3939
Sök

5/110 till 5/112 FÄLGAR

64 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
5/110 till 5/112 FÄLGAR
Detta jag tar upp nu har säkerligen tagits upp tidigare, men frågar igen för lite färska svar!

Omegan har ju bultcirkel 5/110 orginal et 33 och nav 65,1, min fråga är då, jag har hittat ett par fälgar jag är sugen på men fälgarna har en bultcirkel på 5/112 et 35 och finns antingen i nav hål 66,6 eller 73,3 skulle detta funka med koner eller måste spacers användas som omvandlar ?

Tacksam för svar
/Tomas

Wir Lieben Omega

hej vad gör du?
416 Inlägg
12 februari 2012
#2
är så ytterst liten skillnad mellan 5.112 & 5.110 så om du vill så borra upp ett/två hål litegrann så går dom på. men vet inte hur du ska göra med navet..

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

* Voff voff *
10 588 Inlägg
12 februari 2012
#3
omega_B skrev:
5/110 till 5/112 FÄLGAR
Detta jag tar upp nu har säkerligen tagits upp tidigare, men frågar igen för lite färska svar!

Omegan har ju bultcirkel 5/110 orginal et 33 och nav 65,1, min fråga är då, jag har hittat ett par fälgar jag är sugen på men fälgarna har en bultcirkel på 5/112 et 35 och finns antingen i nav hål 66,6 eller 73,3 skulle detta funka med koner eller måste spacers användas som omvandlar ?

Tacksam för svar
/Tomas

Det finns bultar med lös kona. Dessa bör funka när skillnaden är så liten som mellan 5/110 och 5/112. Det är ingen perfekt lösning. Självklart är fälgar med rätt bultcirkel att föredra. Men många kör med bultar med lös kona och är nöjda.

Angående navhålet så köp fälgar med 73,3 och använd sedan navringar som minskar hålet från 73,3 -> 65,1. Anledningen till att du inte ska köpa fälgarna med 66,6 är att navringen då bli så tunn att den blir svårare att få helt bra på plats.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 393 Inlägg
12 februari 2012
#4
håller med föregående talare smile borra INTE i fälgen,, utan köp flytande kona istället


64 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
omega_B skrev:
5/110 till 5/112 FÄLGAR
Detta jag tar upp nu har säkerligen tagits upp tidigare, men frågar igen för lite färska svar!

Omegan har ju bultcirkel 5/110 orginal et 33 och nav 65,1, min fråga är då, jag har hittat ett par fälgar jag är sugen på men fälgarna har en bultcirkel på 5/112 et 35 och finns antingen i nav hål 66,6 eller 73,3 skulle detta funka med koner eller måste spacers användas som omvandlar ?

Tacksam för svar
/Tomas

Det finns bultar med lös kona. Dessa bör funka när skillnaden är så liten som mellan 5/110 och 5/112. Det är ingen perfekt lösning. Självklart är fälgar med rätt bultcirkel att föredra. Men många kör med bultar med lös kona och är nöjda.

Angående navhålet så köp fälgar med 73,3 och använd sedan navringar som minskar hålet från 73,3 -> 65,1. Anledningen till att du inte ska köpa fälgarna med 66,6 är att navringen då bli så tunn att den blir svårare att få helt bra på plats.

//Brådhis

Hej tack för ditt svar! man vet ju att alla säger olika svar när man frågar om just fälgar, endel säger att det är riskabelt och endel att det fungerar! men som du säger, det blir nog bättre om jag köper 73,3 fälgarna och sätter på en navring och sedan bultar med lös kona!

/ Tomas

Wir Lieben Omega

64 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#6
granadadr skrev:
håller med föregående talare smile borra INTE i fälgen,, utan köp flytande kona istället

Borra i fälgen lät lite förmycket i min smak hehe tongue

Wir Lieben Omega

64 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#7
ekmaan skrev:
är så ytterst liten skillnad mellan 5.112 & 5.110 så om du vill så borra upp ett/två hål litegrann så går dom på. men vet inte hur du ska göra med navet..

Borra tror jag nog att jag skippar, ska nog räcka med navringar och bultar med lös kona smile

Wir Lieben Omega

2 266 Inlägg
12 februari 2012
#8
omega_B skrev:
granadadr skrev:
håller med föregående talare smile borra INTE i fälgen,, utan köp flytande kona istället

Borra i fälgen lät lite förmycket i min smak hehe tongue

Borra i fälgen behövs om man ska ha ner de till 108/5 från 112. Gjort de på ett gäng fälgar innan till mina volvos. Använder en 16mm borr till de då de brukar vara 14mm hål i fälgarna. Sen navring och korsdra funkar fint, men är de till 110 så är du inom ramen för att slippa borra. wink

svetsdiff !!!

64 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#9
PMPerformance skrev:
omega_B skrev:
granadadr skrev:
håller med föregående talare smile borra INTE i fälgen,, utan köp flytande kona istället

Borra i fälgen lät lite förmycket i min smak hehe tongue

Borra i fälgen behövs om man ska ha ner de till 108/5 från 112. Gjort de på ett gäng fälgar innan till mina volvos. Använder en 16mm borr till de då de brukar vara 14mm hål i fälgarna. Sen navring och korsdra funkar fint, men är de till 110 så är du inom ramen för att slippa borra. wink

Okej tack för detta svar!, då ska jag alltså klara mig med en navring inte sant ?

// Tomas

Wir Lieben Omega

2 266 Inlägg
12 februari 2012
#10
omega_B skrev:
PMPerformance skrev:
omega_B skrev:

Borra i fälgen lät lite förmycket i min smak hehe tongue

Borra i fälgen behövs om man ska ha ner de till 108/5 från 112. Gjort de på ett gäng fälgar innan till mina volvos. Använder en 16mm borr till de då de brukar vara 14mm hål i fälgarna. Sen navring och korsdra funkar fint, men är de till 110 så är du inom ramen för att slippa borra. wink

Okej tack för detta svar!, då ska jag alltså klara mig med en navring inte sant ?

// Tomas

Ja visst sen beror de på hur stort själva hålet för själva bulten är där man ska in med hylsan om du förstår? Fick själv lov att använda plana torx hylsor nu på 945 med audi fälgar då hylsan inte gick i de stora hålet när jag montera de.

svetsdiff !!!

64 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#11
PMPerformance skrev:
omega_B skrev:
PMPerformance skrev:

Borra i fälgen behövs om man ska ha ner de till 108/5 från 112. Gjort de på ett gäng fälgar innan till mina volvos. Använder en 16mm borr till de då de brukar vara 14mm hål i fälgarna. Sen navring och korsdra funkar fint, men är de till 110 så är du inom ramen för att slippa borra. wink

Okej tack för detta svar!, då ska jag alltså klara mig med en navring inte sant ?

// Tomas

Ja visst sen beror de på hur stort själva hålet för själva bulten är där man ska in med hylsan om du förstår? Fick själv lov att använda plana torx hylsor nu på 945 med audi fälgar då hylsan inte gick i de stora hålet när jag montera de.

Jo jag förstår, har hört om det förut, man får förhandla lite så lär det gå till slut smile Tack smile

Wir Lieben Omega

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2012
#12
Jag kör både navringar och bultar med flytande kona till mina fälgar och det var då inga problem förra året, satt finfint. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 Inlägg
12 februari 2012
#13
det är så lite skillnad mellan mönstrena så det tror jag inte ens att du behöver borra upp smile
jag har ju r fälgar på min omega och där är ju mönstret 5/108 och det enda jag behövde göra var att ta i lite wink


64 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#14
ChriZtoffer skrev:
Jag kör både navringar och bultar med flytande kona till mina fälgar och det var då inga problem förra året, satt finfint. smile

Okej, då får det bli så för mig med smile

Wir Lieben Omega

64 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#15
Pnta skrev:
det är så lite skillnad mellan mönstrena så det tror jag inte ens att du behöver borra upp smile
jag har ju r fälgar på min omega och där är ju mönstret 5/108 och det enda jag behövde göra var att ta i lite wink

Hehe okej tongue

Wir Lieben Omega


Sök