När bilen var färdig i höstas 2011 dröjde det inte länge förrän jag ville göra om vissa detaljer som jag var mindre nöjd med, detaljer som stör mig helt enkelt.
1, Motorbyte till 903 cc vattenkyld motor, ca 45 hp Varför? Vill få mer effekt, som jag skrivit tidigare är det enda rätta att byta ut motorn, med det kommer mindre modifieringar i motorrummet. Tex ska en kyllare på plats, avgassystem etc. Tänker även ljudisolera i motorrummet.
2, Byta sidorutorna till elektriska med ventilation.Varför? Behöver kall luft i coupen samt syre. Men helt sjukt kul med elhissar i en Fiat 126, hyfsat ovanligt.
Men blir nog bara förardörren.
3, Hjulbyte, 195/45-16 till 195/45-15Varför? 16 tums hjulen är i största laget dom tar i hjulhusen fram emellanåt, bak är det Ok i dag men när den nya betydligt tyngre motorn är på plats kan det bli knepigt.
Det blir en 15 tums fälg med ett lägre ET.
4, StolbyteVarför? Säga vad man vill om sportstolarna, praktiska är dom inte.
5, Byta instrumentVarför? Dels för att jag nu får en vattenkyld motor som kräver fler mätarvärden. Det blir till att bygga om helt. Vill nämligen passa på att rätta till ett mistag som jag gjorde, mellanrummet mellan ratt och instrumentet är för litet, man slår i när man svänger hastigt. Kan bli original mätare från 1975.
6, SmåsakerVarför? Enkelt, saker man stör sig på som tex att antennen har dålig mottagning, blir till att byta till en ny antenn. Glapp i framvagnen, blir till att byta några bussningar. Damasken vid växelspaken är trasig vilket resulterar i att varm luft sipprar ut. Kommer troligen även byta till tradirionel nyckel. Montera ett innertak. Finns säkert en massa andra småsaker att fixa.
Men vi börjar med att renovera motorn jag fick tag på. Det är en 4 cylindrig 903 cc motor från en Fiat 127, ca 45 hp.
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3097.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3099.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3101.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3105.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3107.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3129.jpg]()
Honing av cyl 1 färdig, det var verkligen dags.
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3110.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3115.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3118.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3157.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3156.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3158.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3122.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3160.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3167.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3169.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3173.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3175.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3176.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3179.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3180.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3182.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3184.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3186.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3189.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3191.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3193.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3194.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3195.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3196.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3198.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3200.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3203.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3206.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3210.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3215.jpg]()
Eftersom jag inte tänker använda den mekaniska pumpen har jag skurit ut en plåt och slipat till den så att den har samma mått som pumpen.
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3192.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3205.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3213.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112/DSCF3214.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3243.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3241.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3244.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3245.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3246.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3249.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3250.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3252.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3253.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3255.jpg]()
Här har vi den otroligt viktiga delen, den som allt är beroende av. Utan denna går det inte.
Den länkar samman motorn från Fiat 127 och växellådan från Fiat 126. Ovärderlig.
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3259.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3260.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112b/DSCF3262.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8086.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8087.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8090.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8094.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8096.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8097.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8099.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8105.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8102.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8109.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8106.jpg]()
![http://www.arosworld.se/fiat/201112c/DSCF8107.jpg]()
Färdig!