2990
Sök

Söker efter ett riktigt bra 3-vägssystem

1 631 Inlägg
16 februari 2012
Putteliten skrev:
Alltså, jag har sedan länge förstått att jag måste ha ett ordentligt framsystem, men hur ordentligt måste det vara egentligen? Som jag skrivit från början i tråden så kommer jag göra iordning dörrsidorna för att kunna ha en 6,5" i varje. Vad rekomenderar du för prylar då?

Du behöver något som kan spela på riktigt bra i midbasen + något på brädan som inte heller är för "mesigt". Tipset om Amega DRVQ6 är inte dumt. De vill ha hela dörren som låda. Är dörren väldämpad och högtalaren stumt monterad så kan du mata på duktigt med effekt. Belöningen är tillräckligt med midbas för en cab!

På brädan kompletterar du sen med ett kit eller en koax-högtalare. Helst bör du lyssna först för att hitta ett kit med en karaktär du gillar. Har du inte möjlighet till det så får du chansa lite. Återigen kan tex Amega QCOX fungera fint. Får du plats med femmorna med utrymme under så ta dem.

Då har du högtalare för lite drygt 4.000 men har inte betalt för filter (som du inte behöver heller). Lösa element blir alltid billigare än motsvarande kit-system. Väldigt prisvärt.

Ge dessa högtalare så mycket ren effekt som möjligt. Förslagsvis i form av en rejäl 4-kanalare. När det är dags för sub kan du välja om du tycker effekten räcker eller om du vill brygga och komplettera med en 4-kanalare till.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
16 februari 2012
Putteliten skrev:
Är QW6orna basar alltså? Har fått höra tidigare att man inte ska ha bas på flera ställen, med risk för att dom ska ta ut varandra. Eller går det bra när dom kommer sitta i dörrarna mitt emot varandra?

De kommer inte ta ut varandra om de är rätt kopplade. Men det är midbasar du ska ha i dörrarna!

Sub får du lösa på annat sätt (fram!).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 februari 2012
Fast QW6 funkar bra även en bit upp i midbasen, men kan även spela en bit ner i subområdet. Kan funka utan separat baslåda alltså om man inte har alltför höga krav.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 februari 2012
gurenius skrev:
Putteliten skrev:
Alltså, jag har sedan länge förstått att jag måste ha ett ordentligt framsystem, men hur ordentligt måste det vara egentligen? Som jag skrivit från början i tråden så kommer jag göra iordning dörrsidorna för att kunna ha en 6,5" i varje. Vad rekomenderar du för prylar då?

Du behöver något som kan spela på riktigt bra i midbasen + något på brädan som inte heller är för "mesigt". Tipset om Amega DRVQ6 är inte dumt. De vill ha hela dörren som låda. Är dörren väldämpad och högtalaren stumt monterad så kan du mata på duktigt med effekt. Belöningen är tillräckligt med midbas för en cab!

På brädan kompletterar du sen med ett kit eller en koax-högtalare. Helst bör du lyssna först för att hitta ett kit med en karaktär du gillar. Har du inte möjlighet till det så får du chansa lite. Återigen kan tex Amega QCOX fungera fint. Får du plats med femmorna med utrymme under så ta dem.

Då har du högtalare för lite drygt 4.000 men har inte betalt för filter (som du inte behöver heller). Lösa element blir alltid billigare än motsvarande kit-system. Väldigt prisvärt.

Ge dessa högtalare så mycket ren effekt som möjligt. Förslagsvis i form av en rejäl 4-kanalare. När det är dags för sub kan du välja om du tycker effekten räcker eller om du vill brygga och komplettera med en 4-kanalare till.

Enda riktiga nackdelen jag ser med DRVQ6 är att de kräver en del effekt....jag rekomenderar själv minst BRA 100W RMS till dem.....men då rockar de på riktigt bra.
Jo jag talar av egen erfarenhet. Jämfört 55 SRx-watt mot 175 LRx-watt..... wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 631 Inlägg
16 februari 2012
Lonefox skrev:
Enda riktiga nackdelen jag ser med DRVQ6 är att de kräver en del effekt....jag rekomenderar själv minst BRA 100W RMS till dem.....men då rockar de på riktigt bra.
Jo jag talar av egen erfarenhet. Jämfört 55 SRx-watt mot 175 LRx-watt..... wink

Midbasar vill alltid ha bra med effekt. Jag har ett bryggat Genesis DMX per styck. big_smile

Till trådskaparen: Köp ett rejält steg till dem. Mosconi AS 200.4 kanske?

// Gurra

9 117 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Har nu fått en hel del att tänka på nu kan jag lova, ska bara bestämma mig för vilka grejer jag vill ha.
Det där med tidskomp och frekvensdelning då, är det något som är möjligt med min HU jag ska ha?
Pioneer AVH P6300BT.

Instruktionsbok i PDF format
http://docs.pioneer.eu/Manuals/AVH_P630 … anguage=ru

Setupen ni tycker jag ska ha är.
ett par ordentliga 6,5" midbasar (gärna Amega DRVRQ6 som ni säger) i ordentligt dämpade dörrar.
ett par 3" eller 4" i instrumentbrädan som inte låter "mesigt".
ett slutsteg på 4x200Watt RMS.

Angående slutsteget kan man ha ett på 2x400 och ett på 2x100-150watt?
Eller är det bättre att ha endast 1 slutsteg?

1 727 Inlägg
17 februari 2012
Putteliten skrev:
ett par ordentliga 6,5" midbasar (gärna Amega DRVRQ6 som ni säger) i ordentligt dämpade dörrar.

Till Middar och 3.5or ska du använda dig av 1st 4-kanal, eller 2st 2-kanal (eller 4st monosteg) big_smile
Du kan lätt använda dig av filtren som finns på steget/en, en mycket bra början.

Nåt som inte låter mesigt är just 3.5 Amega, den spelar långt bättre än många 4".
Inte alltid storleken har betydelse. (eller hur Saab/Falu/Chriztoffer) wink

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (17 februari 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

9 117 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Putteliten skrev:

Till Middar och 3.5or ska du använda dig av 1st 4-kanal, eller 2st 2-kanal (eller 4st monosteg) big_smile
Du kan lätt använda dig av filtren som finns på steget/en, en mycket bra början.

Nåt som inte låter mesigt är just 3.5 Amega, den spelar långt bättre än många 4".
Inte alltid storleken har betydelse. (eller hur Saab/Falu/Chriztoffer) wink

Pierre

Men visst behöver inte 3,5" Amegan 200Watt? Måste väl räcka med 100-150watt?

1 727 Inlägg
17 februari 2012
Putteliten skrev:

Det där wattfrågan är hopplöst, det beror så mycket på vad man har för steg.

Ovan nämnda Mosconiserie(AS) spelar otroligt bra på t.ex 100w specat på en kanal.
Att kunna kliva upp ytterligare är inte alls till någon nackdel.

Jag har "bara" motsvarande 6x100w från sådana steg i demobilen, och det låter mycket bra på full volym.
Högtalaruppsättningen törstar efter mer, men det räcker i dagsläget. wink
(platsbrist råder, hade 1.2m Genesis innan det)

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (17 februari 2012)

9 117 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Putteliten skrev:

Det där wattfrågan är hopplöst, det beror så mycket på vad man har för steg.

Ovan nämnda Mosconiserie(AS) spelar otroligt bra på t.ex 100w specat på en kanal.
Att kunna kliva upp ytterligare är inte alls till någon nackdel.

Jag har "bara" motsvarande 6x100w från sådana steg i demobilen, och det låter mycket bra på full volym.
Högtalaruppsättningen törstar efter mer, men det räcker i dagsläget. wink
(platsbrist råder, hade 1.2m Genesis innan det)

Pierre

ALLTID en fråga om watt! tongue

Går det få bra pris hos dig på ett 4 kanalsteg och ett par Amega DRVRQ 6 mot en dekal på bilen?

1 727 Inlägg
18 februari 2012
Skulle du inte ha nåt på brädan?
Putteliten skrev:
Går det få bra pris hos dig på ett 4 kanalsteg och ett par Amega DRVRQ 6 mot en dekal på bilen?

Ingen aning, du får åka till shopen och se om resan lönar sig. wink

Pierre

9 117 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Skulle du inte ha nåt på brädan?
Putteliten skrev:

Ingen aning, du får åka till shopen och se om resan lönar sig. wink

Pierre

Jo det ska jag ha, har fått tips om ett par 4" bredbandare som ska rocka ordentligt, och passar rakt ner i brädan.

Hehe, kan du ha öppet för mig en torsdag eller fredag framåt slutet på april?

1 727 Inlägg
18 februari 2012
Som det står på hemsidan:

ÖVRIGA TIDER ENL. ÖK. RING!!!
         (händer hela tiden)

Vi har "äkta" lagerhållning på vårat kvalitativa sortiment, så det är ingen risk att du åker hem tomhänt.
(ytterst få undantag)

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (18 februari 2012)

1 631 Inlägg
18 februari 2012
Putteliten skrev:
Har nu fått en hel del att tänka på nu kan jag lova, ska bara bestämma mig för vilka grejer jag vill ha.
Det där med tidskomp och frekvensdelning då, är det något som är möjligt med min HU jag ska ha?
Pioneer AVH P6300BT.

Trodde du hade enheten redan. Har du det? Om inte, så ska du självklart välja en med tidskomp!

Setup:en låter bra, ja. Slutsteg så räcker det med en rejäl 4-kanalare till framsystemet. Men inget billigt junk. Enklast så, när du sen ska uppgradera med sub kan du välja hur du ska prioritera igen! Då behöver du ett steg till, förmodligen ett monoblock om du är nöjd med framsystemet. Om inte, kan du alltid brygga 4-kanalaren och få ut mer effekt.

// Gurra

9 117 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
gurenius skrev:
Putteliten skrev:
Pioneer AVH P6300BT.

Trodde du hade enheten redan. Har du det? Om inte, så ska du självklart välja en med tidskomp!

Setup:en låter bra, ja. Slutsteg så räcker det med en rejäl 4-kanalare till framsystemet. Men inget billigt junk. Enklast så, när du sen ska uppgradera med sub kan du välja hur du ska prioritera igen! Då behöver du ett steg till, förmodligen ett monoblock om du är nöjd med framsystemet. Om inte, kan du alltid brygga 4-kanalaren och få ut mer effekt.

Ja HU har jag den Pioneeren jag länkade till, men frågar är: Har den tidskomp?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 februari 2012
Amega Q-Cox350 klarar sig fint med 100Wrms om du ska dela någorlunda lågt, 150-200Wrms är onödigt då i min mening. Middarna däremot vill gärna ha mer än 100Wrms, så där skulle runt 150-200Wrms sitta fint. Och ja, dom där små 3,5" koaxialerna spelar! Mer än nog för dom flesta. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
18 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
Amega Q-Cox350 klarar sig fint med 100Wrms om du ska dela någorlunda lågt, 150-200Wrms är onödigt då i min mening. Middarna däremot vill gärna ha mer än 100Wrms, så där skulle runt 150-200Wrms sitta fint. Och ja, dom där små 3,5" koaxialerna spelar! Mer än nog för dom flesta. wink

50-55W rms räcker det med tongue
Om det är ÄRLIGA watt vill säga....

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 februari 2012
Du tänker på koaxerna nu va? Och ja det kan det nog mycket väl göra, beroende på krav. wink Men mer än 100Wrms är iaf onödigt anser jag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
18 februari 2012
Putteliten skrev:
gurenius skrev:
Putteliten skrev:
Pioneer AVH P6300BT.

Ja HU har jag den Pioneeren jag länkade till, men frågar är: Har den tidskomp?

Svar: Nej, den saknar tidskomp.
Däremot har du halvdana delningsfilter och en 8-bands grafisk EQ på den.
INGEN digtal utgång heller vad jag kunde se i manualen.
Senast redigerat av Lonefox (18 februari 2012)

7 241 Inlägg
18 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
Du tänker på koaxerna nu va? Och ja det kan det nog mycket väl göra, beroende på krav. wink Men mer än 100Wrms är iaf onödigt anser jag.

Japp.
Och ja..jag håller med dig.....

Fastän 15 klass-a watt hade låtit ännu trevligare wink

Sök