3427
Sök

Den stora extraljus tråden

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 mars 2012
#661
Mervolic skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Finns det en gräns i Sverige för hur stark helljus man får ha?

På nyare bilar måste ju lyktorna vara E-märkta, men tidigare vet jag inget om..??

Något annat jag tänkte på...lyktorna som dem har på t ex sportstadium och liknande..de lyser rätt så bra de med!

Ja de är klart, även extraljusen måste va e-märkta va?
Men bilar som är så gamla att de inte måste va e-märkta finns de ingen gräns?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Yawn...
3 151 Inlägg
10 mars 2012
#662
Minns inte riktigt, men det är väl krav på E-märkning sedan 2005 eller något sådant?

Det är så jag har förstått det i alla fall, men kanske finns det någon gammal regel angående det där...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 mars 2012
#663
Mervolic skrev:
Minns inte riktigt, men det är väl krav på E-märkning sedan 2005 eller något sådant?

Det är så jag har förstått det i alla fall, men kanske finns det någon gammal regel angående det där...

Jag har hört en gräns på 500watt framåt vid helljus. Men jag vet inte om de är påhittat eller vad de kommer ifrån.
Men när jag besiktade e34 diesel kombin tyckte han att jag hade för många watt framåt, 5 bigknick 100watt + orginal helljus 2st 100watt. Men sen kom han på att den var LB och få spelade de ingen roll? Men han verkade o andra sidan inte ha koll på nånting.

Men rent teoretiskt kan man ju ha 20st e-märkta extraljus?
En 100wattare i varje då så har man ju 2000watt, är de lagligt då?
Senast redigerat av marwin_of_sweden (10 mars 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Yawn...
3 151 Inlägg
10 mars 2012
#664
Det borde väl vara det.. haha. Jag vet faktiskt inte, någon som har mer koll får nog svara på det där. tongue

2 266 Inlägg
10 mars 2012
#665
Brains skrev:
C_A_T skrev:
Brains skrev:
Det går en timmerbil här i krokarna med 11!!!st NBB på taket. Givetvis med xenon i allihopa...
Tyvärr vet jag inte vilken styrka han har på dom.

11st på taket? Det skulle jag vilja se:D Kanske 11 sammanlagt men inte enbart på taket.

Japp 11st bara på taket cool
6st som vanligt i bågen sen 5st precis ovanför. Bara NBB Alpha 225.
Sen har han säkert ett par stycken som backljus också wink
Synd att han inte hade älgstaket och en 5st till där, haha!
Tror att den kommer från Söderbärke eller Grängesberg/Grangärde.

De är en Volvo timmerbil va? Fanns två förut en mattsvart volvo med ängel motivlackad på sidorna från älvdalen den har gått omkull. Den andra är grå va?

http://www.dt.se/nyheter/rattvik/1.4407 … d-korsning enda bilden jag hitta på den med extraljusen på taket wink

svetsdiff !!!

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
10 mars 2012
#666
Brains skrev:
C_A_T skrev:
Brains skrev:
Det går en timmerbil här i krokarna med 11!!!st NBB på taket. Givetvis med xenon i allihopa...
Tyvärr vet jag inte vilken styrka han har på dom.

11st på taket? Det skulle jag vilja se:D Kanske 11 sammanlagt men inte enbart på taket.

Japp 11st bara på taket cool
6st som vanligt i bågen sen 5st precis ovanför. Bara NBB Alpha 225.
Sen har han säkert ett par stycken som backljus också wink
Synd att han inte hade älgstaket och en 5st till där, haha!
Tror att den kommer från Söderbärke eller Grängesberg/Grangärde.

Jag är fortf skeptisk, men om det stämmer så är det bra tufft:cool:

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

1 532 Inlägg
10 mars 2012
#667
marwin_of_sweden skrev:
Mervolic skrev:
Minns inte riktigt, men det är väl krav på E-märkning sedan 2005 eller något sådant?

Det är så jag har förstått det i alla fall, men kanske finns det någon gammal regel angående det där...

Jag har hört en gräns på 500watt framåt vid helljus. Men jag vet inte om de är påhittat eller vad de kommer ifrån.
Men när jag besiktade e34 diesel kombin tyckte han att jag hade för många watt framåt, 5 bigknick 100watt + orginal helljus 2st 100watt. Men sen kom han på att den var LB och få spelade de ingen roll? Men han verkade o andra sidan inte ha koll på nånting.

Men rent teoretiskt kan man ju ha 20st e-märkta extraljus?
En 100wattare i varje då så har man ju 2000watt, är de lagligt då?

Tror de handlar om e-märkning
Fanns nån regel förr vet jag om ljus styrkan o hur långt dom fick lysa


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 mars 2012
#668
Dirtymike skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Mervolic skrev:
Minns inte riktigt, men det är väl krav på E-märkning sedan 2005 eller något sådant?

Det är så jag har förstått det i alla fall, men kanske finns det någon gammal regel angående det där...

Jag har hört en gräns på 500watt framåt vid helljus. Men jag vet inte om de är påhittat eller vad de kommer ifrån.
Men när jag besiktade e34 diesel kombin tyckte han att jag hade för många watt framåt, 5 bigknick 100watt + orginal helljus 2st 100watt. Men sen kom han på att den var LB och få spelade de ingen roll? Men han verkade o andra sidan inte ha koll på nånting.

Men rent teoretiskt kan man ju ha 20st e-märkta extraljus?
En 100wattare i varje då så har man ju 2000watt, är de lagligt då?

Tror de handlar om e-märkning
Fanns nån regel förr vet jag om ljus styrkan o hur långt dom fick lysa

Då kan man alltså ha 20st 100watts extraljus bara dom är e-märkta:)? Då får man ett jäkla lyse:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 266 Inlägg
10 mars 2012
#669
marwin_of_sweden skrev:
Dirtymike skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Jag har hört en gräns på 500watt framåt vid helljus. Men jag vet inte om de är påhittat eller vad de kommer ifrån.
Men när jag besiktade e34 diesel kombin tyckte han att jag hade för många watt framåt, 5 bigknick 100watt + orginal helljus 2st 100watt. Men sen kom han på att den var LB och få spelade de ingen roll? Men han verkade o andra sidan inte ha koll på nånting.

Men rent teoretiskt kan man ju ha 20st e-märkta extraljus?
En 100wattare i varje då så har man ju 2000watt, är de lagligt då?

Tror de handlar om e-märkning
Fanns nån regel förr vet jag om ljus styrkan o hur långt dom fick lysa

Då kan man alltså ha 20st 100watts extraljus bara dom är e-märkta:)? Då får man ett jäkla lyse:)

tyvärr är de 55w som ensast är lagligt på 12volt och 70watt på 24 volt allt över de saknar E märke wink

svetsdiff !!!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 mars 2012
#670
PMPerformance skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Dirtymike skrev:

Tror de handlar om e-märkning
Fanns nån regel förr vet jag om ljus styrkan o hur långt dom fick lysa

Då kan man alltså ha 20st 100watts extraljus bara dom är e-märkta:)? Då får man ett jäkla lyse:)

tyvärr är de 55w som ensast är lagligt på 12volt och 70watt på 24 volt allt över de saknar E märke wink

Jaha:/ men 40st 55wattare då:)?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 266 Inlägg
10 mars 2012
#671
marwin_of_sweden skrev:
PMPerformance skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Då kan man alltså ha 20st 100watts extraljus bara dom är e-märkta:)? Då får man ett jäkla lyse:)

tyvärr är de 55w som ensast är lagligt på 12volt och 70watt på 24 volt allt över de saknar E märke wink

Jaha:/ men 40st 55wattare då:)?

Japp de lät bättre haha

svetsdiff !!!

Yawn...
3 151 Inlägg
10 mars 2012
#672
Haha, en jävla generator man måste ha då..

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
10 mars 2012
#673
haha, ksk 2-3st generatorer:D

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Forummoderator
18 104 Inlägg
10 mars 2012
#674
Problem att koppla in 3 extraljus på en S80 -99? Med tanke på elektronik osv... Halvljuset är kanon men helljuset är ett skämt. Nån som vet vad den laddar? En 2.9. Ej T6 (turbo). Reflektorer ok. Separata skålar för hel och halv. Kanske nån Xenonsats? Får man ha det på helljus? Borde ju vara ok! Har inte bilen hemma just nu så jag vet inte hur det ser ut framme i tapirnosen men ska till biltema imorgon av olika anledningar så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 893 Inlägg
10 mars 2012
#675
Utomlands är referens talen avgörande för hur många lampor man får ha. Det gäller inte i sverige, ännu...
I nuläget kan man mao klämma dit så många som får plats.
Äldre än 2005 och man kan hävda att de redan satt monterade, innan man köpte bilen, så behöver de inte ens vara E-märkta.


21 761 Inlägg
10 mars 2012
#676
Mervolic skrev:
Haha, en jävla generator man måste ha då..

160-170 A för att driva själva lamporna, tar man tex en på 250 A så borde det funka. smile

Forummoderator
26 375 Inlägg
10 mars 2012
#677
Dieselsmurfen skrev:
Problem att koppla in 3 extraljus på en S80 -99? Med tanke på elektronik osv... Halvljuset är kanon men helljuset är ett skämt. Nån som vet vad den laddar? En 2.9. Ej T6 (turbo). Reflektorer ok. Separata skålar för hel och halv. Kanske nån Xenonsats? Får man ha det på helljus? Borde ju vara ok! Har inte bilen hemma just nu så jag vet inte hur det ser ut framme i tapirnosen men ska till biltema imorgon av olika anledningar så...

Att xenonkonvertera helljuset är okej, och kanske något för dig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 104 Inlägg
10 mars 2012
#678
Mack skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Problem att koppla in 3 extraljus på en S80 -99? Med tanke på elektronik osv... Halvljuset är kanon men helljuset är ett skämt. Nån som vet vad den laddar? En 2.9. Ej T6 (turbo). Reflektorer ok. Separata skålar för hel och halv. Kanske nån Xenonsats? Får man ha det på helljus? Borde ju vara ok! Har inte bilen hemma just nu så jag vet inte hur det ser ut framme i tapirnosen men ska till biltema imorgon av olika anledningar så...

Att xenonkonvertera helljuset är okej, och kanske något för dig?

Tänkte det. Får hämta släden imorgon och se vad man hittar sen. Bättre konvertera och slippa fula extraljus i nosen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 893 Inlägg
10 mars 2012
#679
Dieselsmurfen skrev:
Problem att koppla in 3 extraljus på en S80 -99? Med tanke på elektronik osv... Halvljuset är kanon men helljuset är ett skämt. Nån som vet vad den laddar? En 2.9. Ej T6 (turbo). Reflektorer ok. Separata skålar för hel och halv. Kanske nån Xenonsats? Får man ha det på helljus? Borde ju vara ok! Har inte bilen hemma just nu så jag vet inte hur det ser ut framme i tapirnosen men ska till biltema imorgon av olika anledningar så...

Du tar ju bara "signalen" till relät, från bilens övriga elsystem.
Annars drar du ju en helt egen slinga för X-ljusen, som inte har nått med bilens elektronik att göra.

Dubbla reflektorer, då har du troligtvis H7or. (Inte säker.) Ta signalen till X-ljus relät från ena helljus lampan bara, borde inte ställa till med nått. På S80an har du lätt att montera stabiliseringsstagen också, då grillen inte åker med huven.


Yawn...
3 151 Inlägg
10 mars 2012
#680
Mack skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Problem att koppla in 3 extraljus på en S80 -99? Med tanke på elektronik osv... Halvljuset är kanon men helljuset är ett skämt. Nån som vet vad den laddar? En 2.9. Ej T6 (turbo). Reflektorer ok. Separata skålar för hel och halv. Kanske nån Xenonsats? Får man ha det på helljus? Borde ju vara ok! Har inte bilen hemma just nu så jag vet inte hur det ser ut framme i tapirnosen men ska till biltema imorgon av olika anledningar så...

Att xenonkonvertera helljuset är okej, och kanske något för dig?

Tänkte det samma. Man kan inte vara så petnoga med vad som är lagligt hit och dit, för ska man gå helt efter reglerna får du knappt ändra någonting då bilen är helbilsgodkänd...eller vad det heter. tongue

Men prova konvertera bilens helljus, blir det fortfarande otillräckligt så kan du ju köpa extraljus. Har dock hört något om att det kan bli problem på nyare Volvos med adaptiv farthållare.


Sök