4344
Sök

Minska bränsleförbrukningen??

51 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#41
Frrla skrev:
de enda sättet jag ser som vettigt om man ska ha bilen många långa mil är att sätta in ett anpassat chipp för tex 98 oktan. men då får man inte tanka annat heller...

syrran har ett trimchipp i sin s40 T4 som hon bara får köra 98oktan på å den gick ner lite i förbrukning.. hon har väll börjat tjäna igen pengarna nu då hon snart kört 6-7k mil med den + att den fick ca50hk till..

Det är ju skit segt när man BARA får tanka 98.. men annars är det ju bra med bränsleförminskning och bättre effekt smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 februari 2012
#42
Ferran skrev:
Frrla skrev:
de enda sättet jag ser som vettigt om man ska ha bilen många långa mil är att sätta in ett anpassat chipp för tex 98 oktan. men då får man inte tanka annat heller...

syrran har ett trimchipp i sin s40 T4 som hon bara får köra 98oktan på å den gick ner lite i förbrukning.. hon har väll börjat tjäna igen pengarna nu då hon snart kört 6-7k mil med den + att den fick ca50hk till..

Det är ju skit segt när man BARA får tanka 98.. men annars är det ju bra med bränsleförminskning och bättre effekt smile

T4:an får bara köras på 98 redan orginal så...

Autotech

51 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#43
Busgrabb skrev:
Ferran skrev:
Frrla skrev:
de enda sättet jag ser som vettigt om man ska ha bilen många långa mil är att sätta in ett anpassat chipp för tex 98 oktan. men då får man inte tanka annat heller...

syrran har ett trimchipp i sin s40 T4 som hon bara får köra 98oktan på å den gick ner lite i förbrukning.. hon har väll börjat tjäna igen pengarna nu då hon snart kört 6-7k mil med den + att den fick ca50hk till..

Det är ju skit segt när man BARA får tanka 98.. men annars är det ju bra med bränsleförminskning och bättre effekt smile

T4:an får bara köras på 98 redan orginal så...

jaha då spelar de nog inte så stor roll smile


26 Inlägg
14 februari 2012
#44
Luftfilter och fräscha tändstift gör en hel del.
Ta bort onödig vikt och luftmotstånd, onödigt skräp i bagaget och skidbox tex.
Sen ser jag att du har turbo, då är ett chip helt klart att tänka på.
Alla chippningar jag har gjort har sänkt förbrukningen mer eller mindre trots att högerfoten brukar bli tyngre.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 februari 2012
#45
C-Herbst skrev:
Kör med farthållare

Farthållare drar mer än om du kör själv. Den tar inte hänsyn till uppförsbackar och kan därför inte anpassa hastigheten efter dessa.

T.ex om du åker på en väg som har mycket upp och nedförsbackar så tjänar du på att ge lite extra gas i nedförsbacken så slipper du gasa så mycket på vägen upp. smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
15 februari 2012
#46
Ferran skrev:
Frrla skrev:
de enda sättet jag ser som vettigt om man ska ha bilen många långa mil är att sätta in ett anpassat chipp för tex 98 oktan. men då får man inte tanka annat heller...

syrran har ett trimchipp i sin s40 T4 som hon bara får köra 98oktan på å den gick ner lite i förbrukning.. hon har väll börjat tjäna igen pengarna nu då hon snart kört 6-7k mil med den + att den fick ca50hk till..

Det är ju skit segt när man BARA får tanka 98.. men annars är det ju bra med bränsleförminskning och bättre effekt smile

Oftast kompenserar bränsleförbrukningen prisskillnaden mellan 95-98oktan.

Säg att du betalar 40-50öre mer för 98oktan och att bilen drar 1L/mil med 95oktan. Drar den då 0.97L/mil med 98oktan, vilket är troligt, så har du precis samma milkostnad. Plus att du har en bil som mår/går bättre.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

320 Inlägg
15 februari 2012
#47
F4S4N skrev:
Ferran skrev:
Frrla skrev:
de enda sättet jag ser som vettigt om man ska ha bilen många långa mil är att sätta in ett anpassat chipp för tex 98 oktan. men då får man inte tanka annat heller...

syrran har ett trimchipp i sin s40 T4 som hon bara får köra 98oktan på å den gick ner lite i förbrukning.. hon har väll börjat tjäna igen pengarna nu då hon snart kört 6-7k mil med den + att den fick ca50hk till..

Det är ju skit segt när man BARA får tanka 98.. men annars är det ju bra med bränsleförminskning och bättre effekt smile

Oftast kompenserar bränsleförbrukningen prisskillnaden mellan 95-98oktan.

Säg att du betalar 40-50öre mer för 98oktan och att bilen drar 1L/mil med 95oktan. Drar den då 0.97L/mil med 98oktan, vilket är troligt, så har du precis samma milkostnad. Plus att du har en bil som mår/går bättre.

lite halvroligt att min bmw INTE vill gå nå bra på 98 smile så tankar 95 å kör full gas bara ;D

Bmw Ownz

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 februari 2012
#48
Frrla skrev:
F4S4N skrev:
Ferran skrev:

Det är ju skit segt när man BARA får tanka 98.. men annars är det ju bra med bränsleförminskning och bättre effekt smile

Oftast kompenserar bränsleförbrukningen prisskillnaden mellan 95-98oktan.

Säg att du betalar 40-50öre mer för 98oktan och att bilen drar 1L/mil med 95oktan. Drar den då 0.97L/mil med 98oktan, vilket är troligt, så har du precis samma milkostnad. Plus att du har en bil som mår/går bättre.

lite halvroligt att min bmw INTE vill gå nå bra på 98 smile så tankar 95 å kör full gas bara ;D

Testa att nolla styrboxen genom att ha batteriet av över natten och låt den adaptera sig för 98, minst en halv tank typ.

Autotech

320 Inlägg
15 februari 2012
#49
Busgrabb skrev:
Frrla skrev:
F4S4N skrev:

Oftast kompenserar bränsleförbrukningen prisskillnaden mellan 95-98oktan.

Säg att du betalar 40-50öre mer för 98oktan och att bilen drar 1L/mil med 95oktan. Drar den då 0.97L/mil med 98oktan, vilket är troligt, så har du precis samma milkostnad. Plus att du har en bil som mår/går bättre.

lite halvroligt att min bmw INTE vill gå nå bra på 98 smile så tankar 95 å kör full gas bara ;D

Testa att nolla styrboxen genom att ha batteriet av över natten och låt den adaptera sig för 98, minst en halv tank typ.

har väll stått utan ström en hel helg  och sen kört slut på 2 fulla tankar. så tanka ja 95 efter de som test å då gick den såå mkt renare å bättre. kanske har nått med mitt trimm å göra. men tycker ändå inte de borde va de.

co osv helt ok hos sbp med 95okt.

Bmw Ownz

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 februari 2012
#50
Frrla skrev:
Busgrabb skrev:
Frrla skrev:

lite halvroligt att min bmw INTE vill gå nå bra på 98 smile så tankar 95 å kör full gas bara ;D

Testa att nolla styrboxen genom att ha batteriet av över natten och låt den adaptera sig för 98, minst en halv tank typ.

har väll stått utan ström en hel helg  och sen kört slut på 2 fulla tankar. så tanka ja 95 efter de som test å då gick den såå mkt renare å bättre. kanske har nått med mitt trimm å göra. men tycker ändå inte de borde va de.

co osv helt ok hos sbp med 95okt.

Låter ju skumt men nu vet jag inte vad du gjort med bilen för övrigt.

Autotech

1 365 Inlägg
16 februari 2012
#51
Mappa bilen så kommer du garanterat få ner förbrukningen. Dock så kommer det troligtvis inte vara värt pengarna.


51 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#52
Richtenb skrev:
Mappa bilen så kommer du garanterat få ner förbrukningen. Dock så kommer det troligtvis inte vara värt pengarna.

Funtar på Ecochip faktiskt... men dem vill ha 7000kr och då får man "garanterat" ner förbrukningen med 10% neutral


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
16 februari 2012
#53
Ferran skrev:
Richtenb skrev:
Mappa bilen så kommer du garanterat få ner förbrukningen. Dock så kommer det troligtvis inte vara värt pengarna.

Funtar på Ecochip faktiskt... men dem vill ha 7000kr och då får man "garanterat" ner förbrukningen med 10% neutral

Ja kör du 4000 mil till med bilen så har du ju sparat in dom pengarna wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 365 Inlägg
16 februari 2012
#54
7000 är ju nästan lika dyrt som en mappning, då hade jag aldrig valt ett chip. Jag mappar min bil själv så jag vet lite vad jag pratar om... Men det är ju upp till dig. Hade du fått ett chip för 3500 så hade det varit ett lättare beslut


Ferran skrev:
Richtenb skrev:
Mappa bilen så kommer du garanterat få ner förbrukningen. Dock så kommer det troligtvis inte vara värt pengarna.

Funtar på Ecochip faktiskt... men dem vill ha 7000kr och då får man "garanterat" ner förbrukningen med 10% neutral


320 Inlägg
16 februari 2012
#55
Busgrabb skrev:
Frrla skrev:
Busgrabb skrev:

Testa att nolla styrboxen genom att ha batteriet av över natten och låt den adaptera sig för 98, minst en halv tank typ.

har väll stått utan ström en hel helg  och sen kört slut på 2 fulla tankar. så tanka ja 95 efter de som test å då gick den såå mkt renare å bättre. kanske har nått med mitt trimm å göra. men tycker ändå inte de borde va de.

co osv helt ok hos sbp med 95okt.

Låter ju skumt men nu vet jag inte vad du gjort med bilen för övrigt.

bytt grenrör å insug bara (TYP). så de borde inte bli så tycker jag. men, men. den ska bort snart iaf.. kul så länge de vara.

Bmw Ownz

51 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
#56
Richtenb skrev:
7000 är ju nästan lika dyrt som en mappning, då hade jag aldrig valt ett chip. Jag mappar min bil själv så jag vet lite vad jag pratar om... Men det är ju upp till dig. Hade du fått ett chip för 3500 så hade det varit ett lättare beslut


Ferran skrev:
Richtenb skrev:
Mappa bilen så kommer du garanterat få ner förbrukningen. Dock så kommer det troligtvis inte vara värt pengarna.

Funtar på Ecochip faktiskt... men dem vill ha 7000kr och då får man "garanterat" ner förbrukningen med 10% neutral


Vet fan inte om bilen kommer dra mindre soppa efter mappningen..


1 365 Inlägg
17 februari 2012
#57
Jag förstår inte vart folk har fått sitt överdrivna förtroende för chip trim från. Det är inga mirakel utan en förfinad version på bilens grundmapp som ska passa 20 000 bilar där de har ändrat så få parametrar som möjligt för att uppnå ett ok resultat. En mappning är utförd just för din bil och är alltid bättre om det är en duktig person som utfört jobbet. Chip är ok men fan inte värt 7000 om det finns alternativ....

Låt bilen vara, det finns ingenting som motiverar 7000 kr om du bara är ute efter lägre bränsleförbrukning.

Ferran skrev:
Richtenb skrev:
7000 är ju nästan lika dyrt som en mappning, då hade jag aldrig valt ett chip. Jag mappar min bil själv så jag vet lite vad jag pratar om... Men det är ju upp till dig. Hade du fått ett chip för 3500 så hade det varit ett lättare beslut


Ferran skrev:

Funtar på Ecochip faktiskt... men dem vill ha 7000kr och då får man "garanterat" ner förbrukningen med 10% neutral


Vet fan inte om bilen kommer dra mindre soppa efter mappningen..


881 Inlägg
17 februari 2012
#58
Vad är det med folk och diesel egentligen? Diesel lönar sig bara om man tar hänsyn till årlig körsträcka, skatt och försäkring jämfört med en bensinbil i samma klass.

En diesel kan vara billigare, men den kan också kosta precis lika mycket, eller mer än en bensinare. Man måste räkna in alla summor innan man tar och köper sig en.

Bara för att man kör diesel blir det inte automatiskt billigare som många verkar tro... tyvärr. tongue


926 Inlägg
17 februari 2012
#59
Det bästa och billigaste alternativet vill tyvärr inte trådskaparen ta till sig.
Lätta på gasen.
Mao så är inte bensinen dyr nog för att ta till det bästa alternativet :-)

Mats

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
17 februari 2012
#60
PlumCrazy skrev:
Vad är det med folk och diesel egentligen? Diesel lönar sig bara om man tar hänsyn till årlig körsträcka, skatt och försäkring jämfört med en bensinbil i samma klass.

En diesel kan vara billigare, men den kan också kosta precis lika mycket, eller mer än en bensinare. Man måste räkna in alla summor innan man tar och köper sig en.

Bara för att man kör diesel blir det inte automatiskt billigare som många verkar tro... tyvärr. tongue

Fast skatten är ju i princip samma på nyare dieslar. Har du en miljöklassad är det ju t.o.m gratis i 5 år. Och varför skulle försäkringen vara dyrare med en diesel? lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök