2700
Sök

Uppgradera originalljud Vovlo 940

104 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjo alla glada!

Har införskaffat mig en 940 sedan som skulle behöva uppgraderas från originalljudet. Har inte budget till att köpa full system än utan tar uppgraderingen i etapper.

Vad rekommenderar ni till en gröngöling? Ska inte bli någon epahäck med massor utav bas så tänkte börja uppgradera framsystemet + ny huvudenhet.

Vad tror ni om 6,5or i dörrarna och sedan 3,5 koaxialer i instrumentbrädan?

Budgeten just nu ligger på runt 2000-2500 för huvudenhet och högtalare fram.  Så kom nu med många bra förslag! smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
21 februari 2012
#2
börja med huvudenheten

välj hellre en dyrare av känt märke och vänta med framsystemet än att snåla på enheten för att ha råd med framsystemet

kör 940 original högtalare i min 740 och dom spelar helt okej med en vättig cd om än inte värsta basen men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

104 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#3
Tog loss originalhögtalarna och då satt det en dämpningsmatta runt hela dörren och tyvärr så har de kommit in vatten och ställt sig vid magneten, därav behovet på nya.

En enhet kan jag även låna av en kompis under tiden jag inte har en egen, så just nu känns högtalare snäppet viktigare än huvudenhet? smile


Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
21 februari 2012
#4
Annars är alternativet : http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_67


Ett väldigt välljudande framsystem för en vettig peng smile

104 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#5
Jo de såg kanoners ut! smile

Är det stor skillnad ljudmässigt på 5,25or och 6,5or? Borde man ha Koaxialer i dörrarna, eller en enbart 1-vägs högtalare i dörrarna med skrikare på brädan?

Hur mycket tillför 3,5/4" Koaxialer om man sätter dem i brädan? smile


Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
21 februari 2012
#6
Skillnaden mellan 5.25" & 6.5" i mitt tycke är ganska stor ( beroende på tillverkare osv ). Blir ett helt annat djup med 6.5"  .

Jag tycker du ska köra 2-vägs iaf. Annars är alternativet att köra exempelvis Amega, och då Amega q-cox 500( i dörrarna )  + q-cox 350 i panelen . Dock så stiger prislappen ganska mycket då, men samtidigt har du ett fruktanssvärt bra ljud !



Mvh

Andreas

104 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#7
Amega lät spännande! Men tyvärr var de en bra bit över min budget just nu som fattig student!

Hur skulle de vara att slänga i något sånhär i dörrarna?

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 26-65.html
eller
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 5-525.html

och sedan kanske dessa i brädan?

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=165
Senast redigerat av Snowgubben (21 februari 2012)


Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
21 februari 2012
#8
Jag tycker fortfarande att du ska satsa på ett 2-vägs system faktiskt smile

http://shop.uppsalabilradio.se/index.ph … uct_id=328

Detta kanske vore något ? smile

Trivs dock bäst ihop med lite mer effekt, tillsammans med : http://shop.uppsalabilradio.se/index.ph … uct_id=288

Skulle vara ett vettigt steg just för att hålla budgeten lite känner jag smile




Mvh
Senast redigerat av hks__ (21 februari 2012)

104 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#9
Så du föredrar ett 5,25kit istället för ett 6,5kit? smile Skulle gärna ha den lilla extra knuffen om 6,5or ger lite större ljud?

Sen med de kitet du länkade antar jag att man sätter skrikarna i brädan? smile

Hade tänkt att sätta ett steg till framsystemet också, hade bara tänkt de som nästa steg i uppgraderingen smile


260 Inlägg
21 februari 2012
#10
Jag körde ett 3-väg kit med 1par xtra diskanter i 940ian haft både alpine o dls kit spelade riktigt bra  med 6½, 4" o diskant i dörren o sen den extra på instrumentpanelen uttag byggde även sen med lite vinkel för dom då det spelade ännu bättre..https://www1.garaget.org/archive/39/38732/145933/large_145933-1352680.jpg
Fick även mycket lovord av en sascadommare för ljudet...

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
21 februari 2012
#11
hks__ skrev:
Skillnaden mellan 5.25" & 6.5" i mitt tycke är ganska stor ( beroende på tillverkare osv ). Blir ett helt annat djup med 6.5"  .

Jag tycker du ska köra 2-vägs iaf. Annars är alternativet att köra exempelvis Amega, och då Amega q-cox 500( i dörrarna )  + q-cox 350 i panelen . Dock så stiger prislappen ganska mycket då, men samtidigt har du ett fruktanssvärt bra ljud !



Mvh

Andreas

varför koaxialer i dörrar och i panelen ?  ljudbilden brukar ju bli lite rörig då

Jag hade kört på ett 6,5" kitsystem om du får det de, sen ska du självklart driva detta med ett steg !

Dessa tycker jag spelar helt ok med tanke på pris: http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=159

sen steg till det: http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=182
Senast redigerat av CHEEVA (21 februari 2012)


Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
21 februari 2012
#12
Snowgubben skrev:
Så du föredrar ett 5,25kit istället för ett 6,5kit? smile Skulle gärna ha den lilla extra knuffen om 6,5or ger lite större ljud?

Sen med de kitet du länkade antar jag att man sätter skrikarna i brädan? smile

Hade tänkt att sätta ett steg till framsystemet också, hade bara tänkt de som nästa steg i uppgraderingen smile

njaa, 6.5 " är ju självklart att föredra, men jag tänkte mest för enkelhetens skull smile sen är ju frågan hur mycket djup du har bakom dörren, till själva plåten så att säga. Skulle rekommendera DLS R6a, dock är dom ganska djupa .


Slå en kik på dessa:

http://shop.uppsalabilradio.se/index.ph … uct_id=329


Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2012
#13
Om du nu får plats med 6,5" i dörrarna så skulle du ju kunna köra t.ex. DLS RM6 i dörrarna och sen ett par Emphaser ECX085-G5 på brädan. Driv gärna med steg så får du fart på ljudet, och så bör du även dämpa dörrarna rejält så dom blir stumma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
21 februari 2012
#14
Precis som föregående talare säger så är en rejäl dämpning i dörrarna att föredra ! smile

104 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#15
6,5or går att få i, det är endast en mellanplåt i dörren som man får ta upp någon centimeter. Djupet ska då inte heller vara något problem smile

Men om jag summerar de ni säger då så borde jag satsa på ett par 6,5or?

https://www.blekingebilradio.se/product … ry_id=2694  (om jag har tillräcklig ekonomi för dem)

eller

http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=2694

Sedan ett bra slutsteg på dem och ett par skrikare


Eller så tar jag ett färdigt paket:

http://shop.uppsalabilradio.se/index.ph … uct_id=329

eller

http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=159


EDIT: summan börjar stiga nu. Om jag ska ha ett steg nu också så tillkommer småkostnader såsom kablar vilket känns som det drar upp priset mycket.

EDIT 2: om jag nu tar de dyrare midbasarna känns det som jag kommer klara mig länge utan någon baslåda?  Fast sedan till kommer skrikare och då är jag uppe i 2000+ vilket lämnar lite väldigt lite pengar för dämpning och slutsteg just nu.
Senast redigerat av Snowgubben (21 februari 2012)


Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
21 februari 2012
#16
blir det för dyrt...

Jag har sånna här fast modellen innan och tycker de rockar på helt ok för att va så billiga, dock är diskanten like skrikig men det kan man leva med! http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=159

sen måste du ju ha ett steg till detta http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=182

kanske inte kommer vara något sq ljud, men det duger helt klart åt de flesta


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2012
#17
Nej inte lösa midbasar och diskanter, det jag länkade var midbasar och ett par små koaxialer. Om du ska ha midbas och diskant så är det mycket mer prisvärt med ett färdigt kit, då får du även med delningsfiltret som du behöver. Men jag vågar lova att det kommer låta bättre med lösa midbasar samt ett par koaxialer på brädan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

104 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#18
rör bort mig själv bland alla länkar smile

Du skulle alltså föredra att istället för att köpa ett sånthär kit:

http://www.brl.se/sv/artiklar/rm62.html

så köper jag basarna lösa och köper till 3,5" koaxialer, så som du länkade längre upp.  Har upplevt 6,5basar med endast diskanter vilket skriker ganska mycket.

Dem 3,5 koaxialerna du länkade, är det priset per styck eller i ett par?  Annars så skulle jag nog vilja ta något sånthär isåfall för att få ner summan lite. http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=165

Om man kör på basar + 3,5 koaxialer, behöver man något mer såsom filer eller annat? Eller är det bara att koppla in och börja spela?

Dämpmatta eller slutsteg känns ganska svårt att kunna få råd med just nu!


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 februari 2012
#19
Svar ja, midbas och koaxial är det jag menar. Priset är per par, å dom är verkligen värda det priset vill jag lova, låter väldigt bra! Du behöver egentligen inget delningsfilter, men ett slutsteg eller en huvudenhet med inbyggda filter för att kunna ställa lite delning mellan koaxial och midbas vore inte fel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

104 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#20
Låter ju alla tiders!

Vad skulle ett fungerande steg till detta vara? Kommer antagligen vilja sätta in några 5,25or i bakdörrarna senare och går det att koppla allt detta på samma steg, och vad för steg skulle det vara för en vettig peng?



Sök