3440
Sök

Mazda rx8, annat alternativ?

45 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
Hej, ska köpa en bil för max 100k. Har kikat på en rx8 2004 (manual) som har gått 5800mil, är denna bilen värd 100k? Är mazda rx8 en bra bil eller ej? Har hört bara dåligt rykte om mazda. Har även kikat på toyota celica 2005 som har gått 2500mil (automat), är denna bilen värd 86000kr? Är väldigt tacksam för svar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2012
RX-8 är om inget annat en fruktansvärt rolig bil, och dålig tror jag inte den är heller. Det är dock bland annat en Wankelmotor, och det kräver lite mer än en vanlig motor bland annat så drar en Wankel olja och skall göra så.

En RX-8 känns i mina ögon som det självklara valet om alternativet är en Celica, och angående tillförlitligheten har en bekant en sådan Mazda och den har hållit ihop väl åtminstone... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

827 Inlägg
18 februari 2012
Är du beredd tanka ofta och fylla på olja då och då så rekomenderar jag rx-8.an framför en tråkig långsam celica
men däremot skulle jag betala lite till och köpa 350z

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

45 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
328cabbish skrev:
Är du beredd tanka ofta och fylla på olja då och då så rekomenderar jag rx-8.an framför en tråkig långsam celica
men däremot skulle jag betala lite till och köpa 350z

Drar inte rx8:an 1,3 liter?

827 Inlägg
19 februari 2012
den drar fanimej mer än min 6liters v8

45 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
328cabbish skrev:
den drar fanimej mer än min 6liters v8

där rök min dröm hmm. Hur mycket drar celica då?

6 632 Inlägg
19 februari 2012
0.8-0.9 drar RX8an enligt papper (Landsväg)
Motorn är på 1.3liter. Törstigt till storleken men är det wankel så är det, roligt karaktär.

En Corvette drar lika mycket landsväg men mer annars..Handlar för övrigt om körsätt.

Vilket typ av Celica är det?

De/Dem

827 Inlägg
19 februari 2012
Malheus skrev:
Motorn är på 1.3liter. Törstigt till storleken men är det wankel så är det, roligt karaktär.

En Corvette drar lika mycket landsväg men mer annars..Handlar för övrigt om körsätt.

Enligt papper ja men en rx8 drar mer än en corvette i verkligheten,rolig bil men ingen bil att köra. Race med på motorvägen,enligt min tycke skulle den ha haft dubbelturbo från fabrik
Men men går ju inte att få alla i samma uppfattning om saker och ting

45 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Malheus skrev:

Toyota Celica 1,8 VVT-i 143hk

dvs att den drar 1,8 liter?

45 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Malheus skrev:

Det är en Toyota Celica 1,8 VVT-i 143hk menas det då att den drar 1,8 liter?

6 632 Inlägg
19 februari 2012
Nejnejnej..motor storleken är på 1.8 liter

Drar ca 0.8 blandat istället

http://www.ultimatespecs.com/car-specs Underlättar om man är nyfiken på förbrukning.. Men brukar gå att få lägre än vad som sägs (Har fått ner Alfan till 0.7 blandat, istället för 0.85)

De/Dem

45 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Någon som kan rekommendera en bil för 100k?

257 Inlägg
19 februari 2012
Du kan lätt få en celica t sport för dem pengarna, lite under 200 hästar orginal och där har du en snabb bil som drar runt 0.8 blandat. Celican kommer du ha mkt mindre bekymmerhet än rx8an, men du kan ha tur och otur

45 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Mommo1990 skrev:
Du kan lätt få en celica t sport för dem pengarna, lite under 200 hästar orginal och där har du en snabb bil som drar runt 0.8 blandat. Celican kommer du ha mkt mindre bekymmerhet än rx8an, men du kan ha tur och otur

OK, tack så mycket smile. Jag är nybörjare det är därför jag frågar så pass mycket, safe than sorry.

45 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Tack så mycket alla som har hjälpt till! Lutar mig nu mot en celica t sport.

257 Inlägg
19 februari 2012
Sedan är skatten + försäkringen mkt billigare för en t sport jämfört med en rx-8a! Så mkt billigare att äga

1 926 Inlägg
19 februari 2012
328cabbish skrev:
Malheus skrev:

Enligt papper ja men en rx8 drar mer än en corvette i verkligheten,rolig bil men ingen bil att köra. Race med på motorvägen,enligt min tycke skulle den ha haft dubbelturbo från fabrik
Men men går ju inte att få alla i samma uppfattning om saker och ting

Rx-7an har väl bubbelturbo som alla andra jappsare från 90-talet, supra, skyline, 300zx, soraer osv har ju två sniglar original.

99 Inlägg
21 februari 2012
Klart du ska köpa en RX-8. Jag har bara bra saker att säga om den, visst drar den lite soppa men man lägger ju gärna pengar på sin hobby. Och man måste tänka på att wankeln kräver lite extra somsorg, med regelbundna oljebyten och undvika kallstarter i möjligaste mån.

Väghållningen är grymt bra för en bil i den prisklassen, den är ingen dragracer men den hänger på mycket motorstarkare bilar i kurvorna.
Jag anser att den är det roligaste du kan köpa för dom pengarna.

Det finns många trådar här på forumet om RX-8 så sök efter dom och läs lite.

1 365 Inlägg
21 februari 2012
tänk efter 1, 2 och 3 gånger innan du köper en framhjulsdriven bil är mitt råd. För 100k så kryllar det av roliga alternativ som inte behöver dra jättemycket bensin. Om du inte gillar att byta handbromsbackar och sträcka vajer varannan vecka så är det rätt svårt att ha kul med FWD på vinterväglag.

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
21 februari 2012
Hejsan!
Jag kan nog vara till lite hjälp här. Får du en rättstyrd rx8 som gått så lite och är i bra skick så ör den värd 100k alla gånger. Rx8 är riktigt roligt att köra på bana och på sm vägar. Inte den snabbast 402m bilen. Kolla på youtube då dom testar rx8an. Då säger han" av alla bilar jag kört i år, så tror jag detta är den bästa".

Rx8 ä välbyggd och man känner att den ör påkostad. Dom kostade 500-550kr då dom va nya. Sedan kan jag rekomendera att du köper en med Bose systemet.

När vi snackar soppa så kan jag säga att den drar en del. Jag snittar 1.5l. Dörimot är försäkringen billig då de ör en 1.3l utan turbo på pappret. Betalar 6500 om året, evon kostade 26 000 big_smile .

Jag tycker rx8 är ett bra alternativ där du faktiskt kan åka mer än 2 utan problem. Dock ska veta att den drar mer än en Svensson bil

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Sök