Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?
OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat
Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så.
Om alla tyckte som du, skulle ingen köpa pencil beam, de skulle sluta tillverka dem och ....
Nu tillverkas det pencil beam, och det säljs en del pencil beam. Så tydligen är vi ju inte alla stöpta i samma form. Vi är olika, vi har olika behov.
Att man har möjligheten att blända av x-ljusen separat, betyder ju inte att man sitter och gör det hela tiden.
De situationer där jag använder knappen, istället för att dra av allt helljus, är mindre än en procent.
Men jag reser en del för att komma till olika arbetsplatser, så jag råkar på de flesta vägtyper.
I höst kommer jag börja veckopendla Gbg-Linköping. Förutom en sträcka mellan Ulricehamn och Jönköping, är vägen så rak att jag i alla fall hinner uppskatta min uppsättning på två pencil, med en flood i mitten.
(Det blir ju lite mer än "en" punkt i mitten, när man har fler! Den vänstra lyser upp vänster vägbank, den högra lyser upp höger vägbank, de är åtskilda så de precis touchar varandra i mitten. Det ger en kon på ca 8 grader. Den förstärks av en flood i mitten som hjälper till på nära håll.)
Om två bilar med X-ljus möts på en 5km lång raksträcka, måste båda blända ner till halvljus och fortsätta 1,5-2km var i halvljusets sken...
Om de istället bara drar ner x-ljusen och fortsätter med original helljuset tills ljus käglorna möts, kan de fortsätta med helljus 1-1,5km till. Vilket scenario låter säkrast?