4218
Sök

Evo 3, 1ans växel hoppar ur!

418 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej! Är i tankarna på att köpa en evo 3, Har hittat en jag är sugen på men endra problemet med den var att ibland kunde 1ans växel hoppa ur om man låg och körde på 1an.
Han trodde det kunde vara att växelknoppen är så tung ( solid järn sak) så när du tex gasade till så skulle pendel effekten få den att rycka ur växeln?

Tycker detta låter mer som en bortförklaring på dålika synk ringar? Vad tror ni?

Mvh Anton N


7 100 Inlägg
13 februari 2012
#2
be han testa och köra med org knoppen,blir de samma då,då är de nog synkringarna

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

418 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#3
ÄR det mycket jobb att byta v låda? Någon som har en uppfattning vad det kostar att be en bilmek göra jobbet? vad kan en evo 3 låda kosta? finns det något bättre alternativ till låda när man ändå byter?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 februari 2012
#4
Är det stag eller vajer växling? slitna motorfästen och stag brukar ge såna symptom.


418 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#5
Han trodde det var stag! bad han dock kolla upp det. Är det vanligt att synkringarna på 1 an går?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 februari 2012
#6
låter mer som synkringen är dålig


418 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#7
Han sa att det bara uppstod när man låg på 1 an och det vart ryckig körning om ni förstår vad jag menar hoppar fram å tbx satt säga. Tycker det låter som att det skulle kunna va dåliga bussningar vid motor eventuellt knoppen som han säger?

Eller låter synkringarna mest troligt?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 februari 2012
#8
är synken dålig kan växeln hoppa ur lite när som


Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 februari 2012
#9
Funkiee skrev:
är synken dålig kan växeln hoppa ur lite när som

Då borde ju alla som kör utan synkringar få hålla i sina växelspakar alltså? roll

För att klargöra ironin mer:

Motorcyklar har inga synkringar, din back har ingen synkring och många fler fordon har inga synkringar.

Synkringar hjälper överförning men håller inte fast dina växlar på nått sätt..
Senast redigerat av MeloveGolf (13 februari 2012)


418 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#10
Påverkar verkligen synkringarna så när växeln är helt i?

Enligt han så uppstår detta problemet endast när man kör väldigt hackigt å ryckigt på 1an.  Tyckte därför det lät som att det skulle vara något annat är ringarna.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 februari 2012
#11
Mofflan skrev:
Påverkar verkligen synkringarna så när växeln är helt i?

Enligt han så uppstår detta problemet endast när man kör väldigt hackigt å ryckigt på 1an.

En gammal evo = Motorn + låda hoppar runt utav bara helvete när du kör ryckigt på 1:an inte konstigt att den hoppar ur med dåliga säten kan motorn röra sig 6-7cm..


418 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#12
Han sa att det bara uppstod när man låg på 1 an och det vart ryckig körning om ni förstår vad jag menar hoppar fram å tbx satt säga. Tycker det låter som att det skulle kunna va dåliga bussningar vid motor eventuellt knoppen som han säger?

Eller låter synkringarna mest troligt?


KHRacing
13 februari 2012
#13
Mofflan skrev:
ÄR det mycket jobb att byta v låda? Någon som har en uppfattning vad det kostar att be en bilmek göra jobbet? vad kan en evo 3 låda kosta? finns det något bättre alternativ till låda när man ändå byter?

Det är  2st växlingsvajrar på din EVO.
Dåliga synkringar finna det på alla gamla bilar, tänk på att den närmar sig 20årsåldern smile
Motorfästena brukar sällan vara problem vad jag vet personligen, men på växelvajrarnas främre anslutningar sitter det gummibussningar som slits detta ger dåliga växlingsförhållanden. jag bytte mina till Biltemas rollerbladeslager - = "Stumma växlingslägen"

En hel beggad låda kostar allt emellan2-3000 till 7000kr
men det är ju enklare att bara byta synkringarna. jag lyfter själv av min låda på runt 45min
Polaren mekar ihop en delad låda på 1-2 timmar

Det är ingen rakerforskning, MEN. man skall inte ge sig på det om man inte vet vad man gör.
EVO lådan skiljer sig inte från andra framhjulsdriva växellådor innuti. Om nu nån verkstad påstår det o inte vill ta tag idet till dig

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 februari 2012
#14
KHRacing skrev:
Mofflan skrev:
ÄR det mycket jobb att byta v låda? Någon som har en uppfattning vad det kostar att be en bilmek göra jobbet? vad kan en evo 3 låda kosta? finns det något bättre alternativ till låda när man ändå byter?

Det är  2st växlingsvajrar på din EVO.
Dåliga synkringar finna det på alla gamla bilar, tänk på att den närmar sig 20årsåldern smile
Motorfästena brukar sällan vara problem vad jag vet personligen

20år gammla motorfästen  slits nog mer än dina synkringar..

bara prova jucka bilen på 3:an, hoppar den ur där med kostar problemet 5minuter av ditt liv, vet inte ur många som fått "lådan är paj" på verkstad när motorfästen varit dåliga och tvingat ur växlarna.

Eftersom det krävs ruskning av motorpaketet för att få ur växeln skulle jag nog utesluta en dålig synkring en dålig synkring ska ge popping varje gång...


KHRacing
15 februari 2012
#15
Jag hävdar iaf fortfarande att det är bussningarna til de främre anslutningarna till växlingsvajrarna som är kassa.


Sök