Hmm, 15 sidor sen jag ställde en fråga så provar igen!
Det här med effektbelysning/perkeringsbelysing i extraljus, hur ser snuten på det? Har hört att man inte får ha det men var och varannan lastbil och bil har ju det. Någon som kan upplysa en?
Hmm, 15 sidor sen jag ställde en fråga så provar igen!
Det här med effektbelysning/perkeringsbelysing i extraljus, hur ser snuten på det? Har hört att man inte får ha det men var och varannan lastbil och bil har ju det. Någon som kan upplysa en?
Olagligt, men inte hört någon som fått böter för det.
Hmm, 15 sidor sen jag ställde en fråga så provar igen!
Det här med effektbelysning/perkeringsbelysing i extraljus, hur ser snuten på det? Har hört att man inte får ha det men var och varannan lastbil och bil har ju det. Någon som kan upplysa en?
Finns regler om hur högt, hur brett, hur långt ifrån huvud ljus källan, osv... I regel gör detta att det INTE är tillåtet på personbil. Men lastbilar klarar kraven. Kommer inte ihåg exakt vad som gäller i millimetrar. Kanske din bil uppfyller kraven?
Är fördraget på V70, och om knappen sitter där så behöver du inte köpa någon.
Denna kontakten sitter mellan luftburken och innerskärmen i motorrummet. Det är den som kopplas till extraljusen. Behöver även sitta en säkring i pos. 5 i säkringsboxen i motorrummet för att de ska bli ström till uttaget.
Så antingen köper du kontakten och kabelstumpar (jag har art. nr. om du vill ha) och gör en egen kabelmatta till ljusen, eller så köper du Volvos egna.
då knappen lyser borde säkringen sitta där ju@:-)
Knappen lyser väl av signalkabeln, som styr relät som ska vara avsäkrat med 5,ans säkring. Så tror jag
Tror jag med Skitsamma i vilket fall, säkringen är det minst komplicerade XD
Hmm, 15 sidor sen jag ställde en fråga så provar igen!
Det här med effektbelysning/perkeringsbelysing i extraljus, hur ser snuten på det? Har hört att man inte får ha det men var och varannan lastbil och bil har ju det. Någon som kan upplysa en?
Finns regler om hur högt, hur brett, hur långt ifrån huvud ljus källan, osv... I regel gör detta att det INTE är tillåtet på personbil. Men lastbilar klarar kraven. Kommer inte ihåg exakt vad som gäller i millimetrar. Kanske din bil uppfyller kraven?
Tror lastbilarna använder sig utav ett kryphål så att säga. Har jag för mig. Att över en viss höjd, så spelar det ingen roll hur positionsljusen sitter, bara dom sitter en viss längd in från lastbilens ytterkant. Rätta mig om jag har fel..
Hmm, 15 sidor sen jag ställde en fråga så provar igen!
Det här med effektbelysning/perkeringsbelysing i extraljus, hur ser snuten på det? Har hört att man inte får ha det men var och varannan lastbil och bil har ju det. Någon som kan upplysa en?
Finns regler om hur högt, hur brett, hur långt ifrån huvud ljus källan, osv... I regel gör detta att det INTE är tillåtet på personbil. Men lastbilar klarar kraven. Kommer inte ihåg exakt vad som gäller i millimetrar. Kanske din bil uppfyller kraven?
Det går att använda "glödande extraljus" men då får extraljuset vara placerad i sidled max 40 cm in på bilens front och det ska vara 60 cm mellan ljusen.
Jahopp ett nej på det verkar det som då. Pratade med min granne som hade en Caddy i firman som hade det och blev stoppad och var tvungen att ta bort det, tror det var böter med. Något med att det skulle vara som att köra med halvljus och dimjus samtidigt fast med dessa glödande extraljus då som liknade parkeringsljus.. något sådant fick jag höra. Det var till vinterpulkan kanske, en gammal 740 som har fått ett takräcke med 5st SIM:are nyligen. Tror inte det är godkänt med sådant då..
Jahopp ett nej på det verkar det som då. Pratade med min granne som hade en Caddy i firman som hade det och blev stoppad och var tvungen att ta bort det, tror det var böter med. Något med att det skulle vara som att köra med halvljus och dimjus samtidigt fast med dessa glödande extraljus då som liknade parkeringsljus.. något sådant fick jag höra. Det var till vinterpulkan kanske, en gammal 740 som har fått ett takräcke med 5st SIM:are nyligen. Tror inte det är godkänt med sådant då..
Har med att det är "svårt" att bedöma bredden på fordonet, vettefan hur det logiken är. Ser men en bil med halvljus sen 5 st extraljus som glöder så förstår man ganska snabbt hur bred bilen är.
Jahopp ett nej på det verkar det som då. Pratade med min granne som hade en Caddy i firman som hade det och blev stoppad och var tvungen att ta bort det, tror det var böter med. Något med att det skulle vara som att köra med halvljus och dimjus samtidigt fast med dessa glödande extraljus då som liknade parkeringsljus.. något sådant fick jag höra. Det var till vinterpulkan kanske, en gammal 740 som har fått ett takräcke med 5st SIM:are nyligen. Tror inte det är godkänt med sådant då..
Har med att det är "svårt" att bedöma bredden på fordonet, vettefan hur det logiken är. Ser men en bil med halvljus sen 5 st extraljus som glöder så förstår man ganska snabbt hur bred bilen är.
Haha ja, Man får vara måttligt efterbliven om man ska "missuppfatta" bredden på fordonet pga Positionsljusen..
Knappen lyser väl av signalkabeln, som styr relät som ska vara avsäkrat med 5,ans säkring. Så tror jag
Tror jag med Skitsamma i vilket fall, säkringen är det minst komplicerade XD
Fixade extraljus på en V70 och jag la i säkringen och knappen. Och tog styrström till relä från kontakten vid luftburken i motorrummet genom att trycka in en kabel (eller om det var 2). För på Volvo hade de ingen kontakt som passade att köpa skilt, och hela kabelsatsen var allt annat än billigt. Och inte var knappen i kupén riktigt billig heller.
NBB är bra. Har 225 alpha på min bil. Flyttade över dom från min förra V70 så dom har varit med i snart 7000 mil och det syns inte på dom. Reflektorn är utav aluminium och den är tjock märkte jag när jag borrade i mina positionsljus.
Knappen lyser väl av signalkabeln, som styr relät som ska vara avsäkrat med 5,ans säkring. Så tror jag
Tror jag med Skitsamma i vilket fall, säkringen är det minst komplicerade XD
Fixade extraljus på en V70 och jag la i säkringen och knappen. Och tog styrström till relä från kontakten vid luftburken i motorrummet genom att trycka in en kabel (eller om det var 2). För på Volvo hade de ingen kontakt som passade att köpa skilt, och hela kabelsatsen var allt annat än billigt. Och inte var knappen i kupén riktigt billig heller.
Man kan visst köpa kontakten lös Har jag gjort Men kan tänka mig att om man kommer dit utan art. nr. så är de för lata att leta upp. Knappen kostar ca. 200 kr och kontaken med sladdstumpar ca. 30kr.