
2 liters turbofyra med 16v topp o de blev 0,78 lit mil
Den bilen drog 2,5 lit mil vid iskörning gentemot mina 8ventilare som dragit 4 lit mil.

Säker på att du inte använde fel matematik?
Att du tog liter/sträcka och inte sträcka/liter (eller hur fan det nu ska vara, glömt bort) big_smile

Men snälla om du tycker det är svårt o räkna på bensinförbrukning så borde du inte vädra dina åsikter.

0.82l/milen verkar otroligt lågt för att snitta 180-215km/h och urvarvning på 4an ...
Men visst, internet has never told a lie.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

736 Inlägg
8 februari 2012
#103
Hehe,

Att räkna förbrukning med tankmätaren är som att uppskatta hastigheten genom att räkna sekunder mellan plogpinnar... På min ryms typ 25 liter på högra halvan av mätaren och 50 liter på vänstra...


Avstängd
98 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#104
frasse4 skrev:
Hehe,

Att räkna förbrukning med tankmätaren är som att uppskatta hastigheten genom att räkna sekunder mellan plogpinnar... På min ryms typ 25 liter på högra halvan av mätaren och 50 liter på vänstra...

Haha, säg för fan inte att ni som sitter och räknar ut hur mycket era bilar drar gör det mh.a. den analoga bränslemätaren?!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
8 februari 2012
#105
frasse4 skrev:
Hehe,

Att räkna förbrukning med tankmätaren är som att uppskatta hastigheten genom att räkna sekunder mellan plogpinnar... På min ryms typ 25 liter på högra halvan av mätaren och 50 liter på vänstra...

så är dom mesta fordonen..smile

flera gången jag blir lika förvånad när jag tankar min buss normalt brukar jag tanka 80liter när den just är på reserven men på senare tiden får jag i 90liter vid samma sträck
och jag som trodde tanken var 100liter har nu märkt att jag kan tanka 120liter när den är på halv reserv smile

såå spännande med mätare som lever som dom själva vill

Kör fort så hinner inget hända...

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
8 februari 2012
#106
frasse4 skrev:
Hehe,

Att räkna förbrukning med tankmätaren är som att uppskatta hastigheten genom att räkna sekunder mellan plogpinnar... På min ryms typ 25 liter på högra halvan av mätaren och 50 liter på vänstra...

Haha, känner igen dom symptomen. Går söligt som fan vid full tank, sen kör den dragrace ned till nästan reserven sen kan den ligga där några dagar lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 februari 2012
#107
dom som kör volvo å klagar över förbrukningn har antingen en sönderkörd bil som aldrig blivit servad å har bromsar som ligger på, fel hjulvinklar osv....  eller så kan dom inte köra bil......

Min 940 turbo som de satt massa lullulll på körde jag med 225/40/18 däck å hyffsatt vass körning, tippar medelfart på 90, då drog den 0.85...... rullat över 26000mil...
min gamla 740 gle 36000mil med mekaniska sprutet å 136hk spisen drog väldigt sällan över 1 liter milen... de var förövrigt min förstabil....

Min skoda felicia till å från jobbet åka, 0.7-0.8.....


48 Inlägg
8 februari 2012
#108
min gammla 245 med b23A förgasarmotor drar 1.2- 1.3 nästan bara landsväg.

volvo 240 -88
volvo 245 -84 "etanolbil"

671 Inlägg
9 februari 2012
#109
Xuri skrev:
dom som kör volvo å klagar över förbrukningn har antingen en sönderkörd bil som aldrig blivit servad å har bromsar som ligger på, fel hjulvinklar osv....  eller så kan dom inte köra bil......

Min 940 turbo som de satt massa lullulll på körde jag med 225/40/18 däck å hyffsatt vass körning, tippar medelfart på 90, då drog den 0.85...... rullat över 26000mil...
min gamla 740 gle 36000mil med mekaniska sprutet å 136hk spisen drog väldigt sällan över 1 liter milen... de var förövrigt min förstabil....

Min skoda felicia till å från jobbet åka, 0.7-0.8.....

Jag älskar volvo och försöker inte förvränga min snittförbrukning den är hög så är det och det har jag accepterat. Ok om man kör lugnt kommer jag säkert ner i 0,9lit mil men så fort jag rör gasen så drar den 1,2-2,5lit milen på landsväg. Min självmappade 940ltt-isbil drog faktiskt ungefärligt bara 3,5 lit milen på isen i helgen. Nyrenoverad balanserad motor med putsad topp...
Den drog detsamma som en 940 136hk sugmotor. Så som någon skrev tidigare i tråden så har volvo en fet grundmapp. Kommer ihåg när jag trimmade med vikingchip och körde det mot bredbandslambda,, oj vad snålt det gick bytte tll en annan styrbox med originalchip och nu så räckte soppan. Min gamla Alpina B7 drog 1,6 -1,8 lit milen absolut hela tiden,, klart skum bil.  Eller var det mannen som mappade den i bänk som mappade lite skumt.

Körde en Focus TDCi i tjänsten på 90 hk och fick den o dra 1,35 enligt dess egen display under färden.
Det var full gas från Nordfrankrike till Nurburgring för väl framme och ett par varv senare landa vi på 9:41 BTG..
Det var många tankstopp denna dag...
Allt drar soppa om man gasar SÅ ÄR DET och kör man lugnt så drar det mindre, mer effekt kräver mer soppa sådana är naturlagarna och har man mkt effekt o samtidigt utnyttjar den så drar det mer. Sedan påverkar utformingen av förbränningsutrymmet sprutets funktioner en del såklart. Men glöm inte bort att man körde tior på 80talet med förgasarturbos och det fanns snåla slöa förgasarbilar då också...
NATURLAGARNA KVARSTÅR

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 februari 2012
#110
endorfinslaven skrev:
Xuri skrev:
dom som kör volvo å klagar över förbrukningn har antingen en sönderkörd bil som aldrig blivit servad å har bromsar som ligger på, fel hjulvinklar osv....  eller så kan dom inte köra bil......

Min 940 turbo som de satt massa lullulll på körde jag med 225/40/18 däck å hyffsatt vass körning, tippar medelfart på 90, då drog den 0.85...... rullat över 26000mil...
min gamla 740 gle 36000mil med mekaniska sprutet å 136hk spisen drog väldigt sällan över 1 liter milen... de var förövrigt min förstabil....

Min skoda felicia till å från jobbet åka, 0.7-0.8.....

Jag älskar volvo och försöker inte förvränga min snittförbrukning den är hög så är det och det har jag accepterat. Ok om man kör lugnt kommer jag säkert ner i 0,9lit mil men så fort jag rör gasen så drar den 1,2-2,5lit milen på landsväg. Min självmappade 940ltt-isbil drog faktiskt ungefärligt bara 3,5 lit milen på isen i helgen. Nyrenoverad balanserad motor med putsad topp...
Den drog detsamma som en 940 136hk sugmotor. Så som någon skrev tidigare i tråden så har volvo en fet grundmapp. Kommer ihåg när jag trimmade med vikingchip och körde det mot bredbandslambda,, oj vad snålt det gick bytte tll en annan styrbox med originalchip och nu så räckte soppan. Min gamla Alpina B7 drog 1,6 -1,8 lit milen absolut hela tiden,, klart skum bil.  Eller var det mannen som mappade den i bänk som mappade lite skumt.

Körde en Focus TDCi i tjänsten på 90 hk och fick den o dra 1,35 enligt dess egen display under färden.
Det var full gas från Nordfrankrike till Nurburgring för väl framme och ett par varv senare landa vi på 9:41 BTG..
Det var många tankstopp denna dag...
Allt drar soppa om man gasar SÅ ÄR DET och kör man lugnt så drar det mindre, mer effekt kräver mer soppa sådana är naturlagarna och har man mkt effekt o samtidigt utnyttjar den så drar det mer. Sedan påverkar utformingen av förbränningsutrymmet sprutets funktioner en del såklart. Men glöm inte bort att man körde tior på 80talet med förgasarturbos och det fanns snåla slöa förgasarbilar då också...
NATURLAGARNA KVARSTÅR

har fortfarande svårt att förstå vad ni gör för att bilarna ska dricak så jävulskt...
Min kärra är inte spec mappad låglast å lämnar rätt bra med kräm men dricker ändå inte mycke mer än typ 2-2.5 liter milen vid spekkörning på snö...


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
9 februari 2012
#111
Xuri skrev:
endorfinslaven skrev:
Xuri skrev:
dom som kör volvo å klagar över förbrukningn har antingen en sönderkörd bil som aldrig blivit servad å har bromsar som ligger på, fel hjulvinklar osv....  eller så kan dom inte köra bil......

Min 940 turbo som de satt massa lullulll på körde jag med 225/40/18 däck å hyffsatt vass körning, tippar medelfart på 90, då drog den 0.85...... rullat över 26000mil...
min gamla 740 gle 36000mil med mekaniska sprutet å 136hk spisen drog väldigt sällan över 1 liter milen... de var förövrigt min förstabil....

Min skoda felicia till å från jobbet åka, 0.7-0.8.....

Jag älskar volvo och försöker inte förvränga min snittförbrukning den är hög så är det och det har jag accepterat. Ok om man kör lugnt kommer jag säkert ner i 0,9lit mil men så fort jag rör gasen så drar den 1,2-2,5lit milen på landsväg. Min självmappade 940ltt-isbil drog faktiskt ungefärligt bara 3,5 lit milen på isen i helgen. Nyrenoverad balanserad motor med putsad topp...
Den drog detsamma som en 940 136hk sugmotor. Så som någon skrev tidigare i tråden så har volvo en fet grundmapp. Kommer ihåg när jag trimmade med vikingchip och körde det mot bredbandslambda,, oj vad snålt det gick bytte tll en annan styrbox med originalchip och nu så räckte soppan. Min gamla Alpina B7 drog 1,6 -1,8 lit milen absolut hela tiden,, klart skum bil.  Eller var det mannen som mappade den i bänk som mappade lite skumt.

Körde en Focus TDCi i tjänsten på 90 hk och fick den o dra 1,35 enligt dess egen display under färden.
Det var full gas från Nordfrankrike till Nurburgring för väl framme och ett par varv senare landa vi på 9:41 BTG..
Det var många tankstopp denna dag...
Allt drar soppa om man gasar SÅ ÄR DET och kör man lugnt så drar det mindre, mer effekt kräver mer soppa sådana är naturlagarna och har man mkt effekt o samtidigt utnyttjar den så drar det mer. Sedan påverkar utformingen av förbränningsutrymmet sprutets funktioner en del såklart. Men glöm inte bort att man körde tior på 80talet med förgasarturbos och det fanns snåla slöa förgasarbilar då också...
NATURLAGARNA KVARSTÅR

har fortfarande svårt att förstå vad ni gör för att bilarna ska dricak så jävulskt...
Min kärra är inte spec mappad låglast å lämnar rätt bra med kräm men dricker ändå inte mycke mer än typ 2-2.5 liter milen vid spekkörning på snö...

varvstoppet istället för att lägga i nästa växel? smile

tror inte jag är över 1.5liter milen på min 740  blandad hårdkörning den är förvisso orginal så när som något skit chip i bränsleboxen och tändningsboxen och 1.2bars ladd eller nått sånt

men då är det säkert 20-30kallstarter på en tank och sen istort sätt fullt ös

Kör fort så hinner inget hända...

695 Inlägg
9 februari 2012
#112
Ja jävlar, dessa volvobilar, min 855 10V -95 snittar 1.1-1.4l/mil, kanske lite till beroende på väderlek. Forden däremot ligger alltid på 0.68l/mil. Men jag kör hellre volvon, alla dar i veckan, bättre komfort, trevligare körmiljö och, plockade ett vildsvin i förrgår och de enda som gick sönder är nummerplåt och plasten under motorn släppte, hade de varit forden hade jag nog haft lite större bekymmer tror jag då de gick rätt fort..
Senast redigerat av nesum (9 februari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

4 637 Inlägg
9 februari 2012
#113
Pim_Pim skrev:
Navkapsel skrev:
740 GLT 16V är väldigt mkt törstigare än GL B230F. Antagligen pga mkt mer effekt.

t o m Turbon är snålare än GLT.

Kan tyvärr inte hålla med dig.

Både enligt de jag känner och enligt alla faktalistor. Men finns säkert undantag.
Senast redigerat av Navkapsel (9 februari 2012)

4 637 Inlägg
9 februari 2012
#114
robinmoppe skrev:
min gammla 245 med b23A förgasarmotor drar 1.2- 1.3 nästan bara landsväg.

Min 244 B21A 4vxl vill ha mer än så.
Lämnade dock in den för nogrann förgasarrenoovering och rengöring hos Skobes (Tranås) och de pengarna sparade jag in typ direkt tack vare minskad förbrukning. De bytte även sådant jag själv inte tänkt på i förgasaren men även en EGR-ventil var tydligen dålig...
Har inte mätt förbrukning efter renovering mer än att bensinen räckr sjukt mkt längre. (Runt 0,85 nu landsväg vild gissning men absolut inget jag är säker på, får helt enkelt mäta någon dag i sommar.)
Senast redigerat av Navkapsel (9 februari 2012)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 februari 2012
#115
Navkapsel skrev:
Ex. 740 GL B230F dricker 0,88l/mil (lika mkt som en modern V70 2005) vilket inte är farligt med tanke på ålder, vikt och storlek. Och tänker man på bilarnas form och motorns rejäla men gammaldags konstruktion är det fantastiskt att de inte dricker mer.

Min för sin tid rätt moderna och strömlinjeformade Sierra drack nog 0,8 trots mkt mindre lättare och krockfarligare bil och mindre effekt än 740. Opel Omega som är modernare och på alla sätt sämre är dessutom mkt törstigare än 740!

Min Corolla dricker 0,7 men är en minimal bil av äggskal och mkt modernare motor.

Jag vill inte kalla 740 törstig. Dessutom finns det säkert ett 10-tal trådar om detta...

740ins "törstiga" motor har man igen på många andra sätt så det är en billig bil i det hela...

Har aldrig varit med om en Omega som druckit mer bensin än en 740.. lol
Senast redigerat av Opelmadness (9 februari 2012)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

3 354 Inlägg
9 februari 2012
#116
robinmoppe skrev:
min gammla 245 med b23A förgasarmotor drar 1.2- 1.3 nästan bara landsväg.

ligger på liknande med min. 0,9-1,2 beroende på sträckor och årstid.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 februari 2012
#117
Navkapsel skrev:
Opelmadness skrev:
Navkapsel skrev:
Ex. 740 GL B230F dricker 0,88l/mil (lika mkt som en modern V70 2005) vilket inte är farligt med tanke på ålder, vikt och storlek. Och tänker man på bilarnas form och motorns rejäla men gammaldags konstruktion är det fantastiskt att de inte dricker mer.

Min för sin tid rätt moderna och strömlinjeformade Sierra drack nog 0,8 trots mkt mindre lättare och krockfarligare bil och mindre effekt än 740. Opel Omega som är modernare och på alla sätt sämre är dessutom mkt törstigare än 740!

Min Corolla dricker 0,7 men är en minimal bil av äggskal och mkt modernare motor.

Jag vill inte kalla 740 törstig. Dessutom finns det säkert ett 10-tal trådar om detta...

740ins "törstiga" motor har man igen på många andra sätt så det är en billig bil i det hela...

Har aldrig varit med om en Omega som druckit mer bensin än en 740.. lol

Jag går mest efter fakta på den senaste Omegagenerationen och då ska de dricka betydligt mer än 740 GL.

Men ja...  roll Jämför med samma årsmodeller istället, skapligt mycket mer rättvist.
t.ex 1988.
Senast redigerat av Opelmadness (9 februari 2012)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 637 Inlägg
9 februari 2012
#118
Opelmadness skrev:
Navkapsel skrev:
Opelmadness skrev:

Har aldrig varit med om en Omega som druckit mer bensin än en 740.. lol

Jag går mest efter fakta på den senaste Omegagenerationen och då ska de dricka betydligt mer än 740 GL.

Men ja...  roll Jämför med samma årsmodeller istället, skapligt mycket mer rättvist.
t.ex 1988.

Jo, det har du rätt i.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 februari 2012
#119
Navkapsel skrev:
Opelmadness skrev:
Navkapsel skrev:

Jag går mest efter fakta på den senaste Omegagenerationen och då ska de dricka betydligt mer än 740 GL.

Men ja...  roll Jämför med samma årsmodeller istället, skapligt mycket mer rättvist.
t.ex 1988.

Jo, det har du rätt i.

Letade just runt efter förbrukningen på -89 i Omega i en instruktionsbok jag hade i hyllan, står ingenting. Men jag minns den bilen som snål.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Elektriker
718 Inlägg
9 februari 2012
#120
endorfinslaven skrev:
Thunderbird88 skrev:
endorfinslaven skrev:
Hade en BMW E28a med stora sexan för en herrans massa år sedan...
Låg och rejsade mot en Merca från jönköping och norrut vi hade precis tankat när leken började och höll på en 10 mil. Av intresse till bränsleförbrukningen så tankade vi efter nästan prick 10 mil.
Snittet blev 0,82 lit mil och då hade jag legat på fulla varv på 4an mestadels och då o då låtit motorn vila genom att lägga i 5an som den inte orkade hålla farten på. Så vi låg mellan 180-215 på sträckan.
Ps
På slutet av sträckan började oljelampan lysa men när jag checkade oljenivån så var den OK.... ?
Den gick nog rätt varmt och snålt på soppa därav tröttheten och oljekollaps...


Snålasta jag kört en RWD volvo var vid extremt lugn landsvägskörning i en importvolvo från italien.
2 liters turbofyra med 16v topp o de blev 0,78 lit mil
Den bilen drog 2,5 lit mil vid iskörning gentemot mina 8ventilare som dragit 4 lit mil.

Säker på att du inte använde fel matematik?
Att du tog liter/sträcka och inte sträcka/liter (eller hur fan det nu ska vara, glömt bort) big_smile

Men snälla om du tycker det är svårt o räkna på bensinförbrukning så borde du inte vädra dina åsikter.
Läs vad jag skrev och TÄNK !
Snålt inställd vilka problem uppstår då ?
Vilka siffror tycker du är konstiga

Inte för att tror dig eller så, men du låg alltså och körde 180-215km/h i 10mil med en BMW 6a och den drog då 0.82L/mil?
Måste ju ha drage typ 0.4 vid vanlig körning?

Edit: nog för att den kan ha gått snålt, men 200blås! Det går abnormt tungt i dom hastigheterna, det gäller verkligen att bilen utnyttjar minsta lilla milliliter bärnsle då känns de som.
Senast redigerat av monno (9 februari 2012)

Som att kasta vatten i sjön.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök