2895
Sök

Hjälp med Inkoppling av ljudet.

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-285db3b6379db276174297b6ccba6319.jpg
Här ser man jordkabel,strömkabel och rem kabel, det är kopplat rätt det vet jag.

/1989ts

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-7117b50807df0d6888e0ec323c1fdb69.jpg
Högtalarkablarna till baslådan har satt minus till vänster plus till höger. Är det rätt kopplat?

/1989ts

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-56da8dba550a6ef54a5b8ae0dd856bee.jpg
Kablarna som går till stereon samt remoute kabeln. Gul sitter på right (röd) svart sitter på left (vit) är det rätt?

/1989ts

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-15a840b236a0fde89cca98d50965331e.jpg
Kablarna från slutsteget ( högtalar kablarna) kabeln som sitter på svart är minus kabeln, den som sitter på rött är plus. Är detta rätt?

/1989ts

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Mina saker jag har är : Pioneer DEH2100-UB huvudenhet, Mutant Ascension 1 (slutsteg) Kicker DCVR12 ( 2*12 baslåda) 53mm2 kabel kit med 200A säkring.

kan det var så att det är för lite jord? För ström får jag för slutsteget lyser och remoute kontrollen lyser, men kommer ingen bas.

/1989ts

33 Inlägg
9 februari 2012
Vad står det på slutsteget där kablarna sitter?
Gnd/Ground = Jord
Rem/Remote = Kabeln som startar steget
+12v = Strömkabeln
Sen där högtalarkablarna ska sitta står det väl typ + och - bara.

Om steget startar och du inte får ljud till basarna beror det nog antingen på högtalar el lågnivåkablarna. Såvida inte någon protect lampa el dyligt lyser?
Senast redigerat av berren (9 februari 2012)

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
berren skrev:
Vad står det på slutsteget där kablarna sitter?

"Line in" har jag för mig sen bredvid "line out" sen "link in"

/1989ts

1 353 Inlägg
9 februari 2012
* är det rätt kopplat bak på stereon? lågnivån har inte hoppat loss?

* är det rätt på steget? använder du "Line IN" ?

* inställningar på stereon för lågnivån?

* inställningar på steget? "gain" "level" osv va de nu kan stå?

om steget lyser grönt och inte protect så ska de inte va några konstigheter.. har du provat och bryggkopplat istället för att bara använda en kanal? dvs ta + från "left" och - från "right"?

1 353 Inlägg
9 februari 2012
1989ts skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-285db3b6379db276174297b6ccba6319.jpg
Här ser man jordkabel,strömkabel och rem kabel, det är kopplat rätt det vet jag.

vad är de jag ser? tar du remote direkt från 12v? gör om gör rätt,
remote ska du ta från tex blå/vit kabel bak på stereon så att steget startar och stängs av tilsammans med stereon när du stänger av bilen..

eller är de bara bilden som är missvisande? tongue

2 024 Inlägg
9 februari 2012
Crille88 skrev:
har du provat och bryggkopplat istället för att bara använda en kanal? dvs ta + från "left" och - från "right"?

Det är ett monoblock så det är sak samma.

Funderar mer på att TS undrar om han har för lite jord.....detta är ett strömslukande steg, var är steget jordat och är jordpunkten renslipad?
Mät så det finns ordentlig spänning på terminalerna på steget.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 353 Inlägg
9 februari 2012
varför finns där 4 anslutningar till högtalare?
om han får steget till att lysa borde inte strömförsörjningen vara problemet utan snarare antingen signalen till steg eller vidare till lådan..

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Crille88 skrev:

om steget lyser grönt och inte protect så ska de inte va några konstigheter.. har du provat och bryggkopplat istället för att bara använda en kanal? dvs ta + från "left" och - från "right"?

Jag använder " Line In"

Inställningar på stereon har jag aldrig behövt ändra ....har haft monoblock steg innan med tidigare bas. Sen vet jag inte riktigt hur man gör det isf för har inte gjort det tidigare.

Inställningarna på steget har jag inte rört bara packat ur den ur kartong o kopplat in kablarna och slagit på on knappen på steget.

Steget lyser blått ( power) och protect lampan e släkt.

/1989ts

1 353 Inlägg
9 februari 2012
dags o börja fingra på steget och inte tangentbordet wink

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Crille88 skrev:
1989ts skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-285db3b6379db276174297b6ccba6319.jpg

vad är de jag ser? tar du remote direkt från 12v? gör om gör rätt,
remote ska du ta från tex blå/vit kabel bak på stereon så att steget startar och stängs av tilsammans med stereon när du stänger av bilen..

eller är de bara bilden som är missvisande? tongue

Reomute kabeln ( den lilla gula) går till stereon kopplat till en blå liten kabel.

/1989ts

33 Inlägg
9 februari 2012
Kolla så du inte har ändrat någon inställning på stereon.
Kolla så lågnivåkablarna sitter i riktigt.
Kolla så högtalarkablarna sitter riktigt.

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Crille88 skrev:
har du provat och bryggkopplat istället för att bara använda en kanal? dvs ta + från "left" och - från "right"?

Funderar mer på att TS undrar om han har för lite jord.....detta är ett strömslukande steg, var är steget jordat och är jordpunkten renslipad?

Jag har satt jordkabeln bredvid punken där bältet sitter dvs inte själva bulten vid bältet för där var skruven för tjock utan det satt en tidigare jordsladd en bit ifrån med en liten skruv, där satt jag jorden. Nej jag har inte slipat, kanske borde kolla det. har inte tillgång till att mäta just nu då jag själv inte har något verktyg till detta.

/1989ts

2 024 Inlägg
9 februari 2012
1989ts skrev:
Crille88 skrev:

Jag använder " Line In"

Inställningar på stereon har jag aldrig behövt ändra ....har haft monoblock steg innan med tidigare bas. Sen vet jag inte riktigt hur man gör det isf för har inte gjort det tidigare.

Inställningarna på steget har jag inte rört bara packat ur den ur kartong o kopplat in kablarna och slagit på on knappen på steget.

Vilken on knapp menar du? Till filtret?
Provat att ställa upp level/gain lite?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
berren skrev:
Kolla så du inte har ändrat någon inställning på stereon.
Kolla så lågnivåkablarna sitter i riktigt.
Kolla så högtalarkablarna sitter riktigt.

Trycker jag på själva volym knappen på stereon kommer " Audio" och Funktion" upp, på audio kan man välja EQ, etc och sånt, inne på function har jag inte kollat så mkt.

Alla Kablar sitter riktigt, dock kan RCA kablen var klämd då jag inte kollat detta till 100%.
Senast redigerat av 1989ts (9 februari 2012)

/1989ts

2 024 Inlägg
9 februari 2012
1989ts skrev:
Expoze skrev:
Crille88 skrev:

Jag har satt jordkabeln bredvid punken där bältet sitter dvs inte själva bulten vid bältet för där var skruven för tjock utan det satt en tidigare jordsladd en bit ifrån med en liten skruv, där satt jag jorden. Nej jag har inte slipat, kanske borde kolla det. har inte tillgång till att mäta just nu då jag själv inte har något verktyg till detta.

Du bör verkligen fästa jorden i bältesbulten, detta steget kan dra en hel del ström och då är det extra viktigt att allt är hundra. Har du inte rätt storlek på kabelskor så köp dig en ny kabelsko.

Samarbetspartners:

278 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
1989ts skrev:
Crille88 skrev:

Jag använder " Line In"

Vilken on knapp menar du? Till filtret?
Provat att ställa upp level/gain lite?

ja jag menar on knappen på steget, nej det har jag inte testat.

/1989ts

Sök