2266
Sök

Volvo 240 som inte startar hör inte pumparn

477 Inlägg
21 oktober 2012
#21
Henkix skrev:
Nästan 100% på att det är vevaxelgivaren, om inte den funkar så finns det varken gnista eller bensin, så bytt den tongue Den sitter på sväng hjuls kåpan eller va de nu heter wink

är nästan lika hundra som du tongue
ska prova ny imorrn så får vi se...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

477 Inlägg
21 oktober 2012
#22
Ej-son skrev:
240bns skrev:
Den 25A flatstiftsäkringen i motorutrymmet är säkringen till bränsleumpen/pumprelä+boxarna.
Säkring 4 får sin spänning från pumprelät och matar förpumpen och lamdasondens värmare.

Om flatstiftsäkringen och dess säkringshållare/kabel till batteriet är OK så prova ettt annat bränslepump/systemrelä, det sitter intill boxarna bakom handskfacket.

Har du kollat så att du har gnista??

äre så på 740 också alltså att det finns en 25a i motorutrymmet?

enligt mitt kopplingschema så ska det finnas samma säkring även på 740 med samma motor förståss...
tror dock inte den sitter på samma ställe som 240... kolla på höger sida kanske

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

6 738 Inlägg
21 oktober 2012
#23
blink_pj skrev:
Henkix skrev:
Nästan 100% på att det är vevaxelgivaren, om inte den funkar så finns det varken gnista eller bensin, så bytt den tongue Den sitter på sväng hjuls kåpan eller va de nu heter wink

är nästan lika hundra som du tongue
ska prova ny imorrn så får vi se...

jajjamään, återkom gärna med svar om hur de gick tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 008 Inlägg
21 oktober 2012
#24
blink_pj skrev:
Ej-son skrev:
240bns skrev:
Den 25A flatstiftsäkringen i motorutrymmet är säkringen till bränsleumpen/pumprelä+boxarna.
Säkring 4 får sin spänning från pumprelät och matar förpumpen och lamdasondens värmare.

Om flatstiftsäkringen och dess säkringshållare/kabel till batteriet är OK så prova ettt annat bränslepump/systemrelä, det sitter intill boxarna bakom handskfacket.

Har du kollat så att du har gnista??

äre så på 740 också alltså att det finns en 25a i motorutrymmet?

enligt mitt kopplingschema så ska det finnas samma säkring även på 740 med samma motor förståss...
tror dock inte den sitter på samma ställe som 240... kolla på höger sida kanske

Nej, 7/940 har säkringen tillsammans med de andra i bilen, säkring nr 1.


islurren1
22 oktober 2012
#25
Av en händelse var jag faktiskt idag och kollade på bilen som jag höll på med i vintras .Råkade gnugga på motorsäkringen på innerskärmen innanför tändspolen. Å vipps så hadde jag en fungerande bränslepump. Dock ingen gnista. Kanske har ryckt för mycket i kablarna i vintras sad Men vevaxelgivaren kan vara en bra början att kolla på. Min 745:a hadde det felet när gnistan och pumpen inte funkade..
Senast redigerat av islurren1 (22 oktober 2012)

477 Inlägg
22 oktober 2012
#26
Problem löst! dock dök problem nr. 2 upp istället tongue

fixade en ny vevaxel givare idag, lyckades pilla loss den gamla som satt som gjutet som vanligt. skulle glatt dra åt det sista lilla lilla på skruvfan och vad händer inte då!!! jo hela fästskiten gick ju såklart av!
svor som fan ett par tre gånger, men sen sket ja i de o höll skiten på plats med handen och så fick kärringen provstarta och visst funkar det nu smile
blir väll till o försöka limma skiten på plats annars får man väll riva ner lådan och byta fästet!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

islurren1
22 oktober 2012
#27
Kul!! Precis samma sak hände när jag bytte på min 745:a. Knådade lite kemisk metall runt den och tryckte dit. Väntade en stund sen körde jag. Den har gått i tre år nu *L*

90 Inlägg
5 september 2013
#28
hej finns det nån här som kan komma på vad jag har för fel på min 240 ?
det är en 90ans GLE med B200f ( finsksåld )med lh 2.4

bilen lär ha dött mittiallt på vägen (köpte den billit för att den ej går)
den får gnista men ej bensin ,kommer bensin till spridarna , men spridarna öppnara INTE kommer väldit låg späning till dem har kollat resistans i kablarna mellan styr enheten och spridarna och den är låg även så resistansen i kablarna mellan boxarna
relet är helt (kollat i en annan 240)
det kommer spänning ibland till säkring 4 och bränsle pumpen och då låvar den och startar och dör igen

kan felet vara i själva styrenheten eller ???
snälla hjälp !!!!!!
Senast redigerat av Ayrton (5 september 2013)


6 738 Inlägg
5 september 2013
#29
Ayrton skrev:
hej finns det nån här som kan komma på vad jag har för fel på min 240 ?
det är en 90ans GLE med B200f ( finsksåld )med lh 2.4

bilen lär ha dött mittiallt på vägen (köpte den billit för att den ej går)
den får gnista men ej bensin ,kommer bensin till spridarna , men spridarna öppnara INTE kommer väldit låg späning till dem har kollat resistans i kablarna mellan styr enheten och spridarna och den är låg även så resistansen i kablarna mellan boxarna
relet är helt (kollat i en annan 240)
det kommer spänning ibland till säkring 4 och bränsle pumpen och då låvar den och startar och dör igen

kan felet vara i själva styrenheten eller ???
snälla hjälp !!!!!!

ja testa byt styrenhet till bränslet då tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

90 Inlägg
16 oktober 2013
#31
Henkix skrev:
Ayrton skrev:
hej finns det nån här som kan komma på vad jag har för fel på min 240 ?
det är en 90ans GLE med B200f ( finsksåld )med lh 2.4

bilen lär ha dött mittiallt på vägen (köpte den billit för att den ej går)
den får gnista men ej bensin ,kommer bensin till spridarna , men spridarna öppnara INTE kommer väldit låg späning till dem har kollat resistans i kablarna mellan styr enheten och spridarna och den är låg även så resistansen i kablarna mellan boxarna
relet är helt (kollat i en annan 240)
det kommer spänning ibland till säkring 4 och bränsle pumpen och då låvar den och startar och dör igen

kan felet vara i själva styrenheten eller ???
snälla hjälp !!!!!!

ja testa byt styrenhet till bränslet då tongue

jo så ekelt var det , annan styrenhet å nytt bensin  å nu lever den igen big_smile


241 Inlägg
16 oktober 2013
#32
det sitter ett dubbelrelä under handskfacket på alla 240 med 230f  bryt lite på det reläet så ska du se átt det kanske funkar det styr både tändning och pumpen


Sök