2074
Sök

Goddess - BMW M3 E46 Goes ESS Kompressor VT2-550

147 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#21
Då har det blivit ett litet pass i garaget igen smile

Fronten monterades bort, och intercoolern provmonterades för att kontrollera passformen. Vart riktigt bra tycker jag.

Måste dock sätta dit tryckrör och fronten för att se så att allting verkar passa sjysst och ser bra ut, men jag tror att det ska funka fint!


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160060/160060-c55138d7a46c3b1b9979c813aad87a90.jpg

Sen började vi förbereda för att montera kompressorn, fläktkåpa, fläkt, alla remmar och kringutrustning monterades bort.

Nästa steg är att flytta på servot, för att göra plats för kompressorn, sen åker den dit smile

Remspännaren var lite dålig, så en ny sån är beställd. Inväntar den, och tar sen nya tag och börjar montera nytt remhjul på veven, och sen också kompressorn smile


75 Inlägg
18 februari 2012
#22
Gillar starkt det nya utseendet på bilen, och ska bli kul att se vad det blir av motorn smile

Darkus
18 februari 2012
#23
Passa intercoolern rakt av i befintliga fästen Freja eller fick ni göra några fästen för den??

147 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#24
Vi fick fästen i kittet som passade rakt på befintliga håll.


82 Inlägg
18 februari 2012
#25
Coolt projekt som ska följas smile prem lagd så keep up the good work wink!

/Jesper

168 Inlägg
18 februari 2012
#26
Kommer följas, grymt projekt! smile

21 Inlägg
19 februari 2012
#27
Ser bra ut det där. :-)
Vart ska du placera nozzeln för mettisen?
Senast redigerat av Magnus_L (19 februari 2012)

159 Inlägg
20 februari 2012
#28
Häftigt projekt! prem lagd

German Engineering
9 083 Inlägg
20 februari 2012
#29
Det ser bra ut, Freja smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

147 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#30
Magnus_L skrev:
Ser bra ut det där. :-)
Vart ska du placera nozzeln för mettisen?

Den kommer sitta i tryckröret precis innan inguget är tanken.
Senast redigerat av Freja84 (25 februari 2012)


Livsnjutare
1 707 Inlägg
25 februari 2012
#31
Tänk på att methanolen/vattnet behöver en fri yta från nozzeln på ca 200mm för att det ska förångas ordentligt.

Borra in den i intercoolern istället.

5 Inlägg
25 februari 2012
#32
Riktigt fin bil, vit med svart tak är ju en underbar kombo på e46! Tycker du borde lacka intercoolern svart så den inte syns lika bra. Grym bil i övrigt! Perm lagd.

147 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#33
HereComesTrouble skrev:
Tänk på att methanolen/vattnet behöver en fri yta från nozzeln på ca 200mm för att det ska förångas ordentligt.

Borra in den i intercoolern istället.

Nozzeln behöver sitta 6-8" ifrån spjället. I mitt fall så har jag iofs individuella spjäll, men hur som helst så kommer den sitta i tryckröret en bit innan insuget (mer än 200mm) och utan problem hinnas att förångas korrekt.


147 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#34
I väntan på ett nytt hjul till spännaren för drivremmen kan jag ju visa lite annat som hänt under vintern smile

Original slutburken fick ge plats för en lite roligare lösning, närmare bestämt ett Supersprint lightweight racing.

Blev ett riktigt najs ljud, stor skillnad mot original, kommer låta gymt när kompressorn sitter på plats sen också! Plus i kanten är ju en ordentlig viktbesparing också, många bäckar små wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160060/160060-920ba14dc2042325a517e2aec0fa4e34.jpg

Har även testmonterat min "CSL" baklucka, och kommer snart lämna iväg den för att få den lackad. Blir en rejäl viktbesparing med den luckan, och en mycket snyggare look! Passar bra till "CSL" splittersen och diffusern jag redan har.

Kommer en ny uppdatering i veckan när det avklarats ett nytt pass i garaget.


618 Inlägg
27 februari 2012
#35
Supersprint låter grymt!
Sen skiljer det väl typ 30kg på de också..

Lycka till:)

147 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#36
Då har det blivit ett litet pass i garaget igen...

Den här gången hann vi med att flytta styrservobehållaren till sin nya plats lite längre upp i motorrummet.

Fästplattan för kompressorn sitter också på plats tillsammans med lite nya löphjul och även nya remhjul. Kompressorn monterades på plattan och passade riktigt bra faktiskt.

Nästa gång är det dags att montera dom nya spridarna, bränsletrycksregulatorn och börja passa in tryckrören från kompressorn till intercoolern, insugsrör med luftfilter och lite smått och gott!
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160060/160060-1a4e84e338fcc3c8d9fcaae50de702ca.jpg


Kompressorn på plats, så jävla najs!
.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160060/160060-80bd330458f6b82651f60bd649e4f251.jpg


55 Inlägg
1 mars 2012
#37
intressant projekt !! Är detta kitt anpassat för just e46 m3 ?

147 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#38
Itani skrev:
intressant projekt !! Är detta kitt anpassat för just e46 m3 ?

Japp detta kittet är anpassat enbart M3 E46


412 Inlägg
1 mars 2012
#39
Skönt att den är på plats! big_smile

En häst har en hästkraft! Eller..?!

snickare
612 Inlägg
2 mars 2012
#40
härligt att de går frammåt för dej smile nu när det går så bra för dej så kan du väl komma och hjälpa mig? (A) hehe
keep up the god work smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull


Sök