3029
Sök

Hjälp med Inkoppling av ljudet.

695 Inlägg
10 februari 2012
1989ts skrev:
big-jepp skrev:
1989ts skrev:

Har testat lite nu....Dragit ut lågnivå kablarna och testat med ett par andra oxå dom helt nya...fortfarande ingen bas...Drog ut högtalar kablarna och satt i dom igen...fortfarande ingen bas...men har inte slipat rent eller bytt jord ställe...testade skruva upp " gain lvl" men ingen skillnad...den stod på mitten från början...Allt lyser som det ska slutsteget lyser på "power" bas remouten lyser att den är igång... men ändå kommer det ingen bas. i min förra bil så blinkade remouten lite ibland och då var det att den fick för lite jord. Men den här remouten lyser klart och blinkar inte så då har jag nog bra jord iaf. Ska mäta plus och jord när jag får tillfälle, även byta jordplats till bältesplatsen.
Fanns inga inställningar på Stereon heller som hade med låg nivå att göra utan bara EQ, loudness, tone controll, allt det inne på " Audio" sen på " Funktion" fanns det "TA, ON, OFF" "AF, ON ,OFF"

lyd mitt råd nu, pilla inte mer på steget innan du byter jord punkt.. slutar bara med att det går sönder, och det tror jag inte du vill..

Ja jag får jorda ordentligt.....kan jag koppla ur jorden utan att det går säkring nu eller ska jag koppla bort strömmen först?

En sak du ska veta är att det ALLTID går lika mycket ström i jordkabeln som i + kabeln, därför är det viktigt att jorden är lika stabil och kabeln är MINST lika grov som + kabeln... Dra ur säkringen på + kabeln innan du börjar mixtra..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
nesum skrev:
1989ts skrev:
big-jepp skrev:

lyd mitt råd nu, pilla inte mer på steget innan du byter jord punkt.. slutar bara med att det går sönder, och det tror jag inte du vill..

Ja jag får jorda ordentligt.....kan jag koppla ur jorden utan att det går säkring nu eller ska jag koppla bort strömmen först?

En sak du ska veta är att det ALLTID går lika mycket ström i jordkabeln som i + kabeln, därför är det viktigt att jorden är lika stabil och kabeln är MINST lika grov som + kabeln... Dra ur säkringen på + kabeln innan du börjar mixtra..

okej, ja dom är 53mm2 båda två men jag har fått tunna av båda två vid steget för att dom skulle gå in i hålet så man kunde spänna. Samma med plus kabeln vid batteriet, där är den lite tunnare vid själva kontakten för att kabeln skulle gå i säkringshållaren.

/1989ts

2 037 Inlägg
10 februari 2012
Är högtalaren rätt kopplat då? Finns ju ingen bild på vad som står vid terminalerna... Tänkte ifall ena sidan är plus och andra är minus, så du borde flytta över ena högtalarkabeln till andra terminalen.

Och kolla även stereot om det finns någon inställning som gör att det inte skickas ljud till förstärkaren. Brukar ju gå att ställa nivån till den och även ta bort ljudet helt till den.
Och det går ju även att testa koppla in någon annan ljudkälla, exempelvis MP3 spelare eller telefon direkt till förstärkaren. Eller så gör du som AndrAAx skrev. För om det lyser att förstärkaren lyser att den är igång så borde den ju ge ljud ifrån sig fastän strömmen till den inte är den bästa.

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
MammDiin skrev:
Är högtalaren rätt kopplat då? Finns ju ingen bild på vad som står vid terminalerna... Tänkte ifall ena sidan är plus och andra är minus, så du borde flytta över ena högtalarkabeln till andra terminalen.

Och kolla även stereot om det finns någon inställning som gör att det inte skickas ljud till förstärkaren. Brukar ju gå att ställa nivån till den och även ta bort ljudet helt till den.
Och det går ju även att testa koppla in någon annan ljudkälla, exempelvis MP3 spelare eller telefon direkt till förstärkaren. Eller så gör du som AndrAAx skrev. För om det lyser att förstärkaren lyser att den är igång så borde den ju ge ljud ifrån sig fastän strömmen till den inte är den bästa.

Ursäkta dåliga bilder, men det är såpass trångt att jag knappt kunnat ta bättre...Men iaf så är " den röda kontakten" plus och " den svarta minus" På själva stereon så går det ställa in ljud fram/bak/vänster/höger...har testat det och blev ingen skillnad...Kan försöka ta en bättre bild iaf vid ingången till baslådan...

/1989ts

2 037 Inlägg
10 februari 2012
1989ts skrev:
MammDiin skrev:

Ursäkta dåliga bilder, men det är såpass trångt att jag knappt kunnat ta bättre...Men iaf så är " den röda kontakten" plus och " den svarta minus" På själva stereon så går det ställa in ljud fram/bak/vänster/höger...har testat det och blev ingen skillnad...Kan försöka ta en bättre bild iaf vid ingången till baslådan...

Men kolla där du har högtalarkabeln om det står något om + och - För på bilden ser man ju inte något sånt.
Vad har du för stereo då?

742 Inlägg
10 februari 2012
- Dra ut lågnivå kabeln ut stereon
- Då ser kontakten ut på detta sätt! (men du har 2st), det är denna som går till steget.
http://www.pachd.com/free-images/technology-images/rca-connector-01.jpg
- Nyp i kontakten så din hud tar i både stiftet i mitten och ringen runt om!
- Låter det i högtalaren, det ska det göra om allt har kontakt, du få ett brummande ljud i basen.

* Brummande ljud
Felet ligger före kabeln där du nyper, dvs i stereon

* Tyst
Felet ligger efter där du nyper, alltså i lågnivå kabeln, slutsteget, högtalarkabeln, eller i högtalaren

Bra ställe att börja på så du vet vilken sida du ska felsöka på!
Senast redigerat av AndrAAx (10 februari 2012)

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
MammDiin skrev:
1989ts skrev:
MammDiin skrev:

Men kolla där du har högtalarkabeln om det står något om + och - För på bilden ser man ju inte något sånt.
Vad har du för stereo då?

Tog en bild nu som blev bättre. men kan inte lägga upp den nu för har inte tillgång till sladden till datorn. Men det står iaf + - sen 4ohm
Står skrivet tidigare vad jag har för stereo...det är en Pioneer DEH2100-UB, den har drivit ett monoblock med baslåda innan utan problem.

/1989ts

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
AndrAAx skrev:
- Dra ut lågnivå kabeln ut stereon
- Då ser kontakten ut på detta sätt! (men du har 2st), det är denna som går till steget.
http://www.pachd.com/free-images/techno … tor-01.jpg
- Nyp i kontakten så din hud tar i både stiftet i mitten och ringen runt om!
- Låter det i högtalaren, det ska det göra om allt har kontakt, du få ett brummande ljud i basen.

* Brummande ljud
Felet ligger före kabeln där du nyper, dvs i stereon

* Tyst
Felet ligger efter där du nyper, alltså i lågnivå kabeln, slutsteget, högtalarkabeln, eller i högtalaren

Bra ställe att börja på så du vet vilken sida du ska felsöka på!

Jaha okej du hänger jag med, då går jag ut direkt och testar detta. Räcker det med att jag "nyper " i en utav kablarna eller måste det vara båda samtidigt?

/1989ts

742 Inlägg
10 februari 2012
Räcker att du nyper i en av dem, men testa bägge (behövs inte samtidigt) när du liks gör det! smile

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-2066580163df713971245f6dddc6a59f.jpg
Så här hade jag jorden först

/1989ts

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
AndrAAx skrev:
Räcker att du nyper i en av dem, men testa bägge (behövs inte samtidigt) när du liks gör det! smile

Jaha okej smile

/1989ts

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-9269c79db287416d413158dc0e9e1000.jpg
Så här ser det ut vid bältets punkten

/1989ts

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-0f159b12e1dcd46fcec9a1c477b5c650.jpg
Slipade lite (med sandpapper)

/1989ts

742 Inlägg
10 februari 2012
Försök att få det plåtrent kring bulten! behövs bara typ 1cm runt!

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141316/141316-71b30675feeb09c1f717a6590b25d2e7.jpg
Så här ser det ut vid baslådan (kablarna som är kopplade till steget) Den kabeln som är kopplad på röd är kopplad på "line in, plus" på steget och den som är kopplad på svart, är kopplad på "line in, minus" på steget.

/1989ts

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
AndrAAx skrev:
Försök att få det plåtrent kring bulten! behövs bara typ 1cm runt!

Så du menar att jag måste slipa mer eller? smile

/1989ts

742 Inlägg
2 037 Inlägg
10 februari 2012
Inte heter väl högtalarutgången på slutsteget Line in + och -?

278 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
AndrAAx skrev:
Tyvärr! sad

Okej, tur jag har lite tid över då smile ska det var typ "blankt" eller?

/1989ts

2 037 Inlägg
10 februari 2012
1989ts skrev:
AndrAAx skrev:
Tyvärr! sad

Okej, tur jag har lite tid över då smile ska det var typ "blankt" eller?

Ja det ska vara metall mot metall...

Sök