2849
Sök

Den stora extraljus tråden

Meldem
4 137 Inlägg
27 maj 2012
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?

OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat smile

Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så. smile

Om alla tyckte som du, skulle ingen köpa pencil beam, de skulle sluta tillverka dem och ....
Nu tillverkas det pencil beam, och det säljs en del pencil beam. Så tydligen är vi ju inte alla stöpta i samma form. Vi är olika, vi har olika behov. smile

Att man har möjligheten att blända av x-ljusen separat, betyder ju inte att man sitter och gör det hela tiden.
De situationer där jag använder knappen, istället för att dra av allt helljus, är mindre än en procent.
Men jag reser en del för att komma till olika arbetsplatser, så jag råkar på de flesta vägtyper.

I höst kommer jag börja veckopendla Gbg-Linköping. Förutom en sträcka mellan Ulricehamn och Jönköping, är vägen så rak att jag i alla fall hinner uppskatta min uppsättning på två pencil, med en flood i mitten.
(Det blir ju lite mer än "en" punkt i mitten, när man har fler! Den vänstra lyser upp vänster vägbank, den högra lyser upp höger vägbank, de är åtskilda så de precis touchar varandra i mitten. Det ger en kon på ca 8 grader. Den förstärks av en flood i mitten som hjälper till på nära håll.)

Om två bilar med X-ljus möts på en 5km lång raksträcka, måste båda blända ner till halvljus och fortsätta 1,5-2km var i halvljusets sken...
Om de istället bara drar ner x-ljusen och fortsätter med original helljuset tills ljus käglorna möts, kan de fortsätta med helljus 1-1,5km till. Vilket scenario låter säkrast?

Som jag sa tidigare, så är detta enligt min mening.. tongue
Kanske beror på vad man har för extraljus, men när jag hade mina SIM, så lös det bara en prick i mitten, ytterst lite ströljus.. Och då hade jag 3..

Vet inte vad du har för extraljus, men om dom lyser upp hela högra vägkanten så behövs ju inget fjärr i mitten?

Det är klart att det andra alternativet låter säkrast, MEN, då ska man ha en sån lång raksträcka på den vägen man åker, PLUS att man ska ha bra originalhelljus.
Och på dom vägarna jag åker, så finns det nog ingen 2km raksträcka.  Det finns en, men det är en massa krön på den..

Jag står fast vid att 3 fjärr är mycket bättre än uppsättningen med pencil.. smile

Meldem
4 137 Inlägg
27 maj 2012
Aerocombi skrev:
Tänker fortfarande hävda att pencilbeam inte behövs.
Hinner man inte att bromsa för ev djur med med enbart flärrljus så har man ju antingen dåliga extraljus, dåliga bromsar eller åt h e för hög fart.
Men det är ju som med allt annat, som t ex att trimma. MYCKET VILL HA MER wink

Bra där ! big_smile

1 893 Inlägg
27 maj 2012
TouchOfRed skrev:
Kanske beror på vad man har för extraljus, men när jag hade mina SIM, så lös det bara en prick i mitten, ytterst lite ströljus.. Och då hade jag 3..

Vet inte vad du har för extraljus, men om dom lyser upp hela högra vägkanten så behövs ju inget fjärr i mitten?

Det är klart att det andra alternativet låter säkrast, MEN, då ska man ha en sån lång raksträcka på den vägen man åker, PLUS att man ska ha bra originalhelljus.
Och på dom vägarna jag åker, så finns det nog ingen 2km raksträcka.  Det finns en, men det är en massa krön på den..

Jag står fast vid att 3 fjärr är mycket bättre än uppsättningen med pencil.. smile

Jag hör vad du säger.
Men du håller väl med om att 3 fjärr "är bättre för DIG". Du skriver att du inte åker på vägar med långa raksträckor...
Jag skrev tidigare att det ju finns olika förutsättningar, och att man bör köpa belysning efter just sina förutsättningar.
Jag åker mycket motorväg, även landsvägar med långa raksträckor. Jag tycker att två pencil och ett fjärr passar utmärkt där jag kör.
Men jag skriver ALLDRIG att "...fjärr ljus inte behövs, räcker gott med pencil..."
För jag fattar att vi all åker om kring på olika vägar, olika mycket. Därför skriver jag också att man skall utrusta sin bil därefter. Pencil om vägen är lång o rak, fjärr om man kör kurviga skogsvägar....
Men det sitter några i tråden och säger att Pencil är helt kass. De är av åsikten att dessa absolut inte behövs.

Skulle jag bo på landet, köra i skogen, så skulle jag köpa mig en pickis och utrusta den med så många X-ljus det får plats fram och på bågen bakom hytten. Alla i fjärrutförande.
Men nu bor jag inte så. Jag kör många mil på raka vägar. Jag vill inte ha allt ljus på 200m, jag vill se längre.
Längre ser jag med Pencil-beam. Mina gör inte en liten prick i mitten. Om de gjorde det, skulle jag bytt ut dem.
Jag skulle inte klankat ner på konceptet "pencil" och sagt att det är skit.

Meldem
4 137 Inlägg
27 maj 2012
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:

Jag hör vad du säger.
Men du håller väl med om att 3 fjärr "är bättre för DIG". Du skriver att du inte åker på vägar med långa raksträckor...
Jag skrev tidigare att det ju finns olika förutsättningar, och att man bör köpa belysning efter just sina förutsättningar.
Jag åker mycket motorväg, även landsvägar med långa raksträckor. Jag tycker att två pencil och ett fjärr passar utmärkt där jag kör.
Men jag skriver ALLDRIG att "...fjärr ljus inte behövs, räcker gott med pencil..."
För jag fattar att vi all åker om kring på olika vägar, olika mycket. Därför skriver jag också att man skall utrusta sin bil därefter. Pencil om vägen är lång o rak, fjärr om man kör kurviga skogsvägar....
Men det sitter några i tråden och säger att Pencil är helt kass. De är av åsikten att dessa absolut inte behövs.

Skulle jag bo på landet, köra i skogen, så skulle jag köpa mig en pickis och utrusta den med så många X-ljus det får plats fram och på bågen bakom hytten. Alla i fjärrutförande.
Men nu bor jag inte så. Jag kör många mil på raka vägar. Jag vill inte ha allt ljus på 200m, jag vill se längre.
Längre ser jag med Pencil-beam. Mina gör inte en liten prick i mitten. Om de gjorde det, skulle jag bytt ut dem.
Jag skulle inte klankat ner på konceptet "pencil" och sagt att det är skit.

Har du läst mina tidigare poster så ser du att jag har skrivit att just den uppsättningen på extraljus passar mig bäst.. smile

1 997 Inlägg
27 maj 2012
Om man nu vill ha ljus och samtidigt inte vill blända ihjäl den man möter så tar man en lämplig borr, gör 5 hål i taket och monterar på ett sånt här monster.

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40450/40450-d2131c54322eaeca6928a78e891901ce.jpg

Lyser BRETT och sen typ 400m framåt. Har undvikit ett fåtal rådjur och harar mm. Tack vare den.. smile

Sen en sak som är grymt med LED är att den tänder upp fortare än både Xenon och Halogen.. Från 0 till full effekt tar typ någon tiondels sekund bara.

Xenoholic
2 559 Inlägg
27 maj 2012
Körde själv med 4 st hella 3000 pencil o JAG tyckte i alla fall det bara blev 4 pricka borta i horisonten.
Kan ju ha blivit bättre sen dess o jag hade på den tiden bara 100w halogen
Sa ju inte att man inte får ha vad man vill, utan vill bara dela med mig av min erfarenhet hmm
Men ok, ska inte tjata mer om det här nu:
Ha en bra dag o fira mor nu big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 893 Inlägg
27 maj 2012
TouchOfRed skrev:
Har du läst mina tidigare poster så ser du att jag har skrivit att just den uppsättningen på extraljus passar mig bäst.. smile

Har läst.
Problemet (Fel ord, starkt ord, men kommer inte på bättre.) är att när du skriver, så skriver du inte att det är för dej!
Du skriver de flesta inlägg som om det vore en generell regel.
Du och några till vill trycka på alla andra att era fjärr-ljus är det enda som gäller.
Ingenting annat än era uppsättningar fjärr-ljus är OK..?

Exempel nedan!
TouchOfRed skrev:
Aerocombi skrev:
Hinner man inte att bromsa för ev djur med med enbart flärrljus så har man ju antingen dåliga extraljus, dåliga bromsar eller åt h e för hög fart.

Bra där ! big_smile

Med det sagt vill jag bara tillägga att denna tråd mer och mer börjar likna "klubben för inbördes beundran"

Här finns några individer som från början kom in i X-ljus trådarna med nyfikenhet, undrade hur de skulle göra osv..
Idag sitter de som "Besservissrar" och trycker ner åsikter som inte överens stämmer med deras egna. Tråkigt!

Som en källa för information, har denna tråd spelat ut sin roll. den kan lika gärna låsas. Då ingen information längre tillförs. Tvärt om kommer det någon och söker info, blir denna missledd att fjärrljus är det enda som gäller. (Varför det överhuvudtaget tillverkas pencil-beam blir ju ett mysterium?)

Nu har jag gnällt färdigt för idag. Sticker hem till mor med lite blommor och tar bort prenumerationen på denna nu tråkiga tråd så blir nog söndagen trevlig. smile

2 041 Inlägg
27 maj 2012
Ser riktigt bra ut det där Galad8... Hur mycket kostar en sån där LED-ljusramp?

Och jag tror att TouchOfRed menar att pencil är lite onödigt om man xenonkonverterar dem. För då får man ljus som lyser över en kilometer.
Och därför tycker han att fjärr är bättre när man får mycket mera bredd, och dessutom rätt så bra längd.

Meldem
4 137 Inlägg
27 maj 2012
MammDiin skrev:

Och jag tror att TouchOfRed menar att pencil är lite onödigt om man xenonkonverterar dem. För då får man ljus som lyser över en kilometer.
Och därför tycker han att fjärr är bättre när man får mycket mera bredd, och dessutom rätt så bra längd.

ÄNTLIGEN NÅN SOM FÖRSTÅR !!

Meldem
4 137 Inlägg
27 maj 2012
Galad8 skrev:
Om man nu vill ha ljus och samtidigt inte vill blända ihjäl den man möter så tar man en lämplig borr, gör 5 hål i taket och monterar på ett sånt här monster.

http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40450/40450-d2131c54322eaeca6928a78e891901ce.jpg

Lyser BRETT och sen typ 400m framåt. Har undvikit ett fåtal rådjur och harar mm. Tack vare den.. smile

Sen en sak som är grymt med LED är att den tänder upp fortare än både Xenon och Halogen.. Från 0 till full effekt tar typ någon tiondels sekund bara.

Det där ser intressant ut. Har du nån bild på hur ljusbilden blir? smile
Senast redigerat av TouchOfRed (27 maj 2012)

Meldem
4 137 Inlägg
27 maj 2012
MammDiin skrev:

http://www.strands.se/arbetsstralkastar … en/12030-0
http://www.bilupplysningen.se/visionx-x … ht-80/21-0

den första har ju bara 2 rader med dioder, den undre är nästan identiskt.. smile
Undra hur mycket killen har betalat för sin egenligen ..  big_smile
Senast redigerat av TouchOfRed (27 maj 2012)

1 997 Inlägg
27 maj 2012
TouchOfRed skrev:
MammDiin skrev:

den första har ju bara 2 rader med dioder, den undre är nästan identiskt.. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40450/40450-f9ba6d5e81bd129d12daa1efa825ec20.jpg

Där har ni en bild utifrån iallafall.. Färgen är 6000k vilket är rätt likt xenonet jag har i halvljuset..

Ska sälja den nu, för jag har köpt en ny modell.. I Sverige går det inte få tag på så stora.. 52" bred. Om den fanns i Sverige så skulle den kosta 30.000:-  Hehe.. Om någon är intresserad så får ni höra av er.. smile

Meldem
4 137 Inlägg
27 maj 2012
Galad8 skrev:
TouchOfRed skrev:
MammDiin skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40450/40450-f9ba6d5e81bd129d12daa1efa825ec20.jpg

Där har ni en bild utifrån iallafall.. Färgen är 6000k vilket är rätt likt xenonet jag har i halvljuset..

Ska sälja den nu, för jag har köpt en ny modell.. I Sverige går det inte få tag på så stora.. 52" bred. Om den fanns i Sverige så skulle den kosta 30.000:-  Hehe.. Om någon är intresserad så får ni höra av er.. smile

Ser ganska fett ut.. big_smile
Jo man är ju intresserad såklart, men inget jobb = inga pengar.. sad

Yawn...
3 151 Inlägg
27 maj 2012
Galad8 skrev:

Är du inte rädd att den ska bli stulen?? yikes

Meldem
4 137 Inlägg
27 maj 2012
Mervolic skrev:
Galad8 skrev:

Håller med.. yikes
Det är ju inte direkt diskret om jag säger så.. big_smile

Båtmek
720 Inlägg
27 maj 2012
Kristian_V skrev:
Aerocombi skrev:

Med den inställningen så kan man ju gå längre... Extraljus behövs inte!
Räcker gott med en modern bils vanliga helljus.
Har man stenskott o rostiga reflektorer på sin bil och "måste komplettera" med x-ljus, kan man lika gärna ta de pengarna och köpa nya fräscha original strålkastare till sin gamla bil...

Viste du att förutom i Skandinavien, så är det olagligt med extraljus på personbilar i de flesta länder i EU. Där har de redan konstaterat att de inte behövs. big_smile big_smile big_smile

Det är skillnad på vad man behöver och vad man vill ha. tongue

Om vad man behöver och inte kan ju diskuteras tongue Jag har Bi-xenon på bilen, så har ju dubbelt helljus kan man säga, både xenonen och det vanliga helljuset. men jag vill ändå ha extraljus för att JAG anser att JAG behöver det.

214 Inlägg
28 maj 2012
Som tidigare sagts har alla olika behov. En del behöver inte extraljus alls, en del behöver 2 små, en del behöver många stora. Pencil eller Fjärr kan ju diskuteras till vägs ände, men även där är det ju behovet som styr.

Det som verkar diskuteras mest är ju dock hur långt de olika typerna lyser som längst men det är ju inte hela sanningen. Om vi som exempel tar ett fjärr som lyser 500 meter och ett pencil som lyser 1000 meter så är det ju inte konstant ljusstyrka hela denna sträcka. Fjärrstrålkastaren kanske har 5 lux upp till 100 meter, 3 lux till 300 meter,2 lux till 400 meter och 1 lux till 500 meter. Samtidigt har pencilstrålkastaren 5 lux till 400 meter, 4 lux till 600 meter, 3 lux till 800 meter och 2 lux till 1000 meter. Då är det ju egentligen inte ljusstyrkan vid 1 km man ska diskutera som skillnad mellan dessa två utan snarare den stora skillnad det är vid 400-500 meter, där fjärrstrålkastaren börjar tappa all sin styrka men pencilstrålkastaren fortfarande har sin kvar.

Det räcker för de flesta ganska gott att se 400-500 meter framåt på vägen, längre än så är egentligen inte nödvändigt. Men det är ju fortfarande så att med en pencil så ser du mer och bättre på detta avstånd än med en fjärrstrålkastare, det går inte att komma undan det faktumet. Samma sak vid 300-400 meter.

Om jag skulle rekommendera en setup för en nybörjare skulle det nog ändå bli 3 st. fjärrstrålkastare.

Går man upp på 4 strålkastare kan man om man vill blanda så att man har 2 fjärr och 2 pencil. Med detta får du lite bättre bredd än 3 fjärr men framför allt bättre längd och mer ljus på vägen. Går man upp på 5 ljus kan man antingen köra 4 fjärr och 1 pencil eller 2 fjärr och 3 pencil. Med 4+1 kommer man att ha grym bredd men även bra längd. Med 2+3 får man faktiskt ännu bättre längd (åtminstone mer kompakt ljusbild på långt håll) men även riktigt bra bredd. Skulle gissa att det är marginellt smalare än om man kör med 4 st. fjärr.

Själv kör jag som jag skrivit tidigare med 4 st fjärrstrålkastare, NBB. Anledningen att jag bytt från 2+3-setupen är att de tre pencilljusen lyser så starkt att man tappar nyttan med fjärrstrålkastarna åt sidorna. Visst, det lyser, men pencilljusen lyser så starkt att ögonen vänjer sig vid den ljusstyrkan och man ser sämre vid sidorna av vägen. Detta är egentligen bara ett problem de första 200 meterna, efter det kommer även ett pencilljus att lysa upp vid sidan av vägen också (åtminstone ifall man har 3 st), men dessa 200 meter är ganska viktiga, det är ofta där älgen eller renen kommer fram, i alla fall de man riskerar att köra på.

Detta är egentligen största anledningen till att ha en setup som består av samma typ av strålkastare (fjärr exempelvis och förslagsvis) med samma ljusstyrka (samma wattantal på xenonet). Det är så mycket lättare att få till en jämnstark och kompakt ljusbild utan några mörka partier och inte heller några extra starka partier som tenderar att lura ögonen.

1 997 Inlägg
28 maj 2012
TouchOfRed skrev:
Mervolic skrev:
Galad8 skrev:

Håller med.. yikes
Det är ju inte direkt diskret om jag säger så.. big_smile

Nä.
Löns inte bekymra sig i onödan.. wink

783 Inlägg
31 maj 2012
Vart hittar man bästa pris på nbb 225?

Yawn...
3 151 Inlägg
31 maj 2012
Herregud, vad är fel på dig? Du behöver inte spamma, det räcker med att fråga en gång.

Du kan söka på Google till att börja med.

Sök