Hej! Är i tankarna på att köpa en evo 3, Har hittat en jag är sugen på men endra problemet med den var att ibland kunde 1ans växel hoppa ur om man låg och körde på 1an. Han trodde det kunde vara att växelknoppen är så tung ( solid järn sak) så när du tex gasade till så skulle pendel effekten få den att rycka ur växeln?
Tycker detta låter mer som en bortförklaring på dålika synk ringar? Vad tror ni?
ÄR det mycket jobb att byta v låda? Någon som har en uppfattning vad det kostar att be en bilmek göra jobbet? vad kan en evo 3 låda kosta? finns det något bättre alternativ till låda när man ändå byter?
Han sa att det bara uppstod när man låg på 1 an och det vart ryckig körning om ni förstår vad jag menar hoppar fram å tbx satt säga. Tycker det låter som att det skulle kunna va dåliga bussningar vid motor eventuellt knoppen som han säger?
Påverkar verkligen synkringarna så när växeln är helt i?
Enligt han så uppstår detta problemet endast när man kör väldigt hackigt å ryckigt på 1an. Tyckte därför det lät som att det skulle vara något annat är ringarna.
Påverkar verkligen synkringarna så när växeln är helt i?
Enligt han så uppstår detta problemet endast när man kör väldigt hackigt å ryckigt på 1an.
En gammal evo = Motorn + låda hoppar runt utav bara helvete när du kör ryckigt på 1:an inte konstigt att den hoppar ur med dåliga säten kan motorn röra sig 6-7cm..
Han sa att det bara uppstod när man låg på 1 an och det vart ryckig körning om ni förstår vad jag menar hoppar fram å tbx satt säga. Tycker det låter som att det skulle kunna va dåliga bussningar vid motor eventuellt knoppen som han säger?
ÄR det mycket jobb att byta v låda? Någon som har en uppfattning vad det kostar att be en bilmek göra jobbet? vad kan en evo 3 låda kosta? finns det något bättre alternativ till låda när man ändå byter?
Det är 2st växlingsvajrar på din EVO. Dåliga synkringar finna det på alla gamla bilar, tänk på att den närmar sig 20årsåldern Motorfästena brukar sällan vara problem vad jag vet personligen, men på växelvajrarnas främre anslutningar sitter det gummibussningar som slits detta ger dåliga växlingsförhållanden. jag bytte mina till Biltemas rollerbladeslager - = "Stumma växlingslägen"
En hel beggad låda kostar allt emellan2-3000 till 7000kr men det är ju enklare att bara byta synkringarna. jag lyfter själv av min låda på runt 45min Polaren mekar ihop en delad låda på 1-2 timmar
Det är ingen rakerforskning, MEN. man skall inte ge sig på det om man inte vet vad man gör. EVO lådan skiljer sig inte från andra framhjulsdriva växellådor innuti. Om nu nån verkstad påstår det o inte vill ta tag idet till dig
ÄR det mycket jobb att byta v låda? Någon som har en uppfattning vad det kostar att be en bilmek göra jobbet? vad kan en evo 3 låda kosta? finns det något bättre alternativ till låda när man ändå byter?
Det är 2st växlingsvajrar på din EVO. Dåliga synkringar finna det på alla gamla bilar, tänk på att den närmar sig 20årsåldern Motorfästena brukar sällan vara problem vad jag vet personligen
20år gammla motorfästen slits nog mer än dina synkringar..
bara prova jucka bilen på 3:an, hoppar den ur där med kostar problemet 5minuter av ditt liv, vet inte ur många som fått "lådan är paj" på verkstad när motorfästen varit dåliga och tvingat ur växlarna.
Eftersom det krävs ruskning av motorpaketet för att få ur växeln skulle jag nog utesluta en dålig synkring en dålig synkring ska ge popping varje gång...