I mars 2011 köpte jag min E46 M3:a, har alltid tyckt om BMW och har under åren haft flera stycken. Allt från 318, 328, E36 M3 och nu min drömbil, E46 M3
När jag köpte min bil hade jag en vision om hur den skulle se ut, och vad jag ville göra med den. Jag började med att köpa fälgar, kolfiber detaljer, mattsvarta gälar och mattsvarta njurar.
Efter det kände jag att det saknades någonting, och bestämde därför mig för att foliera bilen. Jag funderade länge, och kom på att M3 E46 passar sjukt bra i vitt. Ville inte heller ha någonting som alla andra hade, och då föll valet på en mattvit foliering, med mattsvart tak och backspeglar.
Sommaren gick, körde väldigt mycket med bilen, på träffar ute på race osv. Började känna att effekten inte riktigt räckte till, och det kändes verkligen som att bilen saknade ett par hundra hästar. Funderingarna började i mitt huvud... Jag vill ju använda bilen på gatan, köra bana, lite race, samtidigt som jag vill behålla den roliga karaktären på motorn. Turbo gick bort till fördel för kompressor då jag anser att M3:an verkligen kommer tillrätta med ett kompressorkit!
Valet föll på ESS VT2-550, bra komponenter och ett välbeprövat koncept. Har läst mycket, och kommit underfund med att extra kylning inte är så dumt att ha i kombination med kompressorkitet.
Kom fram till att ett methanol / vatteninsprut kommer hjälpa till att kyla när bilen får gå riktigt hårt, samtidigt som det kommer bidra till lite extra effekt
Och lite extra effekt har ju ingen dött av
Jag beställde kompressorkitet från ESS i mitten på Januari, och fick för någon vecka sedan hem ett fint paket
Mettis sprutet kom nästan samtidigt som kompressorkitet, riktig julafton
Sedan börjades det med att montera loss saker på bilen. Databoxen skickas till ESS i Norge för att få en ny mapp som är optimerad för kompressorkitet.
Sedan var det dags att börja montera bort saker för att kunna montera kompressorkitet. Började med luftburk, insug, slangar runt om kring, cupeluftfilter och hållaren till den osv.
Det var allt för den här gången!
Kommer mecka på och försöka få klart detta så snart jag kan. Uppdaterar här så fort det hänt någonting i garaget