Xuri skrev:
dom som kör volvo å klagar över förbrukningn har antingen en sönderkörd bil som aldrig blivit servad å har bromsar som ligger på, fel hjulvinklar osv.... eller så kan dom inte köra bil......
Min 940 turbo som de satt massa lullulll på körde jag med 225/40/18 däck å hyffsatt vass körning, tippar medelfart på 90, då drog den 0.85...... rullat över 26000mil...
min gamla 740 gle 36000mil med mekaniska sprutet å 136hk spisen drog väldigt sällan över 1 liter milen... de var förövrigt min förstabil....
Min skoda felicia till å från jobbet åka, 0.7-0.8.....
Jag älskar volvo och försöker inte förvränga min snittförbrukning den är hög så är det och det har jag accepterat. Ok om man kör lugnt kommer jag säkert ner i 0,9lit mil men så fort jag rör gasen så drar den 1,2-2,5lit milen på landsväg. Min självmappade 940ltt-isbil drog faktiskt ungefärligt bara 3,5 lit milen på isen i helgen. Nyrenoverad balanserad motor med putsad topp...
Den drog detsamma som en 940 136hk sugmotor. Så som någon skrev tidigare i tråden så har volvo en fet grundmapp. Kommer ihåg när jag trimmade med vikingchip och körde det mot bredbandslambda,, oj vad snålt det gick bytte tll en annan styrbox med originalchip och nu så räckte soppan. Min gamla Alpina B7 drog 1,6 -1,8 lit milen absolut hela tiden,, klart skum bil. Eller var det mannen som mappade den i bänk som mappade lite skumt.
Körde en Focus TDCi i tjänsten på 90 hk och fick den o dra 1,35 enligt dess egen display under färden.
Det var full gas från Nordfrankrike till Nurburgring för väl framme och ett par varv senare landa vi på 9:41 BTG..
Det var många tankstopp denna dag...
Allt drar soppa om man gasar SÅ ÄR DET och kör man lugnt så drar det mindre, mer effekt kräver mer soppa sådana är naturlagarna och har man mkt effekt o samtidigt utnyttjar den så drar det mer. Sedan påverkar utformingen av förbränningsutrymmet sprutets funktioner en del såklart. Men glöm inte bort att man körde tior på 80talet med förgasarturbos och det fanns snåla slöa förgasarbilar då också...
NATURLAGARNA KVARSTÅR