BMW 3-serie till 20-åring?

FiLLZor
8 februari 2012 · 73 Inlägg

Tja

Har haft körkort i två år nu och känner att det är dags att köpa min "förstabil"
har kört ganska mycket med pappas Peugeot 207 rc, som jag gillar, den känns pigg och är ganska rolig att köra.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för bmw och vill då ha något ganska likvärt prestandan i 207ans rc.
Budget-taket har jag satt på ca 65 000.
Tittade först mycket på bmw 330, men insåg att för det priset så har de gått ganska långt, över 20k mil.
Så just nu är det 328/325/323 som gäller, som jag förstått så är 328an den som är roligast att köra av dem, kommer jag bli besviken om jag köper en 325a eller rent av en 323a?

Här är två 323or som jag gillar: http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … 15&w=2 http://www.blocket.se/angelholm/Bmw_323 … amp;last=1

Det kommer inte in så mycket annonser just nu och orkar inte vänta allt för länge på den rätta 328an..

Vill ha: Manuell låda, E46 chassiet, sv-såld, helst coupé

Senast redigerat av FiLLZor (8 februari 2012)

slowSwede
8 februari 2012 · 223 Inlägg

Ur det urvalet tror jag du blir nöjd oavsett.
Såklart är det roligare att köra ju mera flås det finns i motorn, men kolla priserna på försäkring då de kan variera.
Bil nr 2 verkar inte ha originalmattorna, fast det behöver ju inte betyda något.

Hade jag varit dig hade jag tagit det lugnt och väntat på bilen du verkligen vill ha, en 328. Magkänslan skall man lyssna på när man köper grejor, om man samtidigt låtit magen konferera med huvudet!

BMW 335 (2007)
Nisse1
8 februari 2012 · 175 Inlägg

Imo är det roligare karaktär i 325 än 328, men 328an har ett riktigt skönt bottendrag. Inga problem att ligga i 25 km/h på 5an.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2012 · 13 824 Inlägg

e39 540 med 6vxl låda om du gillar en bil med lite mos smile och helt klart den snyggaste 5serie som finns

dock oavsätt bmw modell tror jag du kommer sakna smidigheten från peggan

det är stor skillnad på en större bmw och en liten smidig pegga

även om bmw kan vara snabbare på pappret så tror jag peggan känns sportigare
smile

man ska inte skrota ideer med små bilar för dom är så mycket skojigare att köra
om man föredrar något sånt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FiLLZor
8 februari 2012 · 73 Inlägg

Nisse1 skrev:
Imo är det roligare karaktär i 325 än 328, men 328an har ett riktigt skönt bottendrag. Inga problem att ligga i 25 km/h på 5an.

Låter ju galet yikes kan du beskriva vad det är som är roligare med 325an?


e39 540 med 6vxl låda om du gillar en bil med lite mos  och helt klart den snyggaste 5serie som finns

dock oavsätt bmw modell tror jag du kommer sakna smidigheten från peggan

det är stor skillnad på en större bmw och en liten smidig pegga

även om bmw kan vara snabbare på pappret så tror jag peggan känns sportigare


man ska inte skrota ideer med små bilar för dom är så mycket skojigare att köra
om man föredrar något sånt

Ja fast någon 5-serie blir det inte. 3-serien är väl inte särskilt stor?

Noxxer
8 februari 2012 · 1 482 Inlägg

Måste dock påpeka att jag inte anser 20k mil som långt i en nyare BMW. 35 000+ då börjar vi snacka långt.
Motorerna är grymt slitstarka om dom är välservade.

Skulle köpt en 330 ändå.

BLT Service
Theracords Music Label
Rquired Allmänt envis
8 februari 2012 · 12 512 Inlägg

FiLLZor skrev:

Nisse1 skrev:
Imo är det roligare karaktär i 325 än 328, men 328an har ett riktigt skönt bottendrag. Inga problem att ligga i 25 km/h på 5an.

Låter ju galet yikes kan du beskriva vad det är som är roligare med 325an?

325i är mer varvvillig än 328i, den förstnämnda drar mer än gärna hela vägen till varvstoppet medan det inte händer särskilt mycket över 5000rpm på 328i utan den har kraften på lägre varv. I det här fallet har en 325i E46 dessutom den nyare M54-motorn så skillnaden blir inte så stor, 325i är lite roligare men 328i är bekvämare och starkare till vardags. Fördelen med 328i och M52B28 är att den är strypt, byt insuget och du har genast betydligt mer effekt än original och exakt samma varvvilliga karaktär som en 325i har.

Jämför man istället som kuriosa en 325i E36 och en 328i E36 vinner 28i på alla plan, markant snabbare och snålare original och vill man istället åt den varvvilliga karaktären skruvar man dit ett insug från M50B25.

Personligen tycker jag dock att 330i slår bägge två med hästlängder, den är ett enormt krut i den motorn och den är helt enkelt i en klass för sig. Personligen tycker jag inte att en 3-serie är klumpig så att det märks jämfört med en liten Peugeot: Men är det en liten lätt busbil du vill ha finns 325i Compact som matchar 207RC mycket bättre än den ordinarie 3-serie!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 februari 2012 · 10 427 Inlägg

Köp en 323 om du hittar en vettig, de har mer maxeffekt i verkligheten (~185hk) än vad som angetts (till skillnad mot 328, 325 och 330) så det där "170hk" är inte så mycket att hänga upp sig på.

Inga problem att glida runt med en 323 på femman i låga hastigheter heller, dubbel-Vanos fixar biffen wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 februari 2012 · 13 824 Inlägg

Noxxer skrev:
Måste dock påpeka att jag inte anser 20k mil som långt i en nyare BMW. 35 000+ då börjar vi snacka långt.
Motorerna är grymt slitstarka om dom är välservade.

Skulle köpt en 330 ändå.

instämmer en modern motor fixar mer än så om den är servad som den ska vara
oavsätt bilmärke

visst att vissa saker blivit slitna men frågan är om inte en 20Kmilad 330 är i bättre skick än en som rullat 5K från samma år smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FiLLZor
9 februari 2012 · 73 Inlägg

Rquired skrev:

FiLLZor skrev:

Nisse1 skrev:
Imo är det roligare karaktär i 325 än 328, men 328an har ett riktigt skönt bottendrag. Inga problem att ligga i 25 km/h på 5an.

Låter ju galet yikes kan du beskriva vad det är som är roligare med 325an?

325i är mer varvvillig än 328i, den förstnämnda drar mer än gärna hela vägen till varvstoppet medan det inte händer särskilt mycket över 5000rpm på 328i utan den har kraften på lägre varv. I det här fallet har en 325i E46 dessutom den nyare M54-motorn så skillnaden blir inte så stor, 325i är lite roligare men 328i är bekvämare och starkare till vardags. Fördelen med 328i och M52B28 är att den är strypt, byt insuget och du har genast betydligt mer effekt än original och exakt samma varvvilliga karaktär som en 325i har.

Jämför man istället som kuriosa en 325i E36 och en 328i E36 vinner 28i på alla plan, markant snabbare och snålare original och vill man istället åt den varvvilliga karaktären skruvar man dit ett insug från M50B25.

Personligen tycker jag dock att 330i slår bägge två med hästlängder, den är ett enormt krut i den motorn och den är helt enkelt i en klass för sig. Personligen tycker jag inte att en 3-serie är klumpig så att det märks jämfört med en liten Peugeot: Men är det en liten lätt busbil du vill ha finns 325i Compact som matchar 207RC mycket bättre än den ordinarie 3-serie!

Okej, frågan är om man bör ha enormt mycket krut i sin förstabil egentligen då? tongue Compact modellerna gillar jag inte, och den behöver inte matcha 207an egentligen, tänkte mer på prestandan, 0-100 o sånt.

http://www.blocket.se/lund/BMW_330i_Sed … 21&w=3 Här är visserliggen en ganska billig 330 som gått 19k mil, men den ser ganska sliten o skitt ut? har mailat annonsören för ett par veckor sedan om fler bilder, men inget svar..

Senast redigerat av FiLLZor (9 februari 2012)

FiLLZor
9 februari 2012 · 73 Inlägg

steifan skrev:
Köp en 323 om du hittar en vettig, de har mer maxeffekt i verkligheten (~185hk) än vad som angetts (till skillnad mot 328, 325 och 330) så det där "170hk" är inte så mycket att hänga upp sig på.

Inga problem att glida runt med en 323 på femman i låga hastigheter heller, dubbel-Vanos fixar biffen wink

Aha, varför anger man på det viset? :S Hur pass mycket prestanda förlorar man om man väljer 323 ist för 325/328 då?

Vad är dubbel-vanos?

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 februari 2012 · 10 427 Inlägg

FiLLZor skrev:

steifan skrev:
Köp en 323 om du hittar en vettig, de har mer maxeffekt i verkligheten (~185hk) än vad som angetts (till skillnad mot 328, 325 och 330) så det där "170hk" är inte så mycket att hänga upp sig på.

Inga problem att glida runt med en 323 på femman i låga hastigheter heller, dubbel-Vanos fixar biffen wink

Aha, varför anger man på det viset? :S Hur pass mycket prestanda förlorar man om man väljer 323 ist för 325/328 då?

Vad är dubbel-vanos?

Jadu.. kanske för att motivera att en 328 Ci kostade 60 000 mer än en 323 Ci i nypris wink
En 323 har 2,5l motor för övrigt, lika som efterföljande 325 (men 325 har "bättre" avgassystem osv)

Edit: Men 323 är iofs är en budgetvariant av 328 med lite mindre bromsskivor, annan förmodligen klenare växellåda osv

Dubbel VANOS är variabel styrning av båda kamaxlarna. Man får alltså en starkare bil på lägre varv men har samtidigt möjlighet till bra skjuts på högre varv. Med nackdelen att motorerna oftast blir tråkigare wink (obs smaksak)
Sitter på 323 och 328 med M52TU-motorn (+320 givetvis) samt alla M54 och framåt.

Jämförelser från motortidningstester:

323i vs 325 Ci:
http://www.zeperfs.com/duel2770-2370.htm

323i vs 328i:
http://www.zeperfs.com/duel2770-2011.htm

323i vs 330i:
http://www.zeperfs.com/duel2770-93.htm

Senast redigerat av steifan (9 februari 2012)

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
FiLLZor
11 februari 2012 · 73 Inlägg

steifan skrev:

FiLLZor skrev:

steifan skrev:
Köp en 323 om du hittar en vettig, de har mer maxeffekt i verkligheten (~185hk) än vad som angetts (till skillnad mot 328, 325 och 330) så det där "170hk" är inte så mycket att hänga upp sig på.

Inga problem att glida runt med en 323 på femman i låga hastigheter heller, dubbel-Vanos fixar biffen wink

Aha, varför anger man på det viset? :S Hur pass mycket prestanda förlorar man om man väljer 323 ist för 325/328 då?

Vad är dubbel-vanos?

Jadu.. kanske för att motivera att en 328 Ci kostade 60 000 mer än en 323 Ci i nypris wink
En 323 har 2,5l motor för övrigt, lika som efterföljande 325 (men 325 har "bättre" avgassystem osv)

Edit: Men 323 är iofs är en budgetvariant av 328 med lite mindre bromsskivor, annan förmodligen klenare växellåda osv

Dubbel VANOS är variabel styrning av båda kamaxlarna. Man får alltså en starkare bil på lägre varv men har samtidigt möjlighet till bra skjuts på högre varv. Med nackdelen att motorerna oftast blir tråkigare wink (obs smaksak)
Sitter på 323 och 328 med M52TU-motorn (+320 givetvis) samt alla M54 och framåt.

Jämförelser från motortidningstester:

323i vs 325 Ci:
http://www.zeperfs.com/duel2770-2370.htm

323i vs 328i:
http://www.zeperfs.com/duel2770-2011.htm

323i vs 330i:
http://www.zeperfs.com/duel2770-93.htm

Får väl helt enkelt åka och provköra en 323 och se vad jag tycker..
Fin 323 du har!

Senast redigerat av FiLLZor (11 februari 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 februari 2012 · 10 427 Inlägg

FiLLZor skrev:
Får väl helt enkelt åka och provköra en 323 och se vad jag tycker..
Fin 323 du har!

Det är nog bäst smile Själv har jag bara kört 330Ci och 323Ci än så länge, men vore skoj
att testa flera! Tackar!


Denna kan vara intressant i sammanhanget, (trimmad) 323:a och en 330 som drar på fullt i några sekunder
bredvid varandra:

FiLLZor
11 februari 2012 · 73 Inlägg

steifan skrev:

FiLLZor skrev:
Får väl helt enkelt åka och provköra en 323 och se vad jag tycker..
Fin 323 du har!

Det är nog bäst smile Själv har jag bara kört 330Ci och 323Ci än så länge, men vore skoj
att testa flera! Tackar!


Denna kan vara intressant i sammanhanget, (trimmad) 323:a och en 330 som drar på fullt i några sekunder
bredvid varandra:

Ang. denna: http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … 15&w=2 som jag länkade innan, verkar den ok? Känns ändå mycket med 17 000 mil?

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 februari 2012 · 10 427 Inlägg

FiLLZor skrev:
Ang. denna: http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … 15&w=2 som jag länkade innan, verkar den ok? Känns ändå mycket med 17 000 mil?

Priset verkar helt ok smile Ser ut att vara fräsch och ha "rätt" utrustning! Bättre än min! (Inga sportstolar sad)

Min har ju rullat 16k ganska precis, tidigare ägare fick byta en del grejer innan 16k mil:
Bakfjädrar (brustna), dörrhandtag båda sidor (trasiga), båda hjullagren bak, ev bytt en del av bromsrören bak (rost), och båda bromsslangarna fram pga skador (kan ses som slitdel), samt renovering av AC (händer förr eller senare).

Själv har jag fått byta insugsbälg och någon del av vevhusventilationen (gjordes samtidigt som en service) och ska byta framskärmar (rost!), åtgärda diverse rost som krüper i dörrar och skärmkanter bak (bakluckan helt felfri!), byta länkarmar fram, stötdämpare runt om, fjädrar fram, bussningar osv osv. Chassigrejerna kanske inte är kritiska men tror det mesta är rätt så slitet vid det här laget. Det enda som är bytt chassimässigt sedan ny är bakre länkarmsbussningarna fram (2004 på garanti) samt fjädrarna bak.

Bör tilläggas att min bil är vinterkörd sedan ny (levererad 19991223) och kanske är
lämpligt att köpa en E46:a som varit sommarkörd om man vill att karossen ska se skaplig ut längre wink

Senast redigerat av steifan (11 februari 2012)

Spelis
12 februari 2012 · 1 926 Inlägg

Min 323Ci e46 hade gått 24000+ mil och gick felfritt i motor och låda. Dock började den rosta på dörrar och baklucka..

Men den var underbar att köra, saknar den som fan smile

Rising_sun
14 februari 2012 · 42 Inlägg

jag kollade upp den bmw:n som du linka. som har gått 17k mill. den har också haft 10 ägare. bättre att köpa en som har haft mindre ägare och fler mil.  gjorde ett likadant inlägg om att köpa en 3-serie coupe. har läst begangnads guiden på autopower och har snackat rundor lite.  kolla upp begangnads guiden du med så vet du va du ska kolla eftr när du är där. men jag skulle inte tagit nån av dom. den andra har haft 6 ägare. vilket inte är så farligt. men igen du vet inte hur de har skött bilen. vet nog inte nuvarande ägare heller. men jag ska tillägga att jag också letar en likadan. minst 320. men helst en 325 , 328 ,330. de finnns många fina 3 serie coupéer i göteborg. vad är din budget?

Senast redigerat av Croozy (14 februari 2012)

Rising_sun
14 februari 2012 · 42 Inlägg

joo de e sant, kom o tänka på de med. men är det registrerat så man kan se de ?

Rock-Star
14 februari 2012 · 2 982 Inlägg

ja tror att du kommer vilja ha mer JUICE från motorn. speciellt om du är intresserad av CI modellen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang