2282
Sök

Den stora extraljus tråden

783 Inlägg
28 november 2012
granadadr skrev:
Rocknob skrev:
granadadr skrev:

plus moms ja wink

Var väl inkl moms på de där tongue

nää nästan 2500 inkl, kollade wink kan räknas om på sidan smile
ett st 229 exkl 286 inkl moms smile

Vart ändrar man de då? smile

7 394 Inlägg
28 november 2012
Rocknob skrev:
granadadr skrev:
Rocknob skrev:

Var väl inkl moms på de där tongue

längst upp i höger hörn står det priser visas exl / inkl moms wink

783 Inlägg
28 november 2012
granadadr skrev:
Rocknob skrev:
granadadr skrev:

längst upp i höger hörn står det priser visas exl / inkl moms wink

Japp, hitta de smile Var billigt ändå tongue Om man inte tar de via företaget smile

512 Inlägg
28 november 2012
Rocknob skrev:
Vad skulle ni välja vanliga SIM eller dessa, vilka är bäst kvalité mässigt ?
http://www.strands.se/ljusdal-halogen-k … us/12710-0

Tycker dessa e både snyggare och dom lyser bättre. Har 2 på arbetsbilen med 55W xenon smile
Ha nyss köpt 3 st te mor åh far ;D

783 Inlägg
28 november 2012
Specialraggarn skrev:
Rocknob skrev:
Vad skulle ni välja vanliga SIM eller dessa, vilka är bäst kvalité mässigt ?
http://www.strands.se/ljusdal-halogen-k … us/12710-0

Tycker dessa e både snyggare och dom lyser bättre. Har 2 på arbetsbilen med 55W xenon smile
Ha nyss köpt 3 st te mor åh far ;D

Okej, ja de var en kompis som var ute efter några, som han skulle ge till julklapp till hans föräldrar=)

30 Inlägg
28 november 2012
Jag föredrar helst 3 eller 4! 3 på grillen och 4 på taket! De ä gött! big_smile

// Bevara den svenska raggarkulturen!

Voodoo
1 444 Inlägg
28 november 2012
Svetsdiff skrev:
Jag föredrar helst 3 eller 4! 3 på grillen och 4 på taket! De ä gött! big_smile

före drar en  placerat framför grillen vid förar sidan

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Turbobonde
277 Inlägg
28 november 2012
Hmm, 15 sidor sen jag ställde en fråga så provar igen! roll

Det här med effektbelysning/perkeringsbelysing i extraljus, hur ser snuten på det? Har hört att man inte får ha det men var och varannan lastbil och bil har ju det.
Någon som kan upplysa en? smile

In rust we trust!

230 Inlägg
28 november 2012
Lopphunden skrev:

Det här med effektbelysning/perkeringsbelysing i extraljus, hur ser snuten på det? Har hört att man inte får ha det men var och varannan lastbil och bil har ju det.

Olagligt, men inte hört någon som fått böter för det.

1 893 Inlägg
28 november 2012
Lopphunden skrev:

Finns regler om hur högt, hur brett, hur långt ifrån huvud ljus källan, osv...
I regel gör detta att det INTE är tillåtet på personbil. Men lastbilar klarar kraven.
Kommer inte ihåg exakt vad som gäller i millimetrar. Kanske din bil uppfyller kraven? tongue

Båtmek
720 Inlägg
28 november 2012
patrikke skrev:
fredda_king skrev:
J_Jespersen skrev:

Är fördraget på V70, och om knappen sitter där så behöver du inte köpa någon. smile

Denna kontakten sitter mellan luftburken och innerskärmen i motorrummet. Det är den som kopplas till extraljusen. Behöver även sitta en säkring i pos. 5 i säkringsboxen i motorrummet för att de ska bli ström till uttaget.

http://www1.garaget.org/gallery/images/155/154011/154011-62a396360e1582f43fd5de4ccaaf3ed6.jpg

Så antingen köper du kontakten och kabelstumpar (jag har art. nr. om du vill ha) och gör en egen kabelmatta till ljusen, eller så köper du Volvos egna.

då knappen lyser borde säkringen sitta där ju@:-)

Knappen lyser väl av signalkabeln, som styr relät som ska vara avsäkrat med 5,ans säkring. Så tror jag wink

Tror jag med tongue Skitsamma i vilket fall, säkringen är det minst komplicerade XD

Meldem
4 137 Inlägg
28 november 2012
Kristian_V skrev:
Lopphunden skrev:

I regel gör detta att det INTE är tillåtet på personbil. Men lastbilar klarar kraven.
Kommer inte ihåg exakt vad som gäller i millimetrar. Kanske din bil uppfyller kraven? tongue

Tror lastbilarna använder sig utav ett kryphål så att säga.
Har jag för mig. Att över en viss höjd, så spelar det ingen roll hur positionsljusen sitter, bara dom sitter en viss längd in från lastbilens ytterkant.
Rätta mig om jag har fel..

230 Inlägg
28 november 2012
Kristian_V skrev:
Lopphunden skrev:

Det går att använda "glödande extraljus" men då får extraljuset vara placerad i sidled max 40 cm in på bilens front och det ska vara 60 cm mellan ljusen.

Alla "lastbilsljulgranar" är olagliga.
Senast redigerat av lajvN (28 november 2012)

Turbobonde
277 Inlägg
28 november 2012
Jahopp ett nej på det verkar det som då.
Pratade med min granne som hade en Caddy i firman som hade det och blev stoppad och var tvungen att ta bort det, tror det var böter med. Något med att det skulle vara som att köra med halvljus och dimjus samtidigt fast med dessa glödande extraljus då som liknade parkeringsljus.. något sådant fick jag höra.
Det var till vinterpulkan kanske, en gammal 740 som har fått ett takräcke med 5st SIM:are nyligen. Tror inte det är godkänt med sådant då.. roll

In rust we trust!

230 Inlägg
28 november 2012
Lopphunden skrev:
Pratade med min granne som hade en Caddy i firman som hade det och blev stoppad och var tvungen att ta bort det, tror det var böter med. Något med att det skulle vara som att köra med halvljus och dimjus samtidigt fast med dessa glödande extraljus då som liknade parkeringsljus.. något sådant fick jag höra.
Det var till vinterpulkan kanske, en gammal 740 som har fått ett takräcke med 5st SIM:are nyligen. Tror inte det är godkänt med sådant då.. roll

Har med att det är "svårt" att bedöma bredden på fordonet, vettefan hur det logiken är.
Ser men en bil med halvljus sen 5 st extraljus som glöder så förstår man ganska snabbt hur bred bilen är.

Meldem
4 137 Inlägg
28 november 2012
lajvN skrev:
Lopphunden skrev:

Har med att det är "svårt" att bedöma bredden på fordonet, vettefan hur det logiken är.
Ser men en bil med halvljus sen 5 st extraljus som glöder så förstår man ganska snabbt hur bred bilen är.

Haha ja, Man får vara måttligt efterbliven om man ska "missuppfatta" bredden på fordonet pga Positionsljusen..

2 037 Inlägg
28 november 2012
J_Jespersen skrev:
patrikke skrev:
fredda_king skrev:

då knappen lyser borde säkringen sitta där ju@:-)

Knappen lyser väl av signalkabeln, som styr relät som ska vara avsäkrat med 5,ans säkring. Så tror jag wink

Tror jag med tongue Skitsamma i vilket fall, säkringen är det minst komplicerade XD

Fixade extraljus på en V70 och jag la i säkringen och knappen. Och tog styrström till relä från kontakten vid luftburken i motorrummet genom att trycka in en kabel (eller om det var 2).
För på Volvo hade de ingen kontakt som passade att köpa skilt, och hela kabelsatsen var allt annat än billigt. Och inte var knappen i kupén riktigt billig heller.

730 Inlägg
28 november 2012
ilaali skrev:

OJ!
Är dom så dåliga?

Är NBB bra eller ska man satsa på Hella bara?

NBB är bra. Har 225 alpha på min bil. Flyttade över dom från min förra V70 så dom har varit med i snart 7000 mil och det syns inte på dom. Reflektorn är utav aluminium och den är tjock märkte jag när jag borrade i mina positionsljus.

220 Inlägg
28 november 2012
ilaali skrev:

OJ!
Är dom så dåliga?

Är NBB bra eller ska man satsa på Hella bara?

NBB,BOSCH och HELLA är fina ljus allihopa själv är jag svag för jlusbilden på NBB och bosch lägre och plattare än hella med bättre bredd.

Båtmek
720 Inlägg
28 november 2012
MammDiin skrev:
J_Jespersen skrev:
patrikke skrev:

Fixade extraljus på en V70 och jag la i säkringen och knappen. Och tog styrström till relä från kontakten vid luftburken i motorrummet genom att trycka in en kabel (eller om det var 2).
För på Volvo hade de ingen kontakt som passade att köpa skilt, och hela kabelsatsen var allt annat än billigt. Och inte var knappen i kupén riktigt billig heller.

Man kan visst köpa kontakten lös wink Har jag gjort smile Men kan tänka mig att om man kommer dit utan art. nr. så är de för lata att leta upp. Knappen kostar ca. 200 kr och kontaken med sladdstumpar ca. 30kr.

Sök