2970
Sök

Söker efter ett riktigt bra 3-vägssystem

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 februari 2012
Lite annan prisklass dock... wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 727 Inlägg
19 februari 2012
Styckepris.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

16 197 Inlägg
19 februari 2012
ChriZtoffer skrev:
TT-Avant skrev:
Mycke snack om just Amega i tråden. Ok att de är bra, men enligt mej så är dem för dyra för hur dem låter. Om vi nu bara för en enkel jämförelse för min del iaf. En magnat selection ref. kostar ca 2500 och amega nästan det dubbla, så låter enligt mej amega inte dubbelt så bra, som jag skulle vilja att dem gjorde då den är nästan dubbla pengarna. Själv tycker jag att de är nog likvärdiga i ljudet. Mellanregister är kanske något bättre i amega, men det är mera partyfaktor i magnat. Så enkelt förklarat, tycker amega är lite för dyra för vad den kan leverera. Låter alltså inte dåligt, men inte så bra som de kostar.  Säkert folk som kommer gnälla på detta, men en annan syn på det hela helt enkelt.

Men hur ofta låter en dubbelt så dyr högtalare just dubbelt så bra då? Vågar nog påstå att det är rätt sällan som en dubblering av priset ger en dubblering av prestanda, snarare att prestandan ökar med 50-75%, i bästa fall. Sen så har vi ju det här med ljudets karaktär också som spelar in.

Men om jag nu ska säga nåt positivt om Magnat också, CarFit87 överraskar.

Putteliten skrev:
Alltså det här är ju en hel jävla djungel! Alla tycker olika, en del vill sälja det dom har mm.

Tror att det får bli denna setup.
Instrumentbrädan. Piskar många 4" som kostar 3-4ggr så mycke pengar, har jag fått höra.
http://supersonic.se/product.html/faita … ory_id=148

Dörrarna. Är ganska många som säger att dessa spelar riktigt bra.
http://avd.se/index.php?go=products& … amp;page=1

Sen får det nog bli ett Mosconi steg, bara för att dom är snygga! tongue

Du bör nog försöka lyssna på dom där bredbandshögtalarna innan du bestämmer dig. Jag har själv testat lillebror (tror jag iaf att det är) 3FE20 och vist det spelar på duktigt mycket med väldigt lite effekt och dom låter imponerande bra för att vara utan diskant. Men. Övre mellanregistret/nedre diskanten kan bli påträngande beroende på montering och vad man driver med.

därför har man EQ så man man justera sånt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

9 117 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Styckepris.

Pierre

Haha, hur var det med ditt sista inlägg?? tongue

Då var det skillnad du! Hade inte en tanke på det när ja kollade, högtalare köper man ju parvis! Duuuuh!

9 117 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
TT-Avant skrev:
Mycke snack om just Amega i tråden. Ok att de är bra, men enligt mej så är dem för dyra för hur dem låter. Om vi nu bara för en enkel jämförelse för min del iaf. En magnat selection ref. kostar ca 2500 och amega nästan det dubbla, så låter enligt mej amega inte dubbelt så bra, som jag skulle vilja att dem gjorde då den är nästan dubbla pengarna. Själv tycker jag att de är nog likvärdiga i ljudet. Mellanregister är kanske något bättre i amega, men det är mera partyfaktor i magnat. Så enkelt förklarat, tycker amega är lite för dyra för vad den kan leverera. Låter alltså inte dåligt, men inte så bra som de kostar.  Säkert folk som kommer gnälla på detta, men en annan syn på det hela helt enkelt.

Men hur ofta låter en dubbelt så dyr högtalare just dubbelt så bra då? Vågar nog påstå att det är rätt sällan som en dubblering av priset ger en dubblering av prestanda, snarare att prestandan ökar med 50-75%, i bästa fall. Sen så har vi ju det här med ljudets karaktär också som spelar in.

Men om jag nu ska säga nåt positivt om Magnat också, CarFit87 överraskar.

Putteliten skrev:
Alltså det här är ju en hel jävla djungel! Alla tycker olika, en del vill sälja det dom har mm.

Tror att det får bli denna setup.
Instrumentbrädan. Piskar många 4" som kostar 3-4ggr så mycke pengar, har jag fått höra.
http://supersonic.se/product.html/faita … ory_id=148

Dörrarna. Är ganska många som säger att dessa spelar riktigt bra.
http://avd.se/index.php?go=products& … amp;page=1

Sen får det nog bli ett Mosconi steg, bara för att dom är snygga! tongue

Du bör nog försöka lyssna på dom där bredbandshögtalarna innan du bestämmer dig. Jag har själv testat lillebror (tror jag iaf att det är) 3FE20 och vist det spelar på duktigt mycket med väldigt lite effekt och dom låter imponerande bra för att vara utan diskant. Men. Övre mellanregistret/nedre diskanten kan bli påträngande beroende på montering och vad man driver med.

därför har man EQ så man man justera sånt..

8 bands graphic EQ måste funka då va? Vad tror du om denna setupen eller är SPL middarna bättre?

1 727 Inlägg
19 februari 2012
Putteliten skrev:
Horsyhorse skrev:
Styckepris.

Pierre

Då var det skillnad du! Hade inte en tanke på det när ja kollade, högtalare köper man ju parvis! Duuuuh!

Kunde inte låta bli, och det var väl ganska bra(tråkig) info.

Pierre (nu var det nog det sista)

9 117 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Putteliten skrev:
Horsyhorse skrev:
Styckepris.

Pierre

Det är ju sant. Måste få dig att skriva ett inlägg till tongue Hur är dom i jämnförelse med Amega då? Om det är så att det skulle plötsligt rulla in lite stålar och man kan tänkas betala lite mera!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 februari 2012
Putteliten skrev:
€149 var det till och med.

http://www.eadsweden.com/shop/17596/art … 0_v1.0.pdf

Horsyhorse skrev:
Styckepris.

Pierre

Plus moms och frakt.
Dock beställer jag mina hos BRL Trollhättan.

Putteliten skrev:
Horsyhorse skrev:
Putteliten skrev:

Det är ju sant. Måste få dig att skriva ett inlägg till tongue Hur är dom i jämnförelse med Amega då? Om det är så att det skulle plötsligt rulla in lite stålar och man kan tänkas betala lite mera!

EAD jämfört med Amega är mkt mer neutrala (en del skulle säga ljusa men jag säger att de har en mer korrekt återgivning). Amega som JAG upplevt det har ngt fett ljud. (Mer rock'n'roll än stråkkvartett) DOCK har jag EJ lyssnat på banddiskanten, men det är en helt annan prisklass med så.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

9 117 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
Putteliten skrev:
€149 var det till och med.

http://www.eadsweden.com/shop/17596/art … 0_v1.0.pdf

Horsyhorse skrev:
Styckepris.

Pierre

Plus moms och frakt.
Dock beställer jag mina hos BRL Trollhättan.

Putteliten skrev:
Horsyhorse skrev:

EAD jämfört med Amega är mkt mer neutrala (en del skulle säga ljusa men jag säger att de har en mer korrekt återgivning). Amega som JAG upplevt det har ngt fett ljud. (Mer rock'n'roll än stråkkvartett) DOCK har jag EJ lyssnat på banddiskanten, men det är en helt annan prisklass med så.....

Håller du på med ett bygge med EAD prylar eller?

1 727 Inlägg
19 februari 2012
Putteliten skrev:
Måste få dig att skriva ett inlägg till tongue Hur är dom i jämnförelse med Amega då? Om det är så att det skulle plötsligt rulla in lite stålar och man kan tänkas betala lite mera!

EAD/Jordan är på en helt annan nivå, lite olika karaktären jämte Dynaudio,
men på den här nivån spelar det väldigt korrekt/högupplöst/rappt, osv
Du bör lyssna för att förstå.

OBS! Jag har inte hört EAD/Jordans middar i bil, endast banddiskanten.
Jag har ett par Transmissionaudio M3 i shopen som innehåller elementen,
så dess karaktär har jag bara viss kännedom om.

Pierre(gnäll inte, DU ville att jag skulle skriva)  wink

ps av någon underlig anledning ligger det 4st 8ttor och 1par banddiskanter i projekthyllan ds
Senast redigerat av Horsyhorse (19 februari 2012)

16 197 Inlägg
19 februari 2012
att diskutera om vad som låter bäst är som att diskutera vilken bil som är bäst..

tongue

1 727 Inlägg
19 februari 2012
evilaudio skrev:
att diskutera om vad som låter bäst är som att diskutera vilken bil som är bäst..
tongue

Haha din dB-gubbe.
Skönt o veta att jag aldrig använder ordet "bäst".

Pierre (beskriver bara)
Senast redigerat av Horsyhorse (19 februari 2012)

16 197 Inlägg
19 februari 2012
Horsyhorse skrev:
evilaudio skrev:
tongue

Haha din dB-gubbe.
Skönt o veta att jag aldrig använder ordet "bäst". Bara dom andra. wink

Pierre (beskriver bara)

visst kan man beskriva men de BÄSTA är ju att lyssna på ett system innan man köper då ALLAS öron uppfattar olika smile

9 117 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:

tongue

Sant! Det som Volvoraggarna tycker låter bra, låter skit enligt många andra! tongue

1 727 Inlägg
19 februari 2012
evilaudio skrev:
lyssna på ett system innan man köper

Det är det Putte ska få göra om han kommer hit. Amega, Dynaudio, "nästan" Jordan/EAD. wink

Pierre

9 117 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
evilaudio skrev:

Det är det Putte ska få göra om han kommer hit. Amega, Dynaudio, "nästan" Jordan/EAD. wink

Pierre

Det låter bra det! smile

16 197 Inlägg
19 februari 2012
Putteliten skrev:
Horsyhorse skrev:
evilaudio skrev:

Pierre

Det låter bra det! smile

sen kan du ju åka till mig å lyssna på nåt som e mer kul wink

9 117 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
Putteliten skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Det låter bra det! smile

sen kan du ju åka till mig å lyssna på nåt som e mer kul wink

Haha, då kommer ja ju bli besviken när jag fått in ljudet i Audin jue!

Sök