Är det någon som kan med säkerhet säga hur mycket en E92 ( -10 )automatlåda håller för? Det är en vanlig automat med konverter. ingen dubbelkopplings låda. Vill chippa bilen men jag vill veta att prylarna verkligen håller för trimmningen. Jag är ingen rödljus kung. Men det vore kul att få 55hk extra samt 80Nm mer i vrid Dom som gjort denna uppgradering säger att bilen blir som en helt ny bil. Det går inte att jämföra mot orginal. Fast det är ingen som sagt vilken typ av låda dom har. Tacksam för svar!
Jag tror att du har en ZF 6HP28 men det är inte omöjligt att det kan sitta en ZF 6HP26 och den klarar "bara" av 600nm
Den senare lådan vet jag sitter i bla 535d från 2007, du ligger ju precis på gränsen med ett chip om du har en 26 låda. Det som är bra är att du garanterat inte har en låda som håller för mindre än 600nm
Hej Richtenb! Jag får tacka och bocka för dit svar. Jag ska fara här under dan och kasta mig under bilen för att se vad min låda heter. Men är det nu så som du säger att låda ska klara ev 600Nm så kan man ju alltid när man är och chippar bilen säga att dom kanske i mitt fall ska lägga sig på 580Nm. Vet ju inte hur stor betydels 20Nm har i det hela. Men det känns bättre för mig.
Hej, Varsegod. Om det visar sig att du har en 600 nm låda så skulle jag vara väldigt försiktig. Det är aldrig bra att ligga på gränsen, särskilt inte med automat. Lycka till
ZF 6HP26 lådan som "bara" klarar 600Nm sitter i bl.a. 335d har 286hk och 580 Nm som standard! Det är väldigt många som chippar sina 335d och ZF lådorna klarar långt över vad dom är specade för så du har ingenting att oroa dig för!
Som exempel så har tidningen Bilsport nr.26 har gjort ett reportage om Ghost Riders 335d med 393hk och 711Nm på hjulen. Hans låda är specad till 600Nm men det är över 800Nm i motorn som växellådan klarar av Hans bil: http://www.garaget.org/?car=223177
Enligt RealOem (BMW reservdelskatalog online) har 330d samma växellåda som 335d.
Jag har dokument som säger att 6HP26 lådan klarar mellan 441 till 600Nm beroende på utförande, någon som vet med säkerhet att den värsta sitter i 330d?
Tack för ditt svar Dfine. Men då kanske det ändå inte vore så dumt att lägga sig 335d vridmoment som den har standard. Det blir ändå en ökning i mitt fall med +55Hk samt +60Nm Och då vet man att man kan sova lugnt om nätterna. För jag tror inte man kan känna dom sista 20Nm när man kör ( Om jag skulle öka från 580Nm till 600Nm ) Men lådan lär känna av det samt att det är mätbart på rullandelandsväg. Rätta mig gärna om jag har fel!
Oups! Germax där sa du något intressant. Det lät nästan farligt spännade att ta reda på det iform håller det eller " Nä det höll inte" Det är inte bra att samma låda med samma modell betekning har flera olika hållbarhets nivåer. Då faller ju tabellerna som ZF har som anger vad lådan kan belastas med ( Nm )
Hej Germax! Jag ska förbi jobbet i morgon och krypa under bilen och slita ner plasten som gömmer lådan. sen ska jag skriva ner samt ta en bild på märkskylten på lådan. ( Har minne som en guldfisk ) Sen är det lättare att ta reda på mer exakt vad lådan stoppar för. Sen får man naturligtvis be en bön att man har den kraftigare av lådorna. Sen som Dfine skrev att 330d har samma låda som 335d kan ju ligga nå i det. För annars kan kostanderna skena iväg för BMW om dom ska ha flera lådor till samma mod och motorfamilj. Fast det sisst nämda är egen slutsats. men det borde kunna hålla kostnaderna nere för dom. Samt om så vore fallet så skulle lådan klara den ökningen som jag hade tänkt mig. Enligt Vtech kunde man få komma med egna önkemål om mappningen, begränsningar ( Effekt & Vrid )
Men nu ska jag sluta spekulera! Det blir att kryp under bilen i morgon för en närmare titt. Hoppas att modbetekningen ger en positivt svar på ens funderinga. Klarar lådan bara 600Nm ( låd mod ZF 6HP26 ) då blir det nog inget chip! Men skulle det vara en låda av typen ZF 6HP28 då är det inget snack om saken då åker chipet in om ca 14dagar
Tack Julle84! Jag ska göra det så fort jag gjort lite efter forskning på min bil. Så jag vet vad jag har för låda om han frågar. Är nog säkert lättare för han och hjälpa mig om jag vet vad som sitter för någon låda i min bil. Men mycke tack Julle84. Hoppas att jag även i fortsättningen kan få lika bra respons på trådar eller förfrågningar som ev jag gör. Av er alla på Garaget. Stort TACK!!!!
Hej! Nu har jag varit under bilen och kollat vad min låda heter. Det är en ZF6HP28 och den datan jag kunde hitta från ZF är att dom garanterar ca 650Nm var lite svår tyd diagram som dom visade upp. Men det är klart över 600Nm som ZF6HP26 har. Så en liten lättnad känns det som att det blev. Då kan man vara ganska säker på att lådan sak klara utav den effektökning som Vtech utlova med +55Hk (till 300Hk från nuvarande 245) Samt +80Nm (till 600Nm från nuvarande 520Nm)
Vill tacka alla som varit in och tipsat mig på denna tråd.
Mvh:Ronnie P.s om det är någon som kan hitta några exaktare hållbarhets uppgifter på ZF 6HP.28 Så vore jag väldigt tacksam för svaret!
Jackpott, bara att chippa och se glad ut . Lycka till
E92-330D skrev:
Hej! Nu har jag varit under bilen och kollat vad min låda heter. Det är en ZF6HP28 och den datan jag kunde hitta från ZF är att dom garanterar ca 650Nm var lite svår tyd diagram som dom visade upp. Men det är klart över 600Nm som ZF6HP26 har. Så en liten lättnad känns det som att det blev. Då kan man vara ganska säker på att lådan sak klara utav den effektökning som Vtech utlova med +55Hk (till 300Hk från nuvarande 245) Samt +80Nm (till 600Nm från nuvarande 520Nm)
Vill tacka alla som varit in och tipsat mig på denna tråd.
Mvh:Ronnie P.s om det är någon som kan hitta några exaktare hållbarhets uppgifter på ZF 6HP.28 Så vore jag väldigt tacksam för svaret!
Tack Richtenb! Har du hört om det är någon större skillnad på chiptrim mellan BSR & Vtech? Läste i ett Autopower forum om en som var lite missnöjd med mjukvaran från BSR. Det strulade en del i början för han men dom fick till det till slut.
Tjena, jag har lämnat chipvärlden bakom mig lite grann för jag mappar bilen själv istället. Men senast jag kastade in ett chip för säg 5 år sedan så var jag här
Blev väldigt nöjd, jättebra kundsupport och oftast billigare.
E92-330D skrev:
Tack Richtenb! Har du hört om det är någon större skillnad på chiptrim mellan BSR & Vtech? Läste i ett Autopower forum om en som var lite missnöjd med mjukvaran från BSR. Det strulade en del i början för han men dom fick till det till slut.
Hej Jesper! Vad är det som är så speciellt med Promotech som du vill Rekomendera?? Vilken skulle du föredra? Omprogramerad motorstyrning eller Box?? Vad kostar det att göra? Har dom rullande landsväg? Törs man fråga om man får ner förbrukningen. Eller tar den samma om du kör lugnt men om man gasar......... Om Man får hur har du mätt? tankat fullt och nollat trippmätaren etc etc