3375
Sök

Höga avgasvärden

28 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjena var och besiktiga min mercedes 190 2.3 (insprut), fick nedslag på mina avgasvärden.

Co halten 9,7 (0,5)
Hc halten 323 (100)
Co 2500 0,9 (0,3)
Lambda 0,99 (0,97-1,03)

Det enda som såg bra ut var lambdan alltså, nu undrar jag vad som kan vara fel? Min tomgång dippar lite ibland ifall det kan ha nånting med det och göra.


41 Inlägg
24 februari 2012
#2
Jag skulle tro på för FET blandning..


1 365 Inlägg
24 februari 2012
#3
+1 kolla LMM och se till att tändstiften är fräscha

DASTENMAN skrev:
Jag skulle tro på för FET blandning..


28 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#4
De finns ingen LMM på merca 190 , men ska kolla upp stiften!


5 198 Inlägg
24 februari 2012
#5
Börja med en storservice om du inte redan gjort det

1 365 Inlägg
24 februari 2012
#6
Ok, det kan även vara avgasläckage eller att katten är dålig. Men börja med stiften, det är billigast smile


rekty skrev:
De finns ingen LMM på merca 190 , men ska kolla upp stiften!


41 Inlägg
24 februari 2012
#7
Borde inte lamda vara för högt om det skulle vara avgasläcka?


28 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#8
gamlingen skrev:
Börja med en storservice om du inte redan gjort det

fick nedslaget igår så har inte hunnit göra ngt än , men det lutar väl åt en storservice


28 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#9
Richtenb skrev:
Ok, det kan även vara avgasläckage eller att katten är dålig. Men börja med stiften, det är billigast smile


rekty skrev:
De finns ingen LMM på merca 190 , men ska kolla upp stiften!


Avgasröret är tätt smile har också funderat lite på katten, de finns inget bra sätt o kolla om den gör sitt jobb eller inte?


1 365 Inlägg
24 februari 2012
#10
Nix inte om läckaget är efter lambdasonden, besiktningen mäter ju inte värdena vid sonden utan i ändröret. men nu var det ju tätt

Svårt att kolla katten tyvärr, du kan knacka på den och se om du hör några lösa delar. annars måste man montera ner


DASTENMAN skrev:
Borde inte lamda vara för högt om det skulle vara avgasläcka?


8 Inlägg
25 februari 2012
#11
Byt katt..

28 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#12
joonnte skrev:
Byt katt..

Ja om inget annat funkar får jag väl göra det, men dom är ju så jävla dyra wink


Team Breehäng
1 623 Inlägg
25 februari 2012
#13
rekty skrev:
joonnte skrev:
Byt katt..

Ja om inget annat funkar får jag väl göra det, men dom är ju så jävla dyra wink

Spill i lite etanol eller t-röd i tanken och far in igen då.. tongue

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

28 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#14
-BASmannen- skrev:
rekty skrev:
joonnte skrev:
Byt katt..

Ja om inget annat funkar får jag väl göra det, men dom är ju så jävla dyra wink

Spill i lite etanol eller t-röd i tanken och far in igen då.. tongue

haha men jag måste fixa felet hur eller hur för den sluker soppa som ett as smile


1 365 Inlägg
27 februari 2012
#15
Det kan ju vara en bra idé.... när du säger att den slukar soppa som fan så låter det som ett tändningsrelaterat fel.

rekty skrev:
-BASmannen- skrev:
rekty skrev:

Ja om inget annat funkar får jag väl göra det, men dom är ju så jävla dyra wink

Spill i lite etanol eller t-röd i tanken och far in igen då.. tongue

haha men jag måste fixa felet hur eller hur för den sluker soppa som ett as smile


28 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#16
jag kanske är helt ute o cyklar men om lambdan är bra så borde väl allt i motorn vara som det ska?


1 365 Inlägg
27 februari 2012
#17
Du har lambda 0,99 vid slutröret av avgassystemet där bilprovningen mäter sina siffror, inte 0,99 innan katalysatorn där din lambdasond sitter. Om du kan få fram värdet på denna så får du sanningen så till vida att den fungerar som den ska.


rekty skrev:
jag kanske är helt ute o cyklar men om lambdan är bra så borde väl allt i motorn vara som det ska?


1 365 Inlägg
27 februari 2012
#18
I teorin kanske du kör runt med lambda 0,8 i din lambdasond, katalysatorn lyckas inte få bort alla oförbrända kolväten samtidigt som du har ett tändningsrelaterat fel (vilket ytterligare spär på mängden) Efter katten är ditt lambda ett helt annat värde, (det är därför man aldrig får eller ska placera en bredbandslambda efter katten) råkar du dessutom ha ett litet hål i ditt täta avgassystem så späds ditt lambda säg 0,87 efter katten ut till 0,99 rätt snabbt och det är resultatet du får när de mäter.

bara en kort förklaring i varför 0,99 inte behöver bevisa någonting.


28 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#19
Richtenb skrev:
I teorin kanske du kör runt med lambda 0,8 i din lambdasond, katalysatorn lyckas inte få bort alla oförbrända kolväten samtidigt som du har ett tändningsrelaterat fel (vilket ytterligare spär på mängden) Efter katten är ditt lambda ett helt annat värde, (det är därför man aldrig får eller ska placera en bredbandslambda efter katten) råkar du dessutom ha ett litet hål i ditt täta avgassystem så späds ditt lambda säg 0,87 efter katten ut till 0,99 rätt snabbt och det är resultatet du får när de mäter.

bara en kort förklaring i varför 0,99 inte behöver bevisa någonting.

Okej tack då hänger jag med!smile men skulle problemet kunna ha nånting med att jag har rakt rör efter katten till sista ljuddämparen?


1 365 Inlägg
27 februari 2012
#20
Nej det behöver du inte oroa dig för. Det är bara folk som ersätter katalysatorn med raka rör som får problem vid besiktningen.


rekty skrev:
Richtenb skrev:
I teorin kanske du kör runt med lambda 0,8 i din lambdasond, katalysatorn lyckas inte få bort alla oförbrända kolväten samtidigt som du har ett tändningsrelaterat fel (vilket ytterligare spär på mängden) Efter katten är ditt lambda ett helt annat värde, (det är därför man aldrig får eller ska placera en bredbandslambda efter katten) råkar du dessutom ha ett litet hål i ditt täta avgassystem så späds ditt lambda säg 0,87 efter katten ut till 0,99 rätt snabbt och det är resultatet du får när de mäter.

bara en kort förklaring i varför 0,99 inte behöver bevisa någonting.

Okej tack då hänger jag med!smile men skulle problemet kunna ha nånting med att jag har rakt rör efter katten till sista ljuddämparen?



Sök