2628
Sök

Håller Automatlådan? (Bmw 330d E92 -10)

12 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej


Är det någon som kan med säkerhet säga hur mycket en E92 ( -10 )automatlåda håller för?
Det är en vanlig automat med konverter. ingen dubbelkopplings låda.
Vill chippa bilen men jag vill veta att prylarna verkligen håller för trimmningen.
Jag är ingen rödljus kung. Men det vore kul att få 55hk extra samt 80Nm mer i vrid
Dom som gjort denna uppgradering säger att bilen blir som en helt ny bil.
Det går inte att jämföra mot orginal.
Fast det är ingen som sagt vilken typ av låda dom har.
Tacksam för svar!


1 365 Inlägg
22 februari 2012
#2
Du måste lyfta bilen och kika på numret som sitter på transmissionen, troligtivs har du en som "ska hålla" för 700nm

http://www.just-auto.com/analysis/new-z … 90340.aspx

Jag tror att du har en ZF 6HP28 men det är inte omöjligt att det kan sitta en ZF 6HP26 och den klarar "bara" av 600nm

Den senare lådan vet jag sitter i bla 535d från 2007, du ligger ju precis på gränsen med ett chip om du har en 26 låda. Det som är bra är att du garanterat inte har en låda som håller för mindre än 600nm


12 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#3
Hej Richtenb! Jag får tacka och bocka för dit svar.
Jag ska fara här under dan och kasta mig under bilen för att se vad min låda heter.
Men är det nu så som du säger att låda ska klara ev 600Nm så kan man ju alltid
när man är och chippar bilen säga att dom kanske i mitt fall ska lägga sig på 580Nm.
Vet ju inte hur stor betydels 20Nm har i det hela. Men det känns bättre för mig.

Tack igen Richtenb


1 365 Inlägg
23 februari 2012
#4
Hej, Varsegod. Om det visar sig att du har en 600 nm låda så skulle jag vara väldigt försiktig. Det är aldrig bra att ligga på gränsen, särskilt inte med automat. Lycka till


BMW entusiast
579 Inlägg
23 februari 2012
#5
ZF 6HP26 lådan som "bara" klarar 600Nm sitter i bl.a. 335d har 286hk och 580 Nm som standard!
Det är väldigt många som chippar sina 335d och ZF lådorna klarar långt över vad dom är specade för så du har ingenting att oroa dig för!

Som exempel så har tidningen Bilsport nr.26 har gjort ett reportage om Ghost Riders 335d med 393hk och 711Nm på hjulen. Hans låda är specad till 600Nm men det är över 800Nm i motorn som växellådan klarar av wink
Hans bil: http://www.garaget.org/?car=223177

Enligt RealOem (BMW reservdelskatalog online) har 330d samma växellåda som 335d.
Senast redigerat av dfine (23 februari 2012)


12 086 Inlägg
23 februari 2012
#6
Jag har dokument som säger att 6HP26 lådan klarar mellan 441 till 600Nm beroende på utförande, någon som vet med säkerhet att den värsta sitter i 330d?

12 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#7
Tack för ditt svar Dfine.
Men då kanske det ändå inte vore så dumt att lägga sig 335d vridmoment som den har standard.
Det blir ändå en ökning i mitt fall med +55Hk samt +60Nm
Och då vet man att man kan sova lugnt om nätterna.
För jag tror inte man kan känna dom sista 20Nm när man kör ( Om jag skulle öka från 580Nm till 600Nm )
Men lådan lär känna av det samt att det är mätbart på rullandelandsväg.
Rätta mig gärna om jag har fel!


12 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#8
Oups! Germax där sa du något intressant.
Det lät nästan farligt spännade att ta reda på det iform håller det eller " Nä det höll inte"
Det är inte bra att samma låda med samma modell betekning har flera olika hållbarhets nivåer.
Då faller ju tabellerna som ZF har som anger vad lådan kan belastas med ( Nm )
Senast redigerat av E92-330D (23 februari 2012)


12 086 Inlägg
23 februari 2012
#9
Dokumenten jag har är från ZF, teknisk information om växellådan helt enkelt.

http://akpp-city.ru/pdf/6HP26-28_Catalog.pdf

12 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#10
Hej Germax! Jag ska förbi jobbet i morgon och krypa under bilen och slita ner plasten som gömmer lådan.
sen ska jag skriva ner samt ta en bild på märkskylten på lådan. ( Har minne som en guldfisk )
Sen är det lättare att ta reda på mer exakt vad lådan stoppar för.
Sen får man naturligtvis be en bön att man har den kraftigare av lådorna.
Sen som Dfine skrev att 330d har samma låda som 335d kan ju ligga nå i det.
För annars kan kostanderna skena iväg för BMW om dom ska ha flera lådor till samma mod och motorfamilj.
Fast det sisst nämda är egen slutsats. men det borde kunna hålla kostnaderna nere för dom.
Samt om så vore fallet så skulle lådan klara den ökningen som jag hade tänkt mig.
Enligt Vtech kunde man få komma med egna önkemål om mappningen, begränsningar ( Effekt & Vrid )

Men nu ska jag sluta spekulera! Det blir att kryp under bilen i morgon för en närmare titt.
Hoppas att modbetekningen ger en positivt svar på ens funderinga.
Klarar lådan bara 600Nm ( låd mod ZF 6HP26 ) då blir det nog inget chip!
Men skulle det vara en låda av typen ZF 6HP28 då är det inget snack om saken då åker chipet in om ca 14dagar


10 Inlägg
23 februari 2012
#11
E92. Dra iväg ett pm till ped här på garaget han har ju moddat sin 535d och har närmare 1000 nm i vrid och hans låda håller, hör med honom

Hellre utan bil om jag inte får köra Bayersk

12 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#12
Tack Julle84!
Jag ska göra det så fort jag gjort lite efter forskning på min bil.
Så jag vet vad jag har för låda om han frågar.
Är nog säkert lättare för han och hjälpa mig om jag vet vad som sitter för någon låda i min bil.
Men mycke tack Julle84.
Hoppas att jag även i fortsättningen kan få lika bra respons på trådar eller förfrågningar som ev jag gör.
Av er alla på Garaget.
Stort TACK!!!!


10 Inlägg
23 februari 2012
#13
kolla bilen och hör med honom smile.

Hellre utan bil om jag inte får köra Bayersk

12 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#14
Hej!
Nu har jag varit under bilen och kollat vad min låda heter.
Det är en ZF6HP28 och den datan jag kunde hitta från ZF är att dom garanterar ca 650Nm var lite svår tyd diagram som dom visade upp.
Men det är klart över 600Nm som ZF6HP26 har.
Så en liten lättnad känns det som att det blev.
Då kan man vara ganska säker på att lådan sak klara utav den effektökning som Vtech utlova med +55Hk (till 300Hk från nuvarande 245) Samt +80Nm (till 600Nm från nuvarande 520Nm)

Vill tacka alla som varit in och tipsat mig på denna tråd.

Mvh:Ronnie
P.s om det är någon som kan hitta några exaktare hållbarhets uppgifter på ZF 6HP.28
Så vore jag väldigt tacksam för svaret!


1 365 Inlägg
24 februari 2012
#15
Jackpott, bara att chippa och se glad ut smile. Lycka till


E92-330D skrev:
Hej!
Nu har jag varit under bilen och kollat vad min låda heter.
Det är en ZF6HP28 och den datan jag kunde hitta från ZF är att dom garanterar ca 650Nm var lite svår tyd diagram som dom visade upp.
Men det är klart över 600Nm som ZF6HP26 har.
Så en liten lättnad känns det som att det blev.
Då kan man vara ganska säker på att lådan sak klara utav den effektökning som Vtech utlova med +55Hk (till 300Hk från nuvarande 245) Samt +80Nm (till 600Nm från nuvarande 520Nm)

Vill tacka alla som varit in och tipsat mig på denna tråd.

Mvh:Ronnie
P.s om det är någon som kan hitta några exaktare hållbarhets uppgifter på ZF 6HP.28
Så vore jag väldigt tacksam för svaret!


12 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#16
Tack Richtenb!
Har du hört om det är någon större skillnad på chiptrim mellan BSR & Vtech?
Läste i ett Autopower forum om en som var lite missnöjd med mjukvaran från BSR.
Det strulade en del i början för han men dom fick till det till slut.

Mvh:Ronnie


1 365 Inlägg
24 februari 2012
#17
Tjena, jag har lämnat chipvärlden bakom mig lite grann för jag mappar bilen själv istället. Men senast jag kastade in ett chip för säg 5 år sedan så var jag här

http://www.svenskmotoroptimering.se/bilmodeller/bmw/

Blev väldigt nöjd, jättebra kundsupport och oftast billigare.

E92-330D skrev:
Tack Richtenb!
Har du hört om det är någon större skillnad på chiptrim mellan BSR & Vtech?
Läste i ett Autopower forum om en som var lite missnöjd med mjukvaran från BSR.
Det strulade en del i början för han men dom fick till det till slut.

Mvh:Ronnie


29 Inlägg
13 mars 2012
#18
Hej!

Jag kan varmt rekomendera om du kör en diesel, att använda promotech! Vid mer frågor hör av dig så ska jag delge mina erfarenheter smile

/ Jesper

12 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
#19
Hej Jesper!
Vad är det som är så speciellt med Promotech som du vill Rekomendera??
Vilken skulle du föredra? Omprogramerad motorstyrning eller Box??
Vad kostar det att göra?
Har dom rullande landsväg?
Törs man fråga om man får ner förbrukningen. Eller tar den samma om du kör lugnt men om man gasar.........
Om Man får hur har du mätt?
tankat fullt och nollat trippmätaren etc etc

Mvh:Ronnie


12 086 Inlägg
17 mars 2012
#20
Jag har letat reda på mer info om lådan.

Det är tydligen momentomvandlaren som avgör vad lådan tål, finns 3 olika för 6HP28 lådan.
http://apps01.zf.com/zf.productDataBase … e_2006.pdf


Sök