3497
Sök

Svårstartad Volvo 340 -85 utan tomgång

50 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Tjena!

Åkte dit rejält på besiktningen med ett CO på 7.0, och nu efter den kalla helgen som var (20-32 minusgrader), så har den blivit helskum. Har ingen tomgång alls, och när jag håller igång den med gasen lite lätt så går den riktigt illa på låga varv (misständer och har sig som tusan). Den är även riktigt svårstartad kall.

Även efter landsväg så märker man att den inte går rent vid lågt och jämnt gaspådrag, har dock inga direkta problem när man ger lite mer gas. Har även märkt att om man står och gasar på "tomgången", så fortsätter den att varva lite efter att man har släppt på gasen.

Är lite svårt att beskriva problemet såhär tycker jag, men ska försöka slänga upp ett filmklipp så kanske det blir en aning lättare. Hade inga direkta problem med tomgången innan besiktningen, trots det höga CO-värdet.

Nån som har nån aning om vad det kan vara för fel? Förgasarstrul? Tändproblem? Läckande vacuumslangar? Har B14-motorn.

Mvh,

Mattias

629 Inlägg
9 februari 2012
Förgasaren är väll dum som den brukar vara på förgasar bilar när dom går dåligt smile
Hur ser tändstiften ut?

Mröh

86 Inlägg
9 februari 2012
Kolla så den inte flödar över för det gjorde min. Gick likadant som din. Så jag byta förgasare sen funka den

50 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Förgasaren är väll dum som den brukar vara på förgasar bilar när dom går dåligt smile
Hur ser tändstiften ut?

Ska kolla det imorgon, gissar dock på att dom är rätt svarta smile

Flanders74 skrev:
Kolla så den inte flödar över för det gjorde min. Gick likadant som din. Så jag byta förgasare sen funka den

Det har jag faktiskt tänkt lite på! Inbillar mig även att den blir väldigt svårstartad kall igen om man står på tomgången (som numera är obefintlig) ett tag istället för att stänga av den direkt. Så det kan ju mycket väl hända att det är nåt sånt problem smile

Har ju faktiskt en till 340 som står hemma på gården, så man kanske skulle ha provat att ta förgasaren ifrån den. Dock så har den bilen stått i närmare 4 år, men borde ju knappast spela någon roll tycker jag. Men måste man inte fixa en ny packning till förgasarfoten ifall man byter?

86 Inlägg
10 februari 2012
sensan skrev:
Dagge88 skrev:
Hur ser tändstiften ut?

Ska kolla det imorgon, gissar dock på att dom är rätt svarta smile

Flanders74 skrev:

Det har jag faktiskt tänkt lite på! Inbillar mig även att den blir väldigt svårstartad kall igen om man står på tomgången (som numera är obefintlig) ett tag istället för att stänga av den direkt. Så det kan ju mycket väl hända att det är nåt sånt problem smile

Har ju faktiskt en till 340 som står hemma på gården, så man kanske skulle ha provat att ta förgasaren ifrån den. Dock så har den bilen stått i närmare 4 år, men borde ju knappast spela någon roll tycker jag. Men måste man inte fixa en ny packning till förgasarfoten ifall man byter?

Jag gjorde inte det. Körde till skroten o plocka av en och byta den på parkeringen där på skroten.

Sök