Finns ett företag utanför Gbg i Kungälv, Steffes Bil & Båt trailers eller något sådant, har allt från små till stora dubbelaxlade/trippelaxlade kärror för bil.
Kanske lite långt för dig att åka, men det lär finnas liknande firmor i dina hemtrakter eller åtminstone Göteborg.
Finns ett företag utanför Gbg i Kungälv, Steffes Bil & Båt trailers eller något sådant, har allt från små till stora dubbelaxlade/trippelaxlade kärror för bil.
Kanske lite långt för dig att åka, men det lär finnas liknande firmor i dina hemtrakter eller åtminstone Göteborg.
blir nog svårt att hitta en personbil som får dra det ekipaget...lagligt alltså även en stor personbil på BE kort får oftast bara dra runt 1900kg, bil ca 1700kg och kärra 5-800kg...blir överlass då...funkar med lärr lb reggat fordon typ king cab el likn... kan va värt att tänka på om du ska dra bilen långt...
blir nog svårt att hitta en personbil som får dra det ekipaget...lagligt alltså även en stor personbil på BE kort får oftast bara dra runt 1900kg, bil ca 1700kg och kärra 5-800kg...blir överlass då...funkar med lärr lb reggat fordon typ king cab el likn... kan va värt att tänka på om du ska dra bilen långt...
Jo det har jag tänk över blir någon sådan stor buss med vad det nu är 8-9 platser en sån borde räcka?
jadå...brukar få dra 2-3500kg beroende på modell...
men det funkar ändå, jag drog hem min new yorker -67a från gbg till lidköping i lördags med min merca... bilen väger 2150kg och boggikärra på runt 750kg...gick hur fint som helst!!
får ha lite tålamod bara maxfarten var 70km/h....lycka till med draget
smidigast är nog att kolla med bilcity (den länkade biltransporten längre upp). tveksam att saaben väger över 1700kg och det krävs mer än b kort för att få köra en värre kärra
SPONSORER
BRL - SONAX - 59 north wheels -
Spacer.se
smidigast är nog att kolla med bilcity (den länkade biltransporten längre upp). tveksam att saaben väger över 1700kg och det krävs mer än b kort för att få köra en värre kärra
Jo jag ska göra det..jag vet har fixat chaffis och bil så nu behöver jag kärra bara tänkte att det kanske skulle bli billigare så. Ska frakta ända till växjö.
Verkar vara skitbra 1700kg, min 9-5 kombi kan väl inte väga över det..
Om det är den bil du har i profilen så har den 1800 kg i tjänstevikt, enl transportstyrelsen, men utan förare och halv tank så är du nere i ca 1700 kg. Lasta inte i en massa annan bråte bara..
Det finns gott om person bilar som får dra 2000kg:)
BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
jadå...brukar få dra 2-3500kg beroende på modell...
Det beror iofs på vad det är för minibuss men t.ex. Mercedes Vito, Chrysler Grand Voyager, Chevrolet Transsport, Renault Trafic, Toyota Hiace etc har inte tillräcklig dragvikt. VW Caravelle och amerikansk fullsize van kan gå om de är registrerade rätt. Man kollar lätt upp på https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx hur mycket den tilltänkta dragbilen får dra.
Polara skrev:
men det funkar ändå, jag drog hem min new yorker -67a från gbg till lidköping i lördags med min merca... bilen väger 2150kg och boggikärra på runt 750kg...gick hur fint som helst!!
Bara ca 800 kg mer än vad du får dra efter den bilen..
Ja, men det går åt att den får dra ca 2500 kg för att det ska räcka till för att bli lagligt.
Ja, men det går åt att den får dra ca 2500 kg för att det ska räcka till för att bli lagligt.
Ja det är klart, då får man gå på större bilar. T.ex min silverado diesel är godkänd för att släpa på 3000kg på kroken:)
BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu